Ήταν ένα δελτίο τύπου που αναφερόταν σε αυτοσχεδιασμό, παντομίμα, μουσική, εικαστικές πρωτοτυπίες καθώς και ένα βίντεο τρέιλερ στο Υoutube που έμελλε να μας κινήσει την περιέργεια! https://www.youtube.com/watch?v=yOowz53GFXE
Τα δυο τους μας έφεραν τον Μάιο με μεγάλη αισιοδοξία στην επίσημη πρεμιέρα της παράστασης «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» από την Εταιρεία Θεάτρου Θέση στη σκηνή του Θησείον- ένα θέατρο για τις τέχνες.
Τύχη μεγάλη όπως φάνηκε, καθώς ανακαλύψαμε μια ομάδα με απαράμιλλη δύναμη, νεανικότητα και ευρήματα που ξεπέρασαν τις προσδοκίες μας.
Η ρομαντική κωμωδία του William Shakespeare περιγράφει τις περιπέτειες τεσσάρων νεαρών Αθηναίων και μιας ομάδας ερασιτεχνών ηθοποιών, τη σχέση τους με το βασιλιά Θησέα, και με τα ξωτικά ενός δάσους κάτω από το φεγγάρι. Το έργο συμπλέκει τρεις κόσμους: τον κόσμο των ξωτικών, των Νεράιδων και των πνευμάτων της φύσης, τον πραγματικό κόσμο των ευγενών και του βασιλιά και τον κόσμο των ταπεινών μαστόρων με την απλοϊκότητα και την αφέλειά τους. Το σκοτάδι της νύχτας και το μεγάλο πυκνό δάσος είναι το τέλειο σκηνικό για να εκτυλιχθεί η κωμωδία.
Με δική τους μετάφραση, ξεχωριστό στυλ, συνδυασμό ετερόκλητων θεατρικών στοιχείων αλλά και μια αθώα, καθαρή προσέγγιση του κειμένου οι συντελεστές της παράστασης προσέφεραν στο κοινό ένα διαφορετικό και πέρα για πέρα ευχάριστο θεατρικό βίωμα. Όσο για τη μουσική, μπορούμε ακόμα να σιγοτραγουδήσουμε τις μελωδίες τους.
Αν η έκφραση «καλοκουρδισμένος θίασος» έχει χιλιοειπωθεί σε κριτικά δοκίμια ίσως θα έπρεπε να εφεύρουμε μια καινούργια για να περιγράψουμε τον συντονισμό, την ενέργεια και το ύφος των 5 ηθοποιών της ομάδας επί σκηνής.
Το «παιχνίδι» τους είχε ξεκάθαρους όρους! Η προσθήκη κάποιου αξεσουάρ ή ρούχου αλλά και οι ερμηνείες τους εμπλουτισμένες με σήματα κατατεθέν έκαναν πιο εύκολη την προσαρμογή του θεατή στον εκάστοτε ρόλο. Οι ρόλοι διαδέχονταν ο ένας τον άλλον και οι ηθοποιοί διασκέδαζαν να μπαινοβγαίνουν σε αυτούς, πάντα με ζωντάνια αλλά και ουσιαστικότητα.
Η Τρυφωνία Αγγελίδου, μία από τις δύο γυναικείες παρουσίες της ομάδας μίλησε στο All4fun για την πορεία της ομάδας αλλά και την παράσταση- φαινόμενο που μπορούμε να ξαναπαρακολουθήσουμε στο Reborn in Athens Festival!
– Πως ξεκίνησε η συνεργασία σου με την Εταιρεία Θεάτρου Θέση;
Η Εταιρεία Θεάτρου Θέση ιδρύθηκε το Σεπτέμβριο του 2015 από εμάς τους πέντε, τον Διαμαντή Αδαμαντίδη, τον Αχιλλέα Αναγνώστου, τον Γιάννη Σαμψαλάκη, τη Μαρία Χάνου και εμένα. Υπήρξαμε όλοι σπουδαστές στη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ, όπου και γνωριστήκαμε . Αφού δουλέψαμε στο ΚΘΒΕ και στο ελεύθερο θέατρο, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια ομάδα για να κάνουμε το θέατρο που εμείς ονειρευόμαστε, να ξαναβρούμε τη χαρά της δημιουργίας μιας παράστασης από το μηδέν και να εφαρμόσουμε τις ιδέες μας επί σκηνής. Τα κοινά μας βιώματα από τη σχολή, η αναζήτηση και η σκηνική χαρά, η κοινή μας αισθητική και αντίληψη της σκηνικής δημιουργίας είναι – μπορώ να πω – τα στοιχεία που μας ένωσαν και μας ενώνουν.
– Τι είναι εκείνο που σας οδήγησε στο έργο του Σαίξπηρ;
Όταν αποφασίσαμε να δουλέψουμε μαζί, ψάχναμε ένα έργο που να μας εμπνεύσει και να μπορεί να το παρακολουθήσει τόσο ένα παιδί όσο και ένας ενήλικας. Το στοιχείο του χιούμορ ήταν επίσης καθοριστικό. Η διαχρονικότητα του έργου του Shakespeare, σε συνδυασμό με τα κωμικά στοιχεία του έργου ήταν σχεδόν μονόδρομος.
– Είδαμε μια παράσταση που είχε ως βάση τη δική σας αγνή αλλά και πρωτότυπη μετάφραση. Πως αποφασίστηκε και τελικά πόσο «επώδυνο» ήταν το στάδιο αυτό;
Ανατρέχοντας τώρα σε εκείνη τη χρονική περίοδο, τη θυμάμαι ως μια πολύ παραγωγική και όμορφη διαδικασία. Το να προχωρήσουμε σε δική μας μετάφραση και επεξεργασία του έργου ήταν, καταρχάς, μια αναγκαιότητα. Έπρεπε να παρσταθεί το “Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας” από πέντε μόνο άτομα. Είχαμε εξάλλου θέσει από την αρχή τους στόχους. Θέλαμε να εστιάσουμε στο χιούμορ της παράστασης, στο να γίνει κατανοητό το έργο με όλα τα μπλεξίματα που έχει, να είναι η γλώσσα σύγχρονη και αναγνωρίσιμη. Καμία από τις υπάρχουσες μεταφράσεις δεν μας κάλυπτε. Δεν αφαιρέσαμε τίποτα από την πλοκή ούτε από τις στιχομυθίες . Συντομεύθηκαν κάποιοι μονόλογοι και η μεγαλύτερη παρέμβαση που κάναμε ήταν το να παρουσιάσουμε την τελευταία σκηνή του έργου, την παράσταση των μαστόρων μπροστά στο βασιλιά Θησέα, σαν να είναι σκηνή από βωβό σινεμά. Χωρίς λόγια, μόνο με τα σώματά μας και το ρυθμό της κίνησης.
– Στο εγχείρημα σας είδαμε να αναμειγνύονται τα στοιχεία του αυτοσχεδιασμού, του λαϊκού αλλά και του σωματικού θεάτρου. Μίλησέ μας για την σκηνοθεσία της παράστασης.
Η γλώσσα, ο ρυθμός και το σώμα είναι είναι τα τρία στοιχεία που τοποθετούμε στο κέντρο της σκηνικής δημιουργίας. Τόσο εμείς οι πέντε, όσο και ο Μιχάλης Σιώνας , ο σκηνοθέτης της παράστασης, επιλέξαμε να εστιάσουμε σε αυτά τα τρία στοιχεία. Αυτά αποτελούν και τις “βασικές αρχές” της ομάδας μας.
– Η κοινή ματιά και γλώσσα της ομάδας σας έφερε τελικά ένα πολύ καθαρό αποτέλεσμα επί σκηνής. Μίλησέ μας λοιπόν για τη δική σου δουλειά. Ποιο το δύσκολο, το ακατόρθωτο και ποιο το απολαυστικό κομμάτι της διαδικασίας του «ονείρου»;
Απολαυστικό ήταν και συνεχίζει να είναι, εδώ και ένα χρόνο που έχει ξεκινήσει η δράση της ομάδας. Παρ΄ όλες τις δυσκολίες που έχει το να κάνεις μια θεατρική παραγωγή από το μηδέν, δεν θα άλλαζα αυτή τη χαρά με τίποτα. Το να έχουν περάσει όλα από τα χέρια μας, από την μετάφραση, την παραγωγή , την προώθηση μέχρι και την αναπαράσταση. Αν πρέπει να μιλήσω για κάποια σκηνική δυσκολία, θα έλεγα πως αυτή ήταν για μένα η διαχείριση της μεγάλης μάσκας. Δυο από τους ρόλους του έργου, η Τιτάνια και ο Όμπερον , οι θεοί των ξωτικών, παρουσιάζονται με υπερμεγέθεις μάσκες. Η μάσκα είναι ένα είδος θεάτρου από μόνο του. Έπρεπε λοιπόν να ξεκλειδώσουμε όλα τα μυστικά αυτού του είδους, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε. Η αναζήτηση και η έρευνα ωστόσο , δεν σταματάνε ποτέ, ακόμα και τώρα.
– Οι πρόβες! Γύρισε μαζί μας πίσω στον χρόνο περιγράφοντας μας μια εικόνα και μερικές στιγμές από κάποια πρόβα.
Δεν ξέρω τί να πρωτοθυμηθώ. Αν πρέπει να ξεχωρίσω κάποια στιγμή, νομίζω ότι αυτή θα ήταν η σκηνή των ζευγαριών, η σκηνή που συναντιούνται και τα δυο ζευγάρια στο δάσος. Μας έχει χαρίσει πολλές στιγμές ανεξάντλητου γέλιου κατά τη διάρκεια των προβών.
– Πως βιώνεις την παρουσία σου στην Αθήνα; Ποια τα συναισθήματα και η διάθεσή σου ως προς το αθηναϊκό θεατρικό κοινό αλλά και καθαυτή την πόλη;
Στην Αθήνα παρουσιάσαμε το “Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας” ένα τριήμερο τον Φεβρουάριο, καθώς επίσης και όλο τον Μάιο στο Θέατρο Θησείο. Μπορώ να πω με χαρά ότι το αθηναϊκό θεατρικό κοινό αγκάλιασε πολύ θερμά την παράστασή μας. Και είμαστε πολύ χαρούμενοι για αυτό. Η αθηναϊκή θεατρική σκηνή προσφέρει πληθώρα παραστάσεων. Είναι ένα στοίχημα να τα καταφέρεις σε μια πόλη που καθημερινά παρουσιάζονται τόσες πολλές παραστάσεις σε τόσους πολλούς και διαφορετικούς χώρους. Η πληθώρα παραστάσεων που προσφέρει η Αθήνα ωστόσο, δεν σημαίνει ότι και όλες οι παραστάσεις είναι αξιόλογες. Δεν υποστηρίζω ότι η ποσότητα συνοδεύεται και από την αντίστοιχη ποιότητα. Σε κάθε περίπτωση όμως η Αθήνα είναι μια πόλη που σου προσφέρει τη δυνατότητα να δεις και πολλά και διαφορετικά πράγματα, τη δουλειά άλλων αντίστοιχων ομάδων, μεγάλων παραγωγών και ξένων μετακλήσεων. Και άρα να εμπλουτίσεις τις αισθητικές σου εμπειρίες, να δεις και άλλα πράγματα, να απορρίψεις, να θαυμάσεις ,να θέσεις το δικό σου πήχυ και ως αποτέλεσμα: να γίνεις και συ καλύτερος ως καλλιτέχνης.
– Ποια τα επόμενα βήματα της ομάδας;
Αυτή τη στιγμή η ομάδα πραγματοποιεί την προγραμματισμένη καλοκαιρινή περιοδεία της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αθήνα , Πελλοπόνησος, Πήλιο , Βόρεια Ελλάδα είναι μερικοί από τους καλοκαιρινούς μας προορισμούς. Με μεγάλη χαρά περιμένουμε τη συμμετοχή μας στο διαγωνιστικό φεστιβάλ κλασσικού θεάτρου Almagro OFF στο Almagro της Ισπανίας στις 25 Ιουλίου , καθώς και τις παραστάσεις μας στην Μαδρίτη στο Teatro Luchana στις 26 και 27 Ιουλίου. Στα επόμενα σχέδια της ομάδας είναι και η κάθοδος στην Αθήνα. Από την καινούρια σεζόν το “Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας” θα παρουσιάζεται στο Θέατρο Θησείο, καθώς και μια νέα παραγωγή της ομάδας με κείμενο από την ελληνική κλασσική λογοτεχνία.
– Μια «άσκηση» για το τέλος. Χρησιμοποίησε μόνο επίθετα για να περιγράψεις κάθε έναν από τους συνεργάτες σου πάνω στη σκηνή.
Δύσκολο! Είναι τόσο πολυσχιδείς ως προσωπικότητες και ως καλλιτέχνες, ο καθένας τους ξεχωριστά, πώς να τους χωρέσουν μερικά επίθετα χωρίς να τους αδικήσω; Και πώς να περιγραφεί αυτό που κάνουν μόνο με επίθετα, αφού είναι όλοι τους τόσο ουσιαστικοί επί σκηνής;
– Σε ευχαριστούμε πολύ. Ευχόμαστε κάθε επιτυχία και περιμένουμε να σας (ξανά)απολαύσουμε στο Reborn in Athens!
Ευχαριστώ και εγώ! Σας περιμένουμε στο Reborn in Athens Festival του Θεάτρου Θησείον στις 13 και 14 Ιουλίου.
Της Ευάνθης Αθανασιάδη, 13-7-2016