14.8 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Πάνος Πολυπαθέλης: Ο Παρασκευάς είναι ένα πλάσμα που καθοδηγεί τον Ροβινσώνα στον τρόπο που πρέπει να φέρεται απέναντι στη φύση και ενώ τα γνωρίζει όλα από την αρχή, του αποκαλύπτει την αλήθεια, μόνο όταν ο Ροβινσώνας είναι έτοιμος να την ακούσει!

Η συμπεριληπτική θεατρική ομάδα ARTimeleia (που αποτελείται από ανάπηρους και μη ηθοποιούς) παρουσιάζει από τις 19 Οκτωβρίου την παράσταση «Αντίο, Ροβινσών» σε σκηνοθεσία Αννίτας Καπουσίζη στο Θέατρο Φούρνος.

Με αφορμή την παράσταση o νέος και ταλαντούχος ηθοποιός Πάνος Πολυπαθέλης μιλά στο all4fun για την παράσταση, τον εαυτό του, την αναπηρία του που δεν τον εμπόδισε καθόλου να ασχοληθεί με το θέατρο και όλα αυτά με σκοπό να τον γνωρίσουμε καλύτερα.

Ένας δυτικός άνθρωπος ναυαγεί σ’ ένα ερημονήσι που τον καλεί να γίνει μέρος της Φύσης, μέρος της σιωπής, της μοναξιάς και της συνάντησης με τον Άλλον, τον διαφορετικό, τον βάρβαρο

Η αρχή μιας ουτοπίας.

Χρόνια μετά οι δυό τους, γυρίζουν για τελευταία φορά ως επίτιμοι καλεσμένοι στο νησί τους, που είναι πια ένας σύγχρονος τεχνολογικός παράδεισος.

Ή μία δυστοπία;

Μία παράσταση βασισμένη στο μύθο του Ροβινσώνα και κείμενα των Τουρνιέ, Αγκάμπεν, Κορτάσαρ.

Μίλησε μας για την παράσταση σας «Αντίο, Ροβινσών»σε σκηνοθεσία της Αννίτα Καπουσίζη.

Η παράσταση πραγματεύεται το ζήτημα της μοναξιάς και τη σχέση μας με τη Φύση. Για να μπορέσουμε να ζήσουμε αρμονικά με τους άλλους ίσως χρειαζόμαστε να εξετάσουμε τη σχέση με τον εαυτό μας και να βρεθούμε σε αρμονία με αυτόν. Χωρίς όμως να απομονωνόμαστε. Η επαφή και η σχέση του Παρασκευά με τον Ροβινσώνα καθρεφτίζει μία απλότητα που μας επιστρέφει στην ουσία της ανθρώπινης ύπαρξης: της ανάγκης μας για επικοινωνία και για ένα σώμα ενεργό και οργανικό. Της ανάγκης μας για επαφή με τη Φύση και τον Άλλον.

Μίλησέ μας λίγο για τον ρόλο σου. Σε δυσκόλεψε κάτι σε αυτόν;

Ο Παρασκευάς είναι ένα πλάσμα που καθοδηγεί τον Ροβινσώνα στον τρόπο που πρέπει να φέρεται απέναντι στη φύση και ενώ τα γνωρίζει όλα από την αρχή, αποκαλύπτει την αλήθεια στον Ροβινσώνα, μόνο όταν ο τελευταίος είναι έτοιμος να την ακούσει. Αυτός ο αργός ρυθμός που διατρέχει τον χαρακτήρα αλλά και το σώμα του Παρασκευά ήταν ένα εμπόδιο που έπρεπε να ξεπεράσω για να έρθω ακόμα πιο κοντά του.

Είσαι μέλος της ομάδας «ARTimeleia». Σύστησε μας την ομάδα σας.

Η ARTimeleia είναι μια συμπεριληπτική θεατρική ομάδα. Μια ανεξάρτητη ομάδα από το 2017. Από τότε έχουμε ανεβάσει τρεις παραγωγές, δυστυχώς μεσολάβησε η περίοδος covid και τώρα το «Αντίο, Ροβινσών» είναι η τέταρτη παραγωγή μας. Το βασικό χαρακτηριστικό της ομάδας είναι η συνεκπαίδευση ανθρώπων με αναπηρία και μη, βασισμένη στη νευρολογική προσέγγιση της υποκριτικής, μια μεθοδολογία που ανέπτυξε η ιδρύτρια της ομάδας Αννίτα Καπουσίζη και είναι μία μέθοδος που χρησιμοποιεί αποκλειστικά η ομάδα ARTimeleia».

6157-min.jpg

Πόσο ευαισθητοποιημένο είναι το θέατρο με τους ηθοποιούς με αναπηρία;

Έχουν γίνει βήματα τα τελευταία χρόνια, αλλά δυστυχώς ακόμη δύσκολα ένας ανάπηρος ηθοποιός διεκδικεί ένα ρόλο. Υπάρχει μία στερεοτυπική αντιμετώπιση ως προς αυτό το κομμάτι. Και πολλές φορές μία εκμετάλλευση του θέματος για να εκβιαστεί το συναίσθημα και των θεατών. Ενώ αντιθέτως, το ζήτημα είναι η συμπερίληψη και ουσιαστική ένταξη.

Μία παράσταση για τη Φύση γύρω μας και μέσα μας

Αν μπορούσες να αλλάξεις κάτι στο θέατρο, τι θα ήταν αυτό;

Θα ήθελα το θέατρο να λειτουργεί με πραγματικούς όρους συμπερίληψης. Από τις Δραματικές Σχολές και την προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία εκεί μέχρι και τη συμμετοχή στις παραστάσεις.

Μίλησέ μας για τον εαυτό σου;

Γεννήθηκα με εγκεφαλική παράλυση με αποτέλεσμα να έχω κάποιες κινητικές δυσκολίες, οι οποίες όμως δε με εμπόδισαν να ασχοληθώ με τον αθλητισμό, το σκάκι, το χορό και την υποκριτική τομείς που με ενδιέφεραν για να εξερευνήσω τις δυνατότητες που έχει το σώμα μου και το μυαλό μου.

Gordon Jackson 3-min.jpeg

Αλήθεια, πώς επέλεξες να γίνεις ηθοποιός;

Αρχικά συμμετείχα στις θεατρικές παραστάσεις του σχολείου. Στη συνέχεια μου γεννήθηκε ένα μεγάλο ερωτηματικό, για το αν θα μπορούσα να ασχοληθώ επαγγελματικά με την υποκριτική. Τότε βρέθηκε στο δρόμο μου η Αννίτα Καπουσίζη και η ομάδα ARTimeleia και μου πρότεινε να συμμετέχω στην παράσταση «Η Αλίκη στην Χώρα των Θαυμάτων» και ενώ δεν είχα καμία προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία, δεν φοβήθηκα ούτε λεπτό και ένιωσα από την πρώτη στιγμή μέρος εκείνης της παράστασης.

Ποιο ρόλο θα ήθελες οπωσδήποτε να παίξεις και γιατί;

Θα ήθελα να παίξω το ρόλο του Χαμ στο Τέλος του παιχνιδιού του Μπέκετ, γιατί νιώθω ότι ενώ είναι καθηλωμένος, ταυτόχρονα αισθάνομαι έναν άνθρωπο κυρίαρχο του παιχνιδιού. Για μένα ο Χαμ είναι ένας χαρακτήρας τόσο δυνατός.

Τι σε φτιάχνει και τι σε χαλάει στην Αθήνα;

Μου αρέσουν πολύ οι συνοικίες της Αθήνας με τα παλιά κτίρια, τα στενά σοκάκια, τα παλαιοπωλεία και τα παραδοσιακά μαγαζιά. Αγαπώ αυτήν την αυθεντικότητα και μου αρέσει να αναζητώ και να εξερευνώ αυτά τα μέρη. Τα προβλήματα προσβασιμότητας σε συνδυασμό με την έλλειψη παιδείας των νεοελλήνων είναι αυτό που με εξοργίζει και με θυμώνει.

Τι κάνεις εκτός δουλειάς;

Στον ελεύθερο χρόνο μου κάνω μαθήματα φωνητικής, παρακολουθώ παραστάσεις, συναυλίες και το βράδυ μου αρέσει πολύ να διαβάζω βιβλία ακούγοντας βινύλια από το πικάπ.

George-Danopoulos-AN-5995-min-scaled-1.jpg

Μελλοντικά σχέδια;

Θα ήθελα να συνεχίσω κυνηγώντας το στόχο μου, να εξελιχθώ ως ηθοποιός. Παράλληλα, μέσα από αυτό το επάγγελμα, θέλω να επικοινωνώ διαρκώς ότι η αναπηρία δεν είναι τροχοπέδη. Όταν σου λείπει κάτι, τότε αναγκαστικά αναπτύσσεις κάτι άλλο. Που διαφορετικά θα έμενε με έναν τρόπο ανάπηρο. Επίσης, θέλω να ταξιδέψω και να γνωρίσω άλλους πολιτισμούς και ανθρώπους. Θα ήθελα πολύ να ταξιδέψουμε και με το «Αντίο, Ροβινσών».

ARTimeleia

Η ανεξάρτητη θεατρική ομάδα ARTimeleia, αποτελείται από ηθοποιούς με και χωρίς αναπηρία. Δημιουργήθηκε το 2012 και έχει ως βάση της την Αθήνα. Δουλεύει πάνωστη μεθοδολογία ‘νευρολογική προσέγγιση της υποκριτικής’ που ανέπτυξε η δημιουργός και καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας, Αννίτα Καπουσίζη.

Ο πρωταρχικός της στόχος είναι μέσα από τη δουλειά της να εξερευνά τις αμέτρητες δυνατότητες που οι σωματικοί περιορισμοί δημιουργούν σε μια θεατρική πραγματικότητα που οφείλει να εμπεριέχει την έννοια της συμπερίληψης. 

Του Γιάννη Αντωνίου, 5/11/2023

Επιμέλεια άρθρου: Δημήτρης Κοτσίφης 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα