16.5 C
Athens
Δευτέρα, 9 Δεκεμβρίου, 2024

Oι συντελεστές της παράστασης «Οι Υπηρέτες» μιλούν στο Αll4fun

Υπηρέτες: μια παράσταση που βασίζεται και καλύτερα εμπνέεται από εμβληματικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας για να μιλήσει για ένα μεγάλο ταξικό θέμα. Απολαύστε όσα θέλησαν να μοιραστούν oι συντελεστές της παράστασης, με τους αναγνώστες του all4fun.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Paterakis.jpg

Πως προέκυψε η ιδέα;

Η ιδέα προέκυψε μετά από πολλές συζητήσεις. Μοιραστήκαμε προσωπικούς προβληματισμούς σε μία περίοδο (αρχές και μέσα του ‘23) που οι κοινωνική και επαγγελματική πραγματικότητα γύρω μας έμοιαζε να είναι παραπάνω από δυστοπική, ανεξάρτητα από την προσωπική πορεία του καθενός. Ο σκηνοθέτης μας, ο Αλέξανδρος Μπαλαμώτης, έφερε την ιδέα των υπηρετών στο έργο του Γλάρου το Α. Τσέχωφ και αμέσως είδαμε την δυναμική αυτής της ιδέας. Η ταξικότητα μέσα στο έργο τέχνης, η ταξικότητα στην τέχνη, η ταξικότητα στην αναρώτηση και τον προβληματισμό ως παράγωγο της ταξικότητας της κοινωνίας.

Πως εξελίχθηκε η συγγραφή του;

Η συγγραφή του προέκυψε μέσα από τις πρόβες. Με πολλούς αυτοσχεδιασμούς, πάνω στις συνθήκες και τα συμβάντα του Γλάρου. Βγήκε πολύ κείμενο, το επεξεργαστήκαμε και βγήκε ένα τετράπρακτο έργο, όπως και ο Γλάρος, μία παράλληλη ιστορία που επηρεάζεται απόλυτα, ίσως και ανελέητα, από την ιστορία του Γλάρου. Ήταν μία δύσκολη διαδικασία και αν κρατάω μία φράση είναι αυτή που έλεγε ο Αλέξανδρος, “you have to kill your darlings”. Και είχε πάντα δίκιο.

‘Οπως διαβάζω στο δελτίο είστε δυο ομάδες που συμπράττουν. Πιστεύετε στις ομαδικότητες στο θέατρο; γιατί βλέπουμε πολλές νεανικές θεατρικές ομάδες που δρουν μόνες;

Αν σε κάτι πιστεύω είναι οι ομαδικότητες, ειδικά στο θέατρο. Δεν μαθαίνουμε ως πολίτες να λειτουργούμε ομαδικά, ακούμε την φράση “το σημαντικό είναι η ομάδα” μόνο θεωρητικά. Οπότε το να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε ομαδικά είναι μεγάλο και απαραίτητο στοίχημα. Οι νεανικές ομάδες που δρούν μόνες τους είναι οι ομάδες που έχουν κάτι να πουν και το επιχειρούν. Γι’ αυτό και μου φαίνεται ότι πιο ενδιαφέρον μπορεί να παρακολουθήσει κανείς, γιατι δεν υπάρχει κανείς να φιλτράρει το μήνυμα ώστε να μην ενοχλήσει. Όταν παρακολουθείς την δουλειά τέτοιων ομάδων, βλέπεις ανθρώπους που προσπαθούν να μιλήσουν όσο πιο ελεύθερα μπορούν και αυτό μου φαίνεται απίστευτα γοητευτικό, ανεξάρτητα αν το πείραμα πετυχαίνει ή όχι.

Μιλήστε μας ο καθένας για τον ρόλο του;

Εγώ παίζω τον Σεργκέι. Είμαι πολλά χρόνια στο κτήμα, ξέρω πως λειτουργεί αλλά δεν έχω πετύχει στην σταδιοδρομία αυτή. Και αυτό με έχει διαλύσει ψυχολογικά. Αν συνεχίσω θα πω όλο το έργο!! Θα πω μόνο ότι ο Σεργκέι είναι ο άνθρωπος που ενώ προσπαθεί να κάνει ότι καλύτερο μπορεί βάσει των ικανοτήτων του και του ηθικού του κανόνα, είναι αυτός που στην ζωή του την έχει πατήσει και δεν ξέρει πότε και πως έγινε αυτό.

Γιατί θα προτρέψετε κάποιον να έρθει να δει αυτή την παράσταση;

Θέλω να πιστεύω πως όποιο άτομο δει την παράσταση θα ταυτιστεί και θα αναγνωρίσει συναισθήματα και συμπεριφορές, όπως το πάθαμε κι εμείς ανακαλύπτοντας αυτό το έργο, πολύ κοινές και πολύ προσωπικές ταυτόχρονα σχετικά με την δουλειά, την συνεργασία, την ζωή και τις προσδοκίες. Αυτή η αντιστροφή που επιχειρούμε νομίζω ότι φωτίζει κάποιες πτυχές της ζωής μας για τις οποίες δεν μιλάμε. Είναι οι βουβοί ρόλοι των εμβληματικών έργων, που συνήθως δεν φτάνουν ποτέ στην σκηνή, όπως είναι οι Υπηρέτες για τον Γλάρο.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΥΡΙΑΚΑΚΗΣ

kyriakakis.jpg

Πως προέκυψε η ιδέα; 
 
Αρχικά να πω ότι ήταν μια ιδέα του σκηνοθέτη μας, του Αλεξάνδρου Μπαλαμώτη, που γεννήθηκε σε μια από τις συζητήσεις που κάναμε για τον βουβό κινηματογράφο. Νομίζω έχει πολύ ενδιαφέρον να εστιάσει κανείς σε αυτούς που δεν κάνουν θόρυβο. Στο κτήμα των Σόριν γίνεται χαμός, κλονίζεται μια ισχυρή οικογένεια και υπάρχουν κάποιοι εκεί που δεν τους υπολογίζει κανείς… Αυτό το φαινόμενο βρίσκεται σε όλα τα συστήματα. Είναι τεράστιο, μας επηρεάζει εμάς τους ίδιους και φυσικά μας βρήκε σύμφωνους να το βάλουμε μπροστά. 
 
Πως εξελίχθηκε η συγγραφή του; 
Μέσω της δραστικής ανάλυσης του κειμένου του Γλάρου του Αν. Τσέχοφ. Ξεκινώντας από το έργο το ίδιο, εντοπίσαμε τα θέματα, τις συγκρούσεις, τις σκηνές που εμπλέκονται οι υπηρέτες. Ουσιαστικά ο Γιάκοφ (ο υπηρέτης στο έργο του Τσέχοφ) και έπειτα μπήκαμε σε δράση. Αυτοσχεδιασμούς πάνω σε αυτούς τους  πυλώνες, απ όπου προέκυψε ένας πρώτος ακατέργαστος όγκος κειμένου και στη συνέχεια μπήκαμε σε δραματουργική επεξεργασία και επιμέλεια. Ήταν μια πολύ δύσκολη δουλειά γιατί αναμετρηθήκαμε με τους ίδιους μας τους εαυτούς και τα θέματα που μας αφορούν. Όπως η ανταγωνιστική κοινωνία στην οποία ζούμε, η ανασφάλεια του εργαζόμενου για το μέλλον του, η συντροφικότητα κτλ.
 
‘Οπως διαβάζω στο δελτίο είστε δυο ομάδες που συμπράττουν. Πιστεύετε στις ομαδικότητες στο θέατρο; γιατί βλέπουμε πολλές νεανικές θεατρικές ομάδες που δρουν μόνες;
 
Όχι μόνο πιστεύω στις ομαδικότητες στο θέατρο, είναι το προσωπικό μου όραμα. Η αγορά στην Ελλάδα είναι πολύ μικρή, η ισχύς των ομάδων συνήθως περιορισμένη, πέραν από λίγες που έχουν καταφέρει να φέρνουν κάθε τόσο μια χρηματοδότηση. Η σύμπραξη όχι μόνο ενισχύει την δυναμική του αποτελέσματος από άποψη παραγωγής, αλλά δυνητικά εξελίσσει το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Στο δικό μου όραμα, μας κάνει και πιο ανοιχτούς στη δουλειά του άλλου – πώς θα βλέπαμε την δουλειά του άλλου καλλιτέχνη αν αποφασίζαμε να συνδιαλαγούμε με αυτήν; Αν πάψουμε να την βλέπουμε από τη θέση του θεατή – αυστηρού κριτή; Οι νέες ομάδες  δρουν μόνες γιατί έτσι γίνεται μια αρχή, ομολογουμένως δύσκολη. Ίσως χρειάζεται κι αυτό πριν το επόμενο βήμα, να βρεις την επικοινωνία, τον κώδικα, την ταυτότητα. Το επόμενο βήμα είναι μια συμμαχία. 
 
Μιλήστε μας ο καθένας για τον ρόλο του;
 
Ο Ιβάν είναι ο νεόφερτος στο κτήμα Σορίν. Έχει στόχους, φιλοδοξίες, κι ίσως λίγο πιο αιχμηρή ματιά στα πράγματα. Έρχεται στο κτήμα με σκοπό να εξελιχθεί και να αναδειχθεί εκεί θα γνωρίσει το Σεργκέι όπου δε θα διστάσει να του πάρει και τη θέση. Το μέλλον του όμως είναι προκαθορισμένο αφού αυτό εξαρτάται από την  εκάστοτε διάθεση των αφεντικών του. Για μένα ο Ιβάν είναι ο άνθρωπος που στα νιάτα του πρωταγωνιστούσε στις πορείες του ΠΑΜΕ, συνδικαλιζόταν κτλ και μετα από ένα γάμο και 2 παιδιά ψηφίζει πλέον Νέα Δημοκρατία. 
 
Γιατί θα προτρέψετε κάποιον να έρθει να δει αυτή την παράσταση;
 
Γιατί είναι μια πολύ προσωπική δουλειά, με κόστος, κόπο και ενδεχομένως αστοχίες, αλλά με πολύ ειλικρινείς προθέσεις. Για κανέναν άλλο λόγο.  Όταν τα πράγματα γεννιούνταν από ανάγκη για δημιουργία δεν έχεις να πεις πολλά. Απλά το προσφέρεις και όλο και κάποιος θα θέλει να το μοιραστείτε.
 
Αναλυτικές λεπτομέρειες για την παράσταση “Οι Υπηρέτες” ακολουθούν στον εξής σύνδεσμο: https://www.all4fun.gr/portal/theatre-2/parastaseis/32765-oi-ypiretes-the-prodigy-theatre-company-naif-sto-theatro-xoros.html
 
Του Δημήτρη Κοτσίφη, 31/10/2023

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα