Στις 8 του Απρίλη ανεβαίνει στο Μπάγκειον η παράσταση «Η Επανάσταση δε θα γίνει ποτέ».
Κάθε Παρασκευή και Σάββατο η νέα θεατρική ομάδα contratiempo συστήνεται στο αθηναϊκό κοινό με ένα κείμενο του Ζενέ με τον τίτλο «Το Μπαλκόνι» που διασκεύασε και σκηνοθέτησε ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος (επίσης, σκηνικά και μουσική επιμέλεια της παράστασης).
Μία αλληγορία για τη φύση του ανθρώπου και τον σύγχρονο δυτικό κόσμο μέσα από την ποιητική γλώσσα και το βρώμικο χιούμορ του Ζαν Ζενέ.
Η ιστορία: Σε ένα παλιό ξενοδοχείο, που λειτουργεί ως ένας ιδιόρρυθμος οίκος ανοχής, πολίτες πληρώνουν για να μεταμφιεστούν σε ανθρώπους με υψηλά αξιώματα και να ασκήσουν εξουσία.
Στην πόλη έχει ξεκινήσει εξέγερση. Ο υποκινητής της εξέγερσης αναζητείται. Τα πρόσωπα που πληρώνουν για να υποδυθούν αυτούς τους ρόλους γίνονται τα πραγματικά πρόσωπα μιας κυβέρνησης, που σκοπό έχει να πατάξει κάθε επαναστατική κίνηση ώστε να συνεχίσει να διοικεί ανενόχλητη, παραβιάζοντας βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και λειτουργώντας υπέρ ενός συστήματος που έχει σαν βάση το χρήμα και το προσωπικό συμφέρον.
Ρωτήσαμε τα δυο ιδρυτικά μέλη της Ομάδας Θωμά Θάνο και Γιώργο Αντωνόπουλο :
ΘΩΜΑΣ ΘΑΝΟΣ ( ιδρυτικό μέλος)
Mίλησε μας λίγο για την contratiempo και ποιοι ειναι οι ιδρυτικοί στόχοι;
Η Contratiempo δημιουργήθηκε από την αμοιβαία ανάγκη μας με το Γιώργο να κάνουμε δικές μας δουλειές στο θέατρο. Από το 2018 έχουμε τη δική μας μπάντα, τα “Αλγίμωτρα”, η οποία προχωρά με σταθερά βήματα και θελήσαμε, μετά την πρώτη καραντίνα, να κάνουμε κάτι αντίστοιχο και στο θέατρο. Από εκεί και πέρα, η βασική μας επιδίωξη ήταν και είναι η παραγωγή καλλιτεχνικών δρώμενων και η συνεργασία με νέους καλλιτέχνες.
Το να είσαι ”’υπό” την σκηνοθετική μπαγκέτα του Δημοσθένη Παπαδόπουλου το λες σίγουρα μια καλή αρχή και σίγουρα τύχη καλή.Τι οφέλη απολαμβάνετε ως ομάδα μέχρι σήμερα απ΄αυτή τη σχέση;
Ο Δημοσθένης είναι ένας πολύ ταλαντούχος καλλιτέχνης και με μεγάλη εμπειρία στο χώρο. Το να συνεργάζεται κανείς μαζί είναι πραγματικα θείο δώρο. Πέρα από τη διαδικασία της πρόβας μαζί του, η οποία από μόνη της είναι “σχολείο” για όλη την ομάδα, προσωπικά ωφελήθηκα και σχετικά με το οργανωτικό κομμάτι της παράστασης. Θεωρούμε τους εαυτούς μας τυχερούς που ξεκινάμε τη σταδιοδρομία μας μαζί του.
Ζενέ , Μπαλκόνι και η Επανάσταση που δε θα γίνει. Μίλησε μας για τη σχέση αυτών;
Ο αιρετικός και περιθωριακός Ζενέ γράφει το Μπαλκόνι θέλοντας να καταδείξει την υποκρισία και τη σαπίλα της κοινωνίας και της πολιτικής. Ο Δημοσθένης, διασκευάζοντας το κείμενο, του έδωσε αυτόν τον τίτλο, και παρά την απαισιόδοξη χροιά του, θέλει να αφυπνίσει. Όλο αυτό, έρχεται και δένει με αυτή την κομβική περίοδο που ζούμε. Ο πόλεμος, η πανδημία και η κρίση (ενδημική, οικονομική, ενεργειακή, περιβαλλοντική) έχουν κυριεύσει τις ζωές μας. Αν θέλουμε να βελτιωθεί η κατάσταση, πρέπει να αφυπνιστούμε και να δράσουμε.
Μπάγκειον από 8 Απριλίου. Για πολλούς μια τέτοια πρωτοβουλία σε μια σχεδόν τρελή εποχή για το ελληνικό θέατρο μοιάζει μεγάλη τρέλα. Σε ποιους λοιπόν απευθύνεσθε με αυτό το κείμενο; και την παράσταση;
Απευθυνόμαστε σε όλους. Αλλά κυρίως στους νέους ανθρώπους. Μέσω αυτών μπορεί να αλλάξει η κατάσταση.
Ποια πιστεύεις ότι θα είναι η δική σας συνέχεια; ετοιμάζετε κάτι για την επόμενη θεατρική περίοδο;
Αυτή τη στιγμή είμαστε εκατό τοις εκατό δοσμένοι στην παράσταση. Υπάρχουν συζητήσεις για διάφορα πράγματα. Πιο συγκεκριμένες αποφάσεις, όμως, θα πάρουμε αφού ανέβει η παράσταση.
Εσύ προσωπικά πιστεύεις στην παγκόσμια επανάσταση;
Εγώ προσωπικά πιστεύω στην προσωπική επανάσταση, στην επανάσταση του ατόμου. Κατ΄εμέ, μονο αν αλλάξουμε ο καθένας σε προσωπικό επίπεδο πρώτα, μπορεί να γίνει κάτι αντίστοιχο και σε συλλογικο, παγκόσμιο επίπεδο.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μίλησέ μας λίγο για την contratiempo και ποιοί ειναι οι ιδρυτικοί στόχοι;
Η εταιρεία φτιάχτηκε με σκοπό να βοηθήσει όλα τα είδη του πολιτισμού και να εκπληρώσει δικά μας προσωπικά όνειρα, με τον τρόπο που εμείς θέλουμε να γίνουν. Με γνώμονα την αξιοκρατία και τις ίσες ευκαιρίες σε όλους, για ένα καλύτερο θέατρο.
Το να είσαι ”’υπό” την σκηνοθετική μπαγκέτα του Δημοσθένη Παπαδόπουλου το λες σίγουρα μια καλή αρχή και σίγουρα τύχη καλή.Τι οφέλη απολαμβάνετε ως ομάδα μέχρι σήμερα απ΄αυτή τη σχέση;
Ο Δημοσθένης είναι ένας άνθρωπος με πάρα πολλές εμπειρίες και γνώσεις. Εμμονικός με τη λεπτομέρεια , θέλει να γνωρίζει όλα τα θέματα που αφορούν την παράσταση. Αυτό από μόνο του, μας κάνει και μας να κοιτάζουμε το στήσιμο μιας παραγωγής/παράστασης από όλες τις πλευρές, πράγμα το οποίο μας δίνει εμπειρία για το μέλλον. Έχουμε ασχοληθεί, επειδή μας το έχει αναθέσει, με πάρα πολλά πράγματα τα οποία σίγουρα είναι παρακαταθήκη εμπειρίας. Όσον αφορά τη σκηνοθεσία αυτή καθεαυτή, τα συμπεράσματα θα τα αφήσουμε σε εσάς. Το μόνο που έχω να πω είναι ότι έχει γίνει δουλειά πολλών μηνών.
Ζενέ , Μπαλκόνι και η Επανάσταση που δε θα γίνει. Μίλησε μας για τη σχέση αυτών;
Ο Ζενέ θίγει πολύ σημαντικά θέματα στο συγκεκριμένο θεατρικό έργο. Εν τάχει, μας λέει ότι εξουσία έχει ξεπεράσει τον άνθρωπο, δεν χρειάζεται κάποιος να είναι πραγματικά σπουδαίος για να την εξασκήσει, έχει από μόνη της τις δικές δικλείδες για να σε βάλει στον ίσιο δρόμο, στο δρόμο της. Ταυτοχρόνως παρακολουθούμε τη μάχη της αστυνομίας να ενταχθεί σε αυτήν.
Μπάγκειον από 8 Απριλίου. Για πολλούς μια τέτοια πρωτοβουλία σε μια σχεδόν τρελή εποχή για το ελληνικό θέατρο μοιάζει μεγάλη τρέλα. Σε ποιους λοιπόν απευθύνεσθε με αυτό το κείμενο; και την παράσταση;
Κάποια στιγμή θα το κάναμε, έτυχε να είναι σε αυτήν την πραγματικά περίεργη, στα όρια της τρέλας, εποχή. Μία επανάσταση που έχει αποτύχει έχει πάντα ενδιαφέρον για όλους. Όταν καταφέρνεις κάτι, πρέπει να μπορέσεις και να το διατηρήσεις, εκεί είναι η πραγματική επανάσταση. Το έργο μας κάνει ακριβώς αυτόν το κύκλο της αποτυχίας, μέχρι που ξαναγυρίζει στην αρχή του.
Ποια πιστεύεις ότι θα είναι η δική σας συνέχεια; ετοιμάζετε κάτι για την επόμενη θεατρική περίοδο;
Κάτι σχεδιάζουμε, σκεφτόμαστε διάφορα, προσπαθούμε να οργανωθούμε σαν εταιρεία σε πολλά μέτωπα. Αυτή τη στιγμή είμαστε βαθιά χωμένοι σε αυτό που κάνουμε, είναι ένα μεγάλο εγχείρημα.
Εσύ προσωπικά πιστευεις στην παγκόσμια επανάσταση;
Πολύ δύσκολο να γίνει κάτι τέτοιο ως διά μαγείας, πάντα κάποιος ξεκινά, μερικοί ακολουθούν, και στους περισσότερους δεν φτάνει ποτέ. Μόνο η τεχνολογία τα έχει καταφέρει και δεν το λες ακριβώς επανάσταση. Είναι αδύνατο να συρρικνώσεις σε μία λέξη όλα αυτά που χρειάζεται ένας ολόκληρος κόσμος για να αλλάξει. Πρέπει να βρούμε πολλές λέξεις ακόμα για να φτάσουμε μέχρι εκεί. Μακάρι να τις βρούμε!