Οι περιπτώσεις ταινιών που θα αναφέρουμε δεν ανήκουν όλες στην ίδια κατηγορία. Κάποιες απέδειξαν ότι η κακή προετοιμασία μπορεί να κοστίσει πολύ ακριβά. Άλλες πάλι ότι ακόμα και με τις κατάλληλες προφυλάξεις, τραγικά δυστυχήματα μπορεί να συμβούν.
Είναι πάντα σημαντικό να θυμόμαστε ότι όσο σημαντική και να είναι μία ταινία, ποτέ δεν αξίζει να κινδυνέψει η ζωή όσων εργάστηκαν σε αυτή.
Κάποιες από τις ιστορίες που ακολουθούν είναι αρκετά φρικτές. Όμως μέσα στην τραγικότητά τους βοήθησαν στο να γίνουν πιο «σφιχτοί» και αυστηροί οι κανόνες υγιεινής και ασφάλειας για τα μέλη όλων των εργαζομένων σε μία ταινία.
Hells Angels (1930)
Ο Χάουαρντ Χιούζ ήταν ένας θαρραλέος, τολμηρός και ερευνητικός κινηματογραφιστής που πάντα προσπαθούσε να σπρώξει τα όρια του τι μπορεί να καταφέρει η ανθρωπότητα.
Δυστυχώς για τους ηθοποιούς και τα μέλη του συνεργείου του, συνήθως θυσίαζε την υγεία και την ασφάλεια μπρος στο όραμά του.
Το εξαιρετικό έπος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου με τίτλο «Hell’s Angel», έχει κάποιες από τις πιο εκπληκτικές σκηνές εναέριων μαχών που έχουν ποτέ καταγραφεί σε φιλμ.
Ένα εξαιρετικό κατόρθωμα αν σκεφτεί κανείς ότι είχαν περάσει μόλις 30 χρόνια από την πρώτη πτήση των αδερφών Ράιτ. Υπήρξαν αρκετά θανατηφόρα ατυχήματα που συνέβησαν κάτω από την επίβλεψη του Χιουζ, συμπεριλαμβανομένων τριών πιλότων και ενός μηχανικού που σκοτώθηκαν ενώ δούλευαν στην ταινία.
Ο ίδιος ο Χιουζ κόντεψε να σκοτωθεί όταν έριξε το αεροσκάφος που πιλοτάριζε ενώ προσπαθούσε να κινηματογραφήσει μία δύσκολη μανούβρα. Βγήκε από τα συντρίμμια με κάταγμα στο κεφάλι και αναγκάστηκε να κάνει επέμβαση ανάπλασης προσώπου.
Ben-Hur (1959)
Η ίδια η ιπποδρομία ήταν μιας υψηλής ταχύτητας κούρσα θανάτου που αποδείχτηκε ότι ήταν αληθινή απειλή για τους κασκαντέρ.
Ειδικά αυτούς που ήταν αρκετά θαρραλέοι να ποδοπατηθούν από τις οπλές δεκάδων αλόγων. Ο κασκαντέρ Τζο Κανούτ πετάχτηκε στον αέρα σε ένα ατύχημα και έσπασε το σαγόνι του πάνω στο άρμα.
Η συγκεκριμένη σκηνή υπάρχει ακόμα μέσα στην ταινία και χρησιμοποιήθηκε για να δημιουργήσει την συναρπαστική σκηνή στην οποία ο Τόνι Κέρτις προσπαθεί να ανέβει και να ξαναϊππεύσει το άλογό του.
Το «Fitzcarraldo» είναι το απόλυτο παράδειγμα του σκηνοθέτη που το πήγε πολύ μακριά για να πραγματοποιήσει το όραμά του.
Ο Γερμανός Βέρνερ Χέρζογκ δημιούργησε μία ιστορία στην οποία ένα ατμόπλοιο 320 τόνων θα ταξίδευε πάνω σε μία απότομη πλαγιά του Περού με σκοπό να φτάσει σε ένα νέο ορυχείο με φυσικούς πόρους που βρισκόταν σε χαμηλότερο επίπεδο.
Χωρίς τον πλούτο των ειδικών εφέ κείνη την εποχή, ο Χέρζογκ επιχείρησε η σκηνή να γυριστεί ρεαλιστικά. Πολλά μέλη του πληρώματος τραυματίστηκαν ενώ ετοίμαζαν την ανέλκυση και ο βασικός πρωταγωνιστής προσπαθούσε επίμονα να εξηγήσει ότι όλο αυτό ήταν χωρίς ουσία, το οποίο αγρίευε τους Περουβιανούς εργάτες που δούλευαν στην παραγωγή.
Ο Χέρζογκ λίγα χρόνια αργότερα διηγήθηκε πως ο αρχηγός της τοπικής φυλής, με κάθε σοβαρότητα, του πρότεινε να σκοτώσει τον ηθοποιό και για ηρεμήσουν τα πράγματα.
Ευτυχώς, ο σκηνοθέτης εκείνη τη στιγμή έδειξε ένα ίχνος αυτοσυγκράτησης και δεν είχαμε την πρώτη δολοφονία πρωταγωνιστή για το καλό μίας ταινίας.
The African Queen (1951)
Εκθέτοντας τους εαυτούς τους στις σκληρές συνθήκες που παρουσιαζόντουσαν στην ιστορία, το συνεργείο ήταν ελλειπώς προετοιμασμένο για το μέγεθος των δυσκολιών που θα αντιμετώπιζαν από την πρώτη μέρα.
Εκείνη την εποχή τα γυρίσματα στην Αφρική δεν ήταν τόσο συνηθισμένο γεγονός. Λόγω μάλιστα της κακής προετοιμασίας του συνεργείου και της έλλειψης διορατικότητας εκτέθηκαν σε τεράστιες θερμοκρασίες, είχαν κάκιστη διατροφή και δυσεντερία.
Ο σκηνοθέτης Τζον Χιούστον και ο πρωταγωνιστής Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ ήταν οι μόνοι που δεν αρρώστησαν, χάρη στην επιμονή τους να πίνουν μόνο εισαγώμενο ουίσκι κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην Αφρική.
Απέφυγαν έτσι να πιουν το τοπικό νερό που ταλαιπώρησε σαν επιδημία το υπόλοιπο συνεργείο.
Roar (1981)
Το θρίλερ του 1981 είναι ένα τρανό παράδειγμα περίπτωσης που η ομάδα κινηματογραφιστών δεν κατάλαβε την σπουδαιότητα της χρησιμοποίησης πολύ καλά εκπαιδευμένων ζώων, μαζί με τους εκπαιδευτές τους.
H ιστορία περιστρέφεται γύρω από έναν ιδιωτικό ζωολογικό κήπο και η ομάδα των κινηματογραφιστών αποφάσισε να χρησιμοποιήσει έναν αριθμό πολύ επικίνδυνων ζώων στο πλατό των γυρισμάτων.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πάνω από 70 μέλη του καστ και του συνεργείου να τραυματιστούν σοβαρά.
Παρότι κανένας από αυτούς τους τραυματισμούς δεν αποδείχτηκε μοιραίος, αρκετοί από τους τραυματίες έπρεπε να περάσουν σοβαρά χειρουργεία.
Το ιατρικό προσωπικό που ήταν παρών χρειάστηκε να κάνει εκατοντάδες ράμματα στα τραυματισμένα μέλη του συνεργείου, που απέκτησαν ένα εύρος τραυματισμών από δαγκώματα, κατασπαραγμούς, σπασμένα κόκκαλα, αφαίρεση μέρους των σκαλπ του κεφαλιού και σε κάποιες περιπτώσεις γάγγραινα.
Noah’s Ark (1928)
Σε μία φοβερή επίδειξη πείσματος, η παραγωγή ήθελε να μεγιστοποιήσει τον ρεαλισμό και έκανε αναπαράσταση μίας κανονικών διαστάσεων πλημμύρας από άκρη σε άκρη του σκηνικού που είχε χτιστεί.
Κατέληξαν να χρησιμοποιήσουν πάνω 2.250.000 λίτρα νερού. Δυστυχώς, η τεράστια ποσότητα νερού παρέσυρε τρεις ανθρώπους του συνεργείου οι οποίοι τελικά πνίγηκαν.
Αυτό τελικά οδήγησε στην εφαρμογή πολύ αυστηρότερων κανόνων ασφαλείας για τους κασκαντέρ, τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες. Η σκηνή των πνιγμών για κάποιο λόγο χρησιμοποιήθηκε στην ταινία, αφού αποφασίστηκε να μην αφαιρεθεί από την τελική κόπια του μοντάζ…
The Conqueror (1956)
Η ταινία είναι μία από τις πιο αμφιλεγόμενες και πολυσυζητημένες περιπτώσεις στις οποίες η ασφάλεια του συνεργείου τέθηκε σε κίνδυνο. H παραγωγή του «The Conqueror» τελικά οδήγησε στον αργό θάνατο 46 μέλη του συνεργείου λόγω της δηλητηριώδους ακτινοβολίας που εκτέθηκαν στην τοποθεσία που γυριζόταν η ταινία.
Ο πιο διάσιμος θάνατος που ίσως συνδέεται με αυτήν την ταινία είναι αυτός του Αμερικανού θρύλου των γουέστερν, Τζον Γουέιν, ο οποίος βέβαια ήταν έτσι και αλλιώς εθισμένος σε κακές συνήθειες όπως το κάπνισμα.
The Viking (1931)
Σε σχέση με τις άλλες ταινίες της λίστας, το «The Viking», δεν είχε ιδιαίτερα προβλήματα στην παραγωγή του. Μέχρι το τέλος των γυρισμάτων.
Σε μία προσπάθεια να εξασφαλιστούν περισσότερα περιβαλλοντικά πλάνα, ο σκηνοθέτης και παραγωγός Βάρικ Φρίσελλ πήρε την πλειοψηφία του συνεργείου του μαζί του πάνω σε ένα πλοίο. Το πλοίο θα πραγματοποιούσε μιας μεγάλης κλίμακας αποστολή για κυνήγι φώκιας.
Δυστυχώς για όσα μέλη του συνεργείου επιβιβάστηκαν, το πλοίο ήταν γεμάτο με εκρηκτικά για το σπάσιμο των πάγων. Σε κάποιο σημείο των γυρισμάτων, τα εκρηκτικά τέθηκαν σε κίνδυνο και τελικά πυροδοτήθηκαν. Εικοσιεπτά άτομα πάνω στο πλοίο σκοτώθηκαν, μαζί και ο ίδιος ο Φρίσελλ…