Η Κατερίνα Τσολίγκα ερμηνεύει τη «Σάντρα στο Φως» στο θέατρο «Φούρνος». Απολαύστε όσα θέλησε να μοιραστεί, με τους αναγνώστες του all4fun.
Πόσο ταυτίζεσαι με τη “Σάντρα στο φως”;
Η Σάντρα. Δε ξέρω αν ταυτίζομαι, ξέρω όμως ότι τη θαυμάζω. Τη δύναμη και τη θέληση να διεκδικήσει την αξιοπρέπειά της. Ένα πλάσμα ευαίσθητο και ονειροπόλο και ίσως λίγο αφελές. Ξέρει πολύ καλά ότι πρέπει να παίρνει η ίδια την ευθύνη για τη ζωή της. Ότι έχει τον πρώτο λόγο. Ότι έχει δικαίωμα εκείνη και μόνο εκείνη στον εαυτό της. Η αξία της καθόριζεται από την ίδια, το γνωρίζει καλά, και δεν το διαπραγματεύεται. Στη Σάντρα όλες οι γυναίκες θα αναγνωρίσουν κομμάτια της προσωπικότητάς τους. Είναι αναπόφευκτο. Η Σάντρα είναι ολόκληρη, αλλά η Σάντρα, είναι και λίγο από όλες μας.
Είναι προφανές ότι ο Άκης Δήμου έχει γράψει το πιο επίκαιρο έργο της εποχής μας; Πως “συναντήθηκες” με το έργο και για ποιους λόγους αποφάσισες να ανέβεις μόνη σου στην σκηνή;
Ο Άκης Δήμου έγραψε ένα ακόμη αριστούργημα κατά τη γνώμη μου. Είναι εκπληκτική η διεισδυτική ματιά του Δήμου στις γυναίκες ηρωίδες του. Το έργο είναι επίκαιρο όσο ποτέ. Τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, το internet, η εικόνα, η ζωή μας – ένα κλικ. Τα έξυπνα κινητά, η ευφυής τεχνολογία, στη διάθεση του καθενός. Είμαστε όλα τόσο ευάλωτα, σχεδόν έρμαια σε αυτή τη λαίλαπα. Περισσότερο τα παιδιά, οι έφηβοι και οι γυναίκες. Είναι τόσο δύσκολο πια να νιώσεις ασφαλείς. Η Χρύσα Καψούλη είναι δασκάλα μου. Το συγκεκριμένο κείμενο μας αιχμαλώτισε ή μας παγίδευσε, όπως λέει και η Σάντρα. Μας ενδιέφερε τόσο ως προς την υποκριτική τέχνη, όσο και ως προς την κοινωνική του διάσταση. Έπρεπε να καταπιαστούμε και να το ανεβάσουμε. Να το μοιραστούμε με όλο τον κόσμο. Στη σκηνή δεν είμαι μόνη, είμαστε πολλές, είμαστε όλες, όλες οι γυναίκες που έχουν υποστεί με τον ένα τρόπο ή με τον άλλο, σεξισμό.

Πιστεύεις ότι η σκηνοθεσία θα μπορούσε να γίνει από άντρα;
Ναι θα μπορούσε. Η τέχνη όλα τα μπορεί. Όμως η σκηνοθετική ματιά της Χρύσας Καψούλη είναι κατά τη γνώμη μου αξεπέραστη. Η λεπτομερής και σε βάθος προσέγγισή της είναι συγκινητική. Ζητάει το καθαρό, το ανάγλυφο και το ζωντανό. Νιώθει κάθε λέξη, κάθε σιωπή και κάθε βήμα της ηρωίδας. Τα βλέμμα της είναι πάντα εκεί. Το αίσθημά της είναι εκεί, είναι πάντα παρών. Η αισθητική της, είναι μοναδική και αξεπέραστη.
Οι ιστορίες που αφηγείσαι, παίζεις, υποδύεσαι στην σκηνή είναι πέρα για πέρα πραγματικές. Αφυπνίζει το θέατρο περαιτέρω;
Μία από τις βασικές λειτουργίες του θεάτρου, είναι η αφύπνιση. Διαβάζουμε στις εφημερίδες και σε όλα τα δίκτυα ότι ένα κορίτσι – φοιτήτρια έπεσε από το ΑΠΘ και έχασε τη ζωή της. Είναι τόσο γοργοί οι ρυθμοί της ζωής μας και τόσα πολλά τα γεγονότα που στην επόμενη ώρα τα πάντα έχουν ξεχαστεί, γιατί οι ρυθμοί μας είναι εξοργιστικά γοργοί. Στο θέατρο έχουμε το προνόμιο να διαστέλλεται ο χρόνος. Αυτή η μία ώρα που δίνουμε από τον εαυτό μας για την κάθε παράσταση, είναι στην ουσία ο χρόνος, μέσα στη μέρα, που μας δίνεται η δυνατότητα και σκεφτούμε τον εαυτό μας και τις πράξεις μας. Το θέατρο είναι βαθιά πολιτικό. Όταν τελειώνει μία παράσταση και βγαίνουμε έξω στον δρόμο, υπάρχει ένα μικρό κομμάτι του εαυτού μας που συνδέεται με το έργο. Αυτό το κομμάτι θέλω να πιστεύω είναι που μετακινεί βουνά. Αυτό μου δίνει τη πίστη, τη δύναμη και το θάρρος να ανεβαίνω πάνω στη σκηνή και να υποδύομαι τη κάθε Σάντρα.
Αναλυτικές λεπτομέρειες για την παράσταση που πρωταγωνιστεί η Κατερίνα Τσολίγκα ακολουθούν στον εξής σύνδεσμο: https://www.all4fun.gr/portal/theatre-2/parastaseis/32688-i-santra-sto-fos-tou-aki-dimou-se-skinothesia-xrysas-kapsoyli-sto-theatro-foyrnos.html
Του Δημήτρη Κοτσίφη, 9/10/2023