Σεμινάρια Σκηνοθεσίας, Ιστορίας Κινηματογράφου και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ στο Σχολείο του Σινεμά. Ανοιχτό Μάθημα -Παρουσίαση Κυριακή 22.10.2017 στιςς 17.00
Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου σε 10 Μαθήματα
Α’ ΚΥΚΛΟΣ (για συμμετέχοντες που δεν έχουν παρακολουθήσει ξανά σεμινάριο σκηνοθεσίας αλλά και για όποιον άλλον επιθυμεί να συστηματοποιήσει τις γνώσεις του στη σκηνοθεσία κινηματογράφου)- 10 συναντήσεις.
Σεμινάριο Θεωρίας και Πρακτικής Κινηματογράφου περιλαμβάνει τη δημιουργία τρίλεπτης ταινίας βασισμένη σε σενάριο του συντονιστή του σεμιναρίου Γιάννη Καραμπίτσου. Στις 10 τετράωρες συναντήσεις θα διδαχτούν στους συμμετέχοντες οι απαραίτητες, βασικές γνώσεις για τη σκηνοθεσία του κινηματογράφου, μέσα από τις εισηγήσεις του συντονιστή του σεμιναρίου, την προβολή αποσπασμάτων από αντιπροσωπευτικές ταινίες σημαντικών σκηνοθετών και ρευμάτων, 2-3 ολόκληρων ταινιών, την παροχή ηλεκτρονικών σημειώσεων και πρόσβαση σε δανειστική βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη.
Στα μαθήματα θα περιληφθεί μάστερκλας διεύθυνσης φωτογραφίας. Τα γυρίσματα θα επιβλέπονται και καθοδηγούνται εκτός από τον συντονιστή του σεμιναρίου και από διευθυντή φωτογραφίας.
Έμφαση θα δοθεί στην κινηματογραφική υποκριτική όπου όλοι οι συμμετέχοντες θα συμμετέχουν σε ασκήσεις με κάμερα στο ρόλο του σκηνοθέτη αλλά και του ηθοποιού (Υποκριτική μπροστά και πίσω από την κάμερα). Βασικές γνώσεις θα παρασχεθούν για την Θεωρία και την Πρακτική του Μοντάζ.
Το κόστος είναι 130€ με έκπτωση σε φοιτητές, ΑμεΑ, άνεργους , παλιότερους μαθητές, ζευγάρια, συγγενείς, γκρουπ, εκπαιδευτικούς, μέλη θεατρικών και πολιτιστικών ομάδων.
Στους συμμετέχοντες παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης του “Σχολείου του Σινεμά”.
Για όσους το επιθυμούν και ανταποκριθούν ικανοποιητικά στις απαιτήσεις του Α‘ κύκλου θα υπάρξει Β’ κύκλος. Ανοιχτό Μάθημα- Παρουσίαση 22.10.2017 17.00 και 4.11.2017 στις 17.00 στο Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια).
Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου 2017 σε 8 Μαθήματα από 4 Νοεμβρίου 2017 κάθε Σάββατο στις 16.00
8 Μαθήματα για την Ιστορία Κινηματογράφου που καλύπτουν τις απαιτήσεις τόσο όσων παρακολουθούν για πρώτη φορά ένα τέτοιο σεμινάριο και θέλουν να έρθουν σε επαφή με τα βασικά κινηματογραφικά ρεύματα και τους σημαντικούς δημιουργούς του κινηματογράφου αλλά και όσων έχουν παρακολουθήσει ξανά μαθήματα ιστορίας κινηματογράφου.
Σε 8 τρίωρες συναντήσεις κάθε Σάββατο στις 16.00 στην Τσαμαδού 26-28 , Εξάρχεια θα επιδιώξουμε να προσεγγίσουμε τα εξής θέματα μέσα από την προβολή επιλεγμένων αποσπασμάτων από αντιπροσωπευτικές ταινίες κινηματογραφικών ρευμάτων και σημαντικών δημιουργών και τις προκλητικές εισηγήσεις του συντονιστή του Σεμιναρίου σκηνοθέτη, μοντέρ και κριτικού κινηματογράφου Γιάννη Καραμπίτσου:
1. Πιονέροι του Κινηματογράφου, Έμφαση στη Σχολή του Μπράιτον, Γκρίφιθ, Ρεύματα-Δημιουργοί Δεκαετίας του 20 (Ιμπρεσιονισμός, Εξπρεσιονισμός, Ντανταϊσμός, Σουρεαλισμός, Ρώσικη Πρωτοπορία, Μπουρλέσκ- Κωμωδία)- Σημαντικοί Δημιουργοί Περιόδου
2. Κωμωδίες Σκρούμπολ, Μιούζικαλ , Γουέστερν, Ποιητικός Ρεαλισμός, Αστυνομική Ταινία- Φιλμ Νουάρ, Νεορεαλισμός, Free Cinema, Νουβέλ Βαγκ, Cinema Novo, κωμωδίες Ealing Studios– Σημαντικοί Δημιουργοί Περιόδου
3. Κινηματογράφος Πρώην Σοσιαλιστικών Χωρών, Νέος Γερμανικός Κινηματογράφος, Ιταλικός Κινηματογράφος, Ασιατικός-Κινέζικος-Ιαπωνικός Κινηματογράφος, Ινδικός Κινηματογράφος, Γαλλικός, Αγγλικός Κινηματογράφος, Πολιτικός Κινηματογράφος δεκαετίας 60 και 70, Αυστραλιανός Κινηματτογράφος, Underground και αμερικάνικος ανεξάρτητος κινηματογράφος, Αφρικανικός Κινηματογράφος, Σκανδιναβικός, Βαλκανικός Κινηματογράφος-Σημαντικοί Δημιουργοί Περιόδου
4. Ελληνικός Κινηματογράφος
5. Ιστορία του Ντοκιμαντέρ
6. Ιστορία του Animation
7. Από το Βιβλίο στην Κινηματογραφική Ταινία (Λογοτεχνία και Κινηματογράφος, Θέατρο και Κινηματογράφος)
8. Χίτσκοκ, Γούντι Άλεν, Πίτερ Γουήρ, Ρόμπερτ Όλτμαν, Λαρς Φον Τρίερ, Φρανκ Κάπρα-Κόπολα, Μπλέηντ Ράνερ το παλιό, το νέο, το βιβλίο-Επιστημονική Φαντασία και Κινηματογράφος.
Κόστος 80€ με έκπτωση σε ανέργους , ΑΜΕΑ, φοιτητές, παλιότερους μαθητές, ζευγάρια-γκρουπ. Παρακολούθηση κάθε μαθήματος 10€.
Ανοιχτό Μάθημα-Παρουσίαση: 22.10.2017 στις 17.00
Στους συμμετέχοντες παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης του “Σχολείου του Σινεμά”.
Πληροφορίες- δηλώσεις ενδιαφέροντος- Εγγραφές στο e-mail schoolofcinemagr@gmail.com και στα τηλέφωνα 2130 159 816 και 6944143564.
Σεμινάριο δημιουργίας ντοκιμαντέρ στο «Σχολείο του Σινεμά» σε 12 μαθήματα
Το Σεμινάριο Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ που διοργανώνει το Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια, Αθήνα) θα ξεκινήσει την τρίτη εβδομάδα Νοεμβρίου του 2017 θα πραγματοποιείται μια φορά την εβδομάδα , η κάθε συνάντηση θα έχει διάρκεια 3 ώρες.
Το σεμινάριο περιλαμβάνει ένα θεωρητικό και ένα πρακτικό κομμάτι. Οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν βασικές γνώσεις για την ιστορία, την αισθητική, τα είδη, τους κώδικες , τις τεχνικές και τις μεθόδους του “δημιουργικού ντοκιμαντέρ” (κινηματογραφικής αισθητικής ντοκιμαντέρ). Και παράλληλα θα προχωρήσουν στη δημιουργία μιας ταινίας ντοκιμαντέρ μικρού μήκους διάρκειας έως 10 λεπτά.
Τα στάδια της δουλειάς στο πρακτικό κομμάτι, από το άλφα ως το ωμέγα, αφορούν την εύρεση του θέματος, την σύλληψη της ιδέας, την πραγματοποίηση της έρευνας, τη συγγραφή του σεναρίου, την προετοιμασία της παραγωγής, την υλοποίηση του γυρίσματος, την διεργασία του μοντάζ. Όλα μαζί αφορούν την δημιουργία μιας ταινίας ντοκιμαντέρ που παρέχει στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα ανάγνωσης και κατανόησης της πραγματικότητας σε βάθος αλλά και παρέμβασης σε αυτήν και αλλαγής της.
Για τη συμμετοχή στο σεμινάριο δεν απαιτείται προηγούμενη εμπειρία στον κινηματογράφο. Στο θεωρητικό κομμάτι μέσα από την προβολή αποσπασμάτων αντιπροσωπευτικών ταινιών ντοκιμαντέρ οι συμμετέχοντες θα έρθουν σε επαφή με την Ιστορία του Ντοκιμαντέρ αλλά και με τον τρόπο δουλειάς επιλεγμένων σημαντικών δημιουργών ντοκιμαντέρ, ελλήνων και ξένων. Επίσης θα γνωρίσουν τις πιο σημαντικές Σχολές Ντοκιμαντέρ και τις Μεθόδους που χρησιμοποιούν. Σε τακτά χρονικά διαστήματα (2 φορές το μήνα), θα προβάλλεται μια ταινία ντοκιμαντέρ και θα ακολουθεί συζήτηση, όχι κατά τη διάρκεια των μαθημάτων αλλά έξτρα.
Στους συμμετέχοντες παρέχονται ηλεκτρονικές σημειώσεις, δανειστική βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας αφού το σεμινάριο μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά με περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων.
Στους συμμετέχοντες παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης του “Σχολείου του Σινεμά”.
Παρουσίαση Σεμιναρίου-Ανοιχτό Μάθημα
Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2017 στις 17.00 και άλλο ένα σε μέρα και ώρα που θα ανακοινωθεί σύντομα στο σαββατοκύριακο 11-12 Νοεμβρίου 2017.
Τοποθεσία: Σχολείο του Σινεμά, Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια, Αθήνα
Κόστος: 130 € (έκπτωση σε φοιτητές, άνεργους, ΑμεΑ, ζευγάρια, γκρουπ, μέλη πολιτιστικών ομάδων και παλιότερους μαθητές)
Πληροφορίες – εγγραφές: Τηλ.: 2130159816, 6944143564 και στο e-mail: schoolofcinemagr@gmail.com
Λέννυ ο βρωμόστομος (1974) σε σκηνοθεσία του Μπομπ Φος με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση την Κυριακή 22.10.2017 στις 19.30 στο Σχολείο του Σινεμά
Την Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2017 ώρα 19.30, δνση Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια, στο Σχολείο του Σινεμά θα προβληθεί η αριστουργηματική ταινία Λέννυ ο βρωμόστομος (1974) του Μπομπ Φος με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση. Της προβολής θα προηγηθεί σύντομη εισήγηση του συντονιστή του Σχολείου του Σινεμά Γιάννη Καραμπίτσου (σκηνοθέτη, μοντέρ και κριτικού κινηματογράφου).
Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων κρίνεται απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στο e-mail schoolofcinemagr@gmail.com και στα τηλέφωνα 2130 159 816 και 6944143564 (στο μέιλ παρακαλούμε να στέλνετε ονοματεπώνυμο και ένα κινητό τηλέφωνο).
Θα τηρείται σειρά προτεραιότητας για κάθε προβολή.
Η συμμετοχή είναι ελεύθερη με προαιρετική συνεισφορά.
Λέννυ ο βρωμόστομος (1974) σε σκηνοθεσία του Μπομπ Φος
Φωτογραφία: Bruce Surtees
Σκηνοθέτης: Bob Fosse
Σενάριο: Julian Barry
Ηθοποιοί: Dustin Hoffman, Valerie Perrine, Sally Marr, Arti Silver, Sherman Hart
Τοποθεσία: Η.Π.Α. 1974
Διάρκεια: 111′
Με το “Lenny” του 1974, ο σκηνοθέτης και χορογράφος του Broadway και του κινηματογράφου Bob Fosse (All that jazz, 1979) πραγματοποιεί μια στροφή από το μιούζικαλ στο δράμα, σκιαγραφώντας το πορτραίτο του αμφιλεγόμενου, υβριστικού κωμικού της εναλλακτικής stand-up comedy Lenny Bruce (1925 – 1966).
Η καυστική κοινωνική σάτιρα του Bruce, μέσω της οποίας αγωνίστηκε να αποκαλύψει το αληθινό πρόσωπο πίσω από τα προσωπεία υποκρισίας της comme-il-faut αμερικανικής κοινωνίας της δεκαετίας του ‘60, του εξασφάλισε πλούτο, φήμη, οπαδούς, και ενέπνευσε μια πληθώρα μεταγενέστερων κωμικών όπως ο Bill Hicks και ο George Carlin. Παρ’ ολ’ αυτά, ενόσω ο ίδιος ζούσε, η σάτιρά του έγινε επίσης η αφορμή να διωχθεί πλειστάκις νομικά και να καταδικαστεί για προσβολή της δημοσίας αιδούς, καθώς οι παραστάσεις του συνήθως περιελάμβαναν τη χρήση εκφράσεων και χειρονομιών σεξουαλικού περιεχομένου. Η χρήση τους όμως ακριβώς ως μέσον σχολιασμού, κριτικής και διαπόμπευσης μιας κυρίαρχης κουλτούρας ευδαιμονισμού και μιας κοινωνίας που αντιμετώπιζε τα προβλήματά της με το να τα αγνοεί, αποτέλεσε σαφώς την πραγματική αιτία της επίθεσης που εξαπέλυσαν εναντίον του οι αμερικανικές Αρχές. Ο Lenny Bruce, υπερβαίνοντας τα ως τότε στεγανά που ήθελαν τον κωμικό έναν απλό διασκεδαστή, αναλώθηκε σε μια προσπάθεια «…να διαφωτίσει το κοινό του σχετικά με τις αδικίες που γίνονται στον κόσμο, και σχετικά με τη δύναμη της γνώσης και της ειλικρίνειας…» (Ron Humanick).
Μέσω μιας μη γραμμικής αφήγησης, παρακολουθούμε τη σχέση του κωμικού με την γυναίκα της ζωής του , τη ναρκομανή στριπτιζέζ Honey (Valerie Perrine, στον κορυφαίο ρόλο της καριέρας της) και στη συνέχεια την ανάληψη οικογενειακών ευθυνών στο ρόλο του πατέρα, όπου δέχεται πιέσεις να στρέψει το νούμερό του σε πιο ακίνδυνα, «ανώδυνα» μονοπάτια- πράγμα απλά αδύνατον για τον Lenny το βρωμόστομο. Καθώς οι εμπλοκές του με το νόμο αυξάνονται, σπρώχνει τα όρια της αιδούς αλλά και της προσωπικής του αντοχής στα άκρα, αναπτύσσοντας μια μεσσιανική συμπεριφορά επί σκηνής και δίνοντας στη σάτιρά του έναν τόνο Αποκάλυψης. Η εξάρτησή του από τα ναρκωτικά, το αδιάκοπο κυνήγι από τις Αρχές αλλά και το ταλέντο του στην αυτοκαταστροφή τον ωθούν στο βάραθρο. Ο Lenny Bruce πεθαίνει από υπερβολική δόση ηρωίνης το 1966, λίγο προτού οδηγηθεί στη φυλακή.
Ο Bob Fosse προσεγγίζει την προσωπικότητα και το βίο του κωμικού με ευαισθησία, εντρυφώντας στο δράμα αλλά αποφεύγοντας το γλυκερό συναισθηματισμό, και δημιουργεί μία ταινία ντοκιουμενταρίστικης αισθητικής σε άσπρο και μαύρο. Επιλέγει να εμβαθύνει στην προσωπικότητα του δραματικού του ήρωα μεταχειριζόμενος τεχνικές αφήγησης που φωτίζουν διαφορετικές πλευρές του, αρνούμενος να μείνει στα αδρά και τα προφανή προκειμένου να τον φέρει στα μέτρα ενός τακτοποιημένου και εύληπτου από το κοινό μοντέλου σκηνοθεσίας. Η κλασσική δομή αρχή/μέση/τέλος των κινηματογραφικών βιογραφιών δε χρησιμοποιείται από το σκηνοθέτη. Η πορεία ανόδου και πτώσης του Lenny Bruce αποτυπώνεται μέσω της αναπαράστασης επιλεγμένων περιστατικών από τη ζωή του, τα οποία παρεμβάλλονται μεταξύ αληθοφανών «συνεντεύξεων» των ηθοποιών που υποδύονται τον περίγυρό του και αποσπάσματα ζωντανών παραστάσεων με ένα συγκλονιστικό Dustin Hoffman να αποδίδει το πάθος και την ιδιοφυία του κωμικού on stage. Κορύφωση δεν υπάρχει, καθώς η ταινία ακολουθεί μια πορεία συνεχόμενων διαβαθμίσεων για να καταλήξει με το θάνατο του ήρωα. Η σταδιακή κατάρρευσή του αποτυπώνεται με συχνά flashback-and-forth τα οποία αντιπαραβάλλουν το ενθουσιώδες ξεκίνημα και τις τελευταίες παραστάσεις του Lenny Bruce, όπου, στο λυκόφως ζωής και καριέρας, διαλυμένος και αλλόφρων ο κωμικός επί ώρες εκθέτει τις εμμονές του αδιαφορώντας για το κοινό.
Η λιτή, ασπρόμαυρη φωτογραφία του Bruce Surtees προσδίδει στην ταινία τη χροιά αυθεντικότητας ενός ντοκιμαντέρ και την αίσθηση της «καταγραφής» των γεγονότων. Παράλληλα, το παιχνίδι με το φως, το σκοτάδι, τη σκιά δημιουργεί «…την κατάλληλη ατμόσφαιρα νύχτας, στοχαστική, με μια υποβόσκουσα δραματική ένταση» (Lucia Bozzola). Η απόλυτη χρωματική γυμνότητα επιτρέπει να δοθεί έμφαση στα περιστατικά και τους ανθρώπους, αφήνοντας τους πρωταγωνιστές να κατακλύσουν την οθόνη με το βάρος της τέχνης και της παρουσίας τους.
Το “Lenny” αποτελεί την κινηματογραφική δικαίωση του ανθρώπου που έμεινε γνωστός ως «η συνείδηση της Αμερικής», και για τον οποίο ο τύπος της εποχής διχάστηκε, αποκαλώντας τον «άρρωστο» (N. Y. Times), «προφήτη» (N. Y. Post), εγκληματία, ιδιοφυία. Η ταινία, εξωφρενικά τολμηρή για την εποχή κατά την οποία έζησε ο κωμικός, μόλις μία δεκαετία αργότερα δέχθηκε επαινετικές κριτικές και τιμήθηκε τόσο ανεπίσημα, από ένα κοινό το οποίο συνέρρευσε στις προβολές, όσο και επίσημα, λαμβάνοντας, μεταξύ άλλων 6 υποψηφιότητες για Oscar το 1974, και βραβεία στο Φεστιβάλ των Καννών και στα βρετανικά Academy Awards του 1975. Ο Lenny Bruce ανακηρύχθηκε αθώος έναντι όλων των κατηγοριών από τις αμερικανικές Αρχές το 2003. Επιστολή συγγνώμης εκφωνήθηκε από τον κυβερνήτη της Πολιτείας της Νέας Υόρκης George Pataki, o οποίος είπε πως η εν λόγω συγγνώμη αντιπροσωπεύει τη δέσμευση της Νέας Υόρκης στην ελευθερία του λόγου. (Πηγή: http://users.uoi.gr/)