10.8 C
Athens
Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου, 2025

«Όνειρο στο κύμα» και «Έρως Ήρως» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, σε σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη, στο Θέατρο Αθηνών

«Όνειρο στο κύμα» και «Έρως Ήρως» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, σε σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη, στο Θέατρο Αθηνών

Ο Δήμος Αβδελιώδης παρουσιάζει τη διαχρονικότητα και τη μαγεία του Παπαδιαμάντη

Με τα διηγήματα «Όνειρο στο κύμα» και «Έρως Ήρως», ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, μεταγράφει με ποιητικό και δραματουργικό οίστρο τις δύο όψεις του ανολοκλήρωτου και ανομολόγητου έρωτα που έζησε για την ξαδέλφή του, Μαχούλα,* βιώνοντας το δέος, τη μέθεξη, το πάθος, τη συντριβή, έως το μεγαλείο και τον ηρωισμό της ανθρώπινης ψυχής, αφήνοντάς μας δύο διαχρονικά αριστουργήματα που δοξάζουν τον Άνθρωπο. 

Στο πρώτο, μας μεταφέρει σ’ ένα νυκτερινό, καλοκαιρινό τοπίο, όπου αντικρίζει με δέος την ομορφιά της νεαρής συνομήλικής του Μοσχούλας – Μαχούλας, καθώς εκείνη κολυμπώντας αναδύεται γυμνή μέσα απ’ τη θάλασσα στο φως της Σελήνης. Όταν κινδυνεύει να πνιγεί, βουτά και τη σώζει. Η χαρά ότι της έσωσε τη ζωή αποκτά απείρως μεγαλύτερη αξία από την ερωτική επιθυμία.

Στο δεύτερο, που το θεωρούμε ως εξέλιξη της προηγούμενης ιστορίας, ο έρωτας του Παπαδιαμάντη για την Αρχόντω-Μαχούλα, μετατρέπεται σε οδυνηρότατο πάθος, με άφατο ψυχικό πόνο, όταν διαπιστώνει πως κινδυνεύει να την χάσει από έναν μεγαλύτερό του και ευκατάστατο Άνδρα.

Η παράσταση ήταν υποψήφια για το Βραβείο σκηνοθεσίας ελληνικού έργου και το Βραβείο ερμηνείας ηθοποιού στα Βραβεία Κάρολος Κουν 2022. 

Ο Παπαδιαμάντης δε χρησιμοποιεί δραματουργικά μοντέλα και τεχνικές. Κάθε του φράση είναι πηγαία κατάθεση ψυχής, ασπαίρουσα, συναρπαστική, σαν θεία μουσική. Αυτή την αυθεντική, σπάνια ποιητική τέχνη του, προσπαθεί να αποδώσει η παράσταση του Δήμου Αβδελιώδη, με τον Θεμιστοκλή Καρποδίνη, αναδεικνύοντας το πνεύμα του που μας διδάσκει αθόρυβα πως κανένας έρωτας δεν μπορεί να ευτυχήσει, εάν δεν υπάρχει σεβασμός προς τον εαυτό μας και προς τον άλλο, αφού η πραγματική απόλαυση ως αγαθό δεν εξαρτάται από την ικανοποίηση ενός πόθου, αλλά από την ψυχική και την ηθική μας πληρότητα.

* Η Μαχούλα περιγράφεται από τον Παπαδιαμάντη στο δραματικά σημαίνον για εκείνον διήγημά του «Φαρμακολύτρα», όταν συναντά το ίνδαλμά του ύστερα από 20 χρόνια χωρίς ακόμη να έχει ο ίδιος λυτρωθεί, ενώ εκείνη εντελώς ανυποψίαστη κάνει τάμα στον ίδιο ναό, για να λυτρωθεί ο γιος της από τα μάγια του έρωτα.

Trailer: www.youtube.com/watch?v=2xjzGPYuuUg

Συντελεστές: 

Κείμενο: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης 

Δραματουργία – Διδασκαλία ερμηνείας – Σκηνική όψη – Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης 

Μουσική: Claude Debussy, “Lamer” 

Βοηθός σκηνοθέτη: Στεφανία Βλάχου 

Graphic design: Γιάννης Σταματόπουλος    

Επικοινωνία: Νατάσα Παππά

Ερμηνεύει ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης

Πληροφορίες:

Θέατρο Αθηνών 

Βουκουρεστίου 8, Σύνταγμα

Τηλέφωνο: 2103312343

Ημερομηνίες και ώρα παραστάσεων:

Δευτέρα 25 και Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2024, Δευτέρα 02, Τρίτη 03, Δευτέρα 09 και Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2024 στις 20:00

Πρωινές παραστάσεις για σχολεία, πληροφορίες στο τηλέφωνο 6948050808

Τιμές εισιτηρίων:

– Α ζώνη – 20€

– B ζώνη – κανονικό: 18€, μειωμένο (φοιτητικό, 65+, ανέργων, ΑμεΑ): 15€

– Γ ζώνη – κανονικό: 15€, μειωμένο (φοιτητικό, 65+, ανέργων, ΑμεΑ): 12€

Προπώληση εισιτηρίων: 

Ticket Services

– εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (στοά Πεσμαζόγλου), Αθήνα

– τηλεφωνικά: 2107234567

– online: www.ticketservices.gr/event/theatro-athinon-oneiro-sto-kyma-eros-iros

Διάρκεια: 90 λεπτά

Η παράσταση έχει εξυμνηθεί από το κοινό και την κριτική, χαρακτηρισμένη ως “βάλσαμο και θεραπεία ψυχής” και μοναδική στην ανάδειξη του πνεύματος του Παπαδιαμάντη.

«Ο Αβδελιώδης ξέρει καλά και επιλέγει τα κλασικά μας κείμενα, για να αναδείξει την ομορφιά τους και να καθοδηγήσει τον ηθοποιό του, έτσι ώστε να μας κάνει να μπούμε στην αίσθηση ότι ζούμε κι εμείς το γεγονός που έγινε… Για την παράσταση έχουν γράψει πολλοί, την έχουν δει πολλοί περισσότεροι, θα πρέπει όμως να τη δουν όλοι ανεξαιρέτως, για να πουν πως αυτή η παράσταση είναι ένα ακόμα μεγάλο αγκωνάρι που προσέθεσε στο οικοδόμημα της υποκριτικής του ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης, με πρωτομάστορα στην αναστύλωση ενός oράματος τον Δήμο Αβδελιώδη. Τα συγχαρητήρια είναι απλώς μια λέξη…»

Ανθούλα Δανιήλ, Δρ. Φιλολογίας, Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών

«Ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης, δια χειρός Δήμου Αβδελιώδη, πηγαίνει πέρα από την ερμηνεία και την υπόκριση, ποιώντας με γυμνό λόγο μουσική με γαιώδη χρώματα, σώμα και ψυχή, που “κατέρχεται” από τον ενσαρκωθέντα Λόγο των Ευαγγελίων (“Και ο λόγος σαρξ εγένετο”, Κατά Ιωάννη Α’ 14), για να αποτελέσει την πρωτογενή ύλη της ομοούσιας παράστασης. Μια πλαστουργία κατά κυριολεξία, και ένα παράδειγμα ένσαρκης ενικότητας με την πρωτοκαθεδρία του λόγου που πλάθει εικόνες, ανοίγοντας τη “μέσα” όραση του θεατή.»

Λέανδρος Πολενάκης, Κριτικός Θεάτρου, Διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου, Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών

«Ο Δήμος Αβδελιώδης, ιδανικός ερμηνευτής του Παπαδιαμαντικού λόγου, επιτυγχάνει το ανέφικτο: με τιτάνια δύναμη γυρίζει τον τροχό του κόσμου ανάποδα, από την εξευτελισμένη εικόνα στον πανάκριβο, μονάκριβο, απογειωτικό ήχο, τον αθώο. Απόλαυσα εννεός τον Θεμιστοκλή Καρποδίνη στο επεξεργασμένο εξελικτικό crescendo του, ανάμεσα σε δύο παράλληλες πτυχές κυματοειδούς χωροχρόνου: “όνειρο στο κύμα” και “έρως ήρως”.»

Κωνσταντίνος Μπούρας, Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών

Επιμέλεια άρθρου: Πλάτων Σέρρας

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα