19.2 C
Athens
Δευτέρα, 22 Απριλίου, 2024

Η Ελλάδα είπε το τελευταίο αντίο στον Ευγένιο Σπαθάρη

Η Ελλάδα αποχαιρετέσε το απόγευμα της Τετάρτης τον μεγάλο δάσκαλο του Ελληνικού Θεάτρου Σκιών, τον λαϊκό μας καλλιτέχνη Ευγένιο Σπαθάρη. Από τις 10 το πρωί η σορός του εκλιπόντος  τέθηκε σε λαϊκό προσκύνημα στο Σπαθάρειο Μουσείο Θεάτρου Σκιών του Δήμου Αμαρουσίου (Βασ. Σοφίας & Δ. Ράλλη- Πλατεία Κασταλίας).

Η νεκρώσιμη ακολουθία εψάλη στις 4 το απόγευμα στην Μητρόπολη Αμαρουσίου (Κοιμήσεως Θεοτόκου & Μητροπόλεως).

Ο μεγάλος αυθεντικός δημιουργός μας κηδεύτηκε στο κοιμητήριο Αμαρουσίου με δαπάνη του Υπουργείου Πολιτισμού, ενώ ο Δήμος Αμαρουσίου παραχώρησε στην οικογένειά του την τελευταία κατοικία του εκλιπόντος, δίπλα στον μεγάλο Έλληνα Μαραθωνοδρόμο τον Σπύρο Λούη, τιμής ένεκεν για την μακρόχρονη προσφορά του στον πολιτισμό και την λαϊκή μας παράδοση.

Ο Δήμαρχος Αμαρουσίου Γιώργος Πατούλης είχε σημειώσει τα εξής πριν το χθεσινό τελευταίο αντίο στον άνθρωπο που συνέδεσε όσο κανείς άλλος με τη φωνή του τον Καραγκιόζη :

«Ο Δήμος Αμαρουσίου με ιδιαίτερο σεβασμό και αγάπη θα αποδώσει όλες τις τιμές που αρμόζουν στον Ευγένιο Σπαθάρη για την πολύπλευρη προσφορά του στην διατήρηση και ανάδειξη του λαϊκού μας πολιτισμού. Με σειρά εκδηλώσεων θα κρατήσουμε ζωντανή την τέχνη που με μεράκι υπηρέτησε ο Ευγένιος Σπαθάρης και κατάφερε να την κάνει γνωστή σε ολόκληρο τον κόσμο.

Θα ζητήσουμε από το Υπουργείο Πολιτισμού να αναλάβει την αναπαλαίωση του διατηρητέου στην πλατεία Ηρώων, ιδιοκτησίας του Δήμου Αμαρουσίου, για τη δημιουργία μόνιμης στέγης του Σπαθάρειου Μουσείου Θεάτρου Σκιών Δήμου Αμαρουσίου, όπως άλλωστε είχα υποσχεθεί στον λαϊκό μας δημιουργό. Το Σπαθάρειο Μουσείο Θεάτρου Σκιών Δήμου Αμαρουσίου είναι η παρακαταθήκη του Ευγένιου Σπαθάρη στις επόμενες γενιές.»

Η ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΕΝΟΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΜΕΓΑΛΟΥ ΕΛΛΗΝΑ…

O Ευγένιος Σπαθάρης, ο λαϊκός καλλιτέχνης με το δυναμικό πνεύμα, ο γνήσιος εμψυχωτής ενός λαϊκού ήρωα, ο ζωγράφος με την πλούσια χρωματική ζωντάνια, ο αληθινός εκφραστής της ελληνικής παράδοσης, μα, πάνω απ’ όλα, η προσωποποίηση της ανθρωπιάς και της απλότητας, έφυγε το Σάββατο το απόγευμα από τη ζωή σε ηλικία 85 ετών.

Γεννήθηκε στην Κηφισιά, το 1924, μέσα στην τέχνη του πατέρα του, Σωτήρη, την οποία λάτρεψε. Από μικρός έδειχνε ότι ήταν ένα ανήσυχο, ερευνητικό πνεύμα αλλά και ένα πολύπλευρο ταλέντο. Όταν οι άσχημες συνθήκες της γερμανικής κατοχής ήταν πλέον βέβαιο ότι δεν θα του επέτρεπαν να ακολουθήσει τον τομέα της αρχιτεκτονικής, που επίσης αγαπούσε, αφιερώθηκε με ιδιαίτερο ζήλο στο θέατρο σκιών.

Στόχος του ήταν να ανεβάσει πολύ ψηλά τον Καραγκιόζη, τόσο σαν σημαντικό ελληνικό και παραδοσιακό θέαμα όσο και σαν εξαιρετικό είδος τέχνης και τεχνικής. Έτσι, ο Καραγκιόζης σταματά να μας παρακολουθεί και να μας διασκεδάζει μόνο από τον μπερντέ του: εμψυχώνεται, εκσυγχρονίζεται, εμφανίζεται σε όλον τον κόσμο, γίνεται τραγούδι και στο τέλος, αποκτά “ένα κεραμίδι” (στο Σπαθάρειο Μουσείο Θεάτρου Σκιών Δήμου Αμαρουσίου, http://www.karagiozismuseum.gr/) για να ξαποσταίνει που και που.

Όλα αυτά κατάφερε να πραγματοποιήσει ο Ευγένιος Σπαθάρης, ο δάσκαλος του ελληνικού θεάτρου σκιών, όπως τον αποκαλούν και το πέτυχε με τέτοια προσοχή και ευλάβεια απέναντι στην τέχνη, που ο ήρωας μας δεν έχασε ούτε την ελληνικότητα του, αλλά ούτε την γνήσια λαϊκότητα που εκπροσωπεί.

Το έργο του

Ο Ευγένιος Σπαθάρης ξεκινά την καριέρα του το 1942 και από το 1945 έως το 1950 περιοδεύει δίνοντας παραστάσεις σε πολλά θέατρα και κινηματογράφους της Ελλάδας.

Σε όλη τη διάρκεια της παραμονής του στην Ελλάδα όπου πραγματοποίησε και πραγματοποιεί αμέτρητες παραστάσεις για τον ελληνικό λαό, στον οποίο άλλωστε ανήκει ο Καραγκιόζης του, πρέπει να υπογραμμισθεί η εικοσάχρονη συμμετοχή του στα “Κρυστάλλεια” της Πεντέλης, η μακρόχρονη παρουσία του στην Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης και οι εμφανίσεις του στα “Δημήτρια” που οργανώνονται στη συμπρωτεύουσα.

 

Το 1962 ο Ευγένιος Σπαθάρης ηχογραφεί όλες τις κλασσικές παραστάσεις του Καραγκιόζη στην Κολούμπια, και έτσι κυκλοφορούν οι πρώτοι δίσκοι του. Το 1966 δημιουργείται ο Πειραματικός Σταθμός Τηλεόρασης και ξεκινά με τον Καραγκιόζη του Σπαθάρη, ο οποίος συνεχίστηκε έως το 1992.

 

Σημαντική υπήρξε η κυκλοφορία των εικονογραφημένων τευχών του Ε. Σπαθάρη με Καραγκιόζη (1900 και 1970) και η επιτυχημένη έκδοση του βιβλίου του “Ο Καραγκιόζης των Σπαθάρηδων” (1979).

Αξιόλογη, όμως, θεωρείται και η δράση του στον τομέα του θεάτρου, όπου σκηνοθέτησε και σκηνογράφησε με τεράστια επιτυχία τον “Μέγα Αλέξανδρο” με το Ελληνικό Χορόδραμα (1950), επίσης τον “Μέγα Αλέξανδρο” συνεργαζόμενος με την Σοφία Βέμπο (1954), “Το ταξίδι” του Γ. θέμελη (1965), τον “Καραγκιόζη Δικτάτορα” του Γ. Γιαννακόπουλου (1969), “Το μεγάλο μας τσίρκο” του Ι. Καμπανέλλη (1972), τον “Καραγκιόζη παρά λίγο Βεζύρη” του Σκούρτη, “τα Καραγκιοζέϊκα” του Ρώτα και άλλα.

Το 1980 ανεβάζει διασκευασμένους τους Βατράχους του Αριστοφάνη που αμέσως κυκλοφόρησε και σε δίσκο. Αρκετά χρόνια αργότερα, το 1998, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Τσαρούχη, επαναφέρει με πολύ μεγάλη επιτυχία στη σκηνή την επινόηση του πατέρα του, την “ολόσωμη αποθέωση”, ανεβάζοντας το ηρωϊκό έργο “Αθανάσιος Διάκος”. Τέλος, το 1999 γράφει και σκηνοθετεί στη Ρόδο το έργο “Σκιών Καμώματα” που παιζόταν έως πρόσφατα σε περιοδείες σε όλη την Ελλάδα.

Έχει, ακόμα, ασχοληθεί με την διδασκαλία του θεάτρου σκιών σε διάφορες ομάδες φοιτητών, καθηγητών και νέων καλλιτεχνών. Το καλοκαίρι του 1999, στην Κρήτη, στα πλαίσια του Συνεδρίου της UNIMA Κρήτης, μιλάει για τον Καραγκιόζη και τη γλώσσα μας.

Δεν πρέπει να παραλείψουμε, ωστόσο, την εμφάνιση του μεγάλου καλλιτέχνη σε διάφορες κινηματογραφικές ταινίες όπως, στο “Πικρό Ψωμί” του Γ. Γρηγορίου (1950), στον “Εξυπνότερο άνθρωπο του κόσμου” παραγωγής Ολυμπία Φίλμς (1950), στην “Κιβωτό” μαζί με την Μελίνα Μερκούρη και τον Μίνω Αργυράκη (κινούμενα σχέδια 1956), στον “Μέγα Αλέξανδρο” του Γ. Ζερβουλάκου (1960), σε οκτώ ταινίες παραγωγής Ιωαννίδης Φίλμς με κλασσικές κωμωδίες του Καραγκιόζη (1962), στην “Λυσιστράτη” του Γ. Ζερβουλάκου (1974), στο “Τεριρέμ” του Α. Δοξιάδη (1992) και σε πολλά ντοκιμαντέρ αφιερωμένα στην Ελλάδα.

Εξαιρετική, μάλιστα, υπήρξε και η συμμετοχή του στον τομέα της μουσικής, όπου η φωνή του Ευγένιου Σπαθάρη, ταυτισμένη πλέον τόσο πολύ με τον αγαπημένο μας λαϊκό ήρωα, αντηχεί παντού, πότε σχολιάζοντας τα καλά και τα κακά αυτού του τόπου, πότε υμνώντας την εξυπνάδα και την ψυχή εκείνου που ονομάζεται Έλληνας και πότε χορεύοντας ώστε να ακολουθήσει το ρεύμα της σημερινής εποχής. 

Οι κυριότερές του συνεργασίες σ’αυτόν τον κλάδο ήταν τα τρία τραγούδια με τον τίτλο “Εμένα φίλε με λένε Καραγκιόζη”, (στίχοι Ν. Γκάτσου – μουσική Σ. Ξαρχάκου – παραγωγή SΚΥ 100,4), το τραγούδι “Για την Ελλάδα ρε γαμώτο” του Στέλιου Φωτιάδη και “Η εκδίκηση του Καραγκιόζη” του συγκροτήματος Modern Fears. 

Εξίσου σημαντικές, υπήρξαν οι πολλές συνεργασίες που είχε ο Ευγένιος Σπαθάρης με τον Διονύση Σαββόπουλο στο Κύτταρο το 1973, στο Ρεξ το 1992 και σε πολλές συναυλίες του γνωστού τραγουδιστή.

Ο Ευγένιος Σπαθάρης έχει τιμηθεί με αναμνηστικές πλακέτες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό για την τόσο σημαντική και πολύχρονη προσφορά του στον θεατρικό αυτό τομέα ενώ έχει διακριθεί στα περισσότερα Φεστιβάλ για το εξαιρετικό ταλέντο με το οποίο προβάλλει την τέχνη του. Το 1980 μάλιστα, στο φεστιβάλ Ιθάκης πήρε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας, σκηνογραφίας και ενδυματολογίας για το έργο “ο Τιλάλης” του Μιχάλη Μπουρμπούλη (1980). 

Συνεχίζοντας ακατάπαυστα τη δράση του, το 2001, σε συνεργασία με τους μουσικούς Λουδοβίκο των Ανωγείων και Ψαραντώνη παρουσίασαν με πρωτότυπο τρόπο στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό το γνωστό Κρητικό ποίημα του Βιτζέντζου Κορνάρου «Ερωτόκριτος».

Την ίδια χρονιά το Θέατρο Τέχνης με επικεφαλής τον σκηνοθέτη Μίμη Κουγιουμτζή ανέβασαν με πρωτοφανή επιτυχία το έργο «Πλούτος» του Αριστοφάνη με πρωταγωνιστή τον Ευγένιο Σπαθάρη. Η παρουσία του στο ιερό θέατρο της Επιδαύρου υπήρξε ο πιο σημαντικός σταθμός  της ζωή του. Η παράσταση συνεχίστηκε με την ίδια επιτυχία σε όλη την Ελλάδα.

Το 2003 επιστρέφοντας από το εξωτερικό έγραψε και ανέβασε το δεύτερο θεατρικό του έργο «Ε! ρε γλέντια» το οποίο παρουσιάστηκε στην Αθήνα και στην Επαρχία με τον Τάκη Βαμβακίδη στο ρόλο του Καραγκιόζη.

Εδώ και αρκετά χρόνια έχει αναγνωριστεί διεθνώς το Παγκόσμιο Μουσείο Θεάτρου Σκιών, που δημιουργησε με την πολύτιμη βοήθεια της γυναίκας του από το 1958, στο σπίτι τους στο Μαρούσι. Η προβολή αυτής της σπάνιας συλλογής, μέσω των ξένων τηλεοπτικών καναλιών όλου του κόσμου που τον επισκέφθηκαν, έκανε ακόμη πιο γνωστή τη χώρα μας στον τομέα του μαγικού κόσμου του ρωμαίικου Καραγκιόζη και της καταγωγής του. 

Τέλος, τον Ιούνιο του 1995, ο Ευγένιος Σπαθάρης αμείφτηκε με το ωραιότερο δώρο που θα μπορούσε να τιμηθεί ένας καλλιτέχνης. Ένας καλλιτέχνης που ζει για να προσφέρει την χαρά και το χαμόγελο σε όλους τους θαυμαστές του τόσα χρόνια πιστού φίλου τους, Καραγκιόζη. Ο Δήμος Αμαρουσίου, με ιδιαίτερο σεβασμό και αγάπη απέναντι στο πρόσωπο του μεγάλου καλλιτέχνη της πόλης μας εξασφάλισε ένα κεραμίδι, μια μόνιμη στέγη για τον Καραγκιόζη και τους υπόλοιπους φίλους του, στην καρδιά του Μαρουσιού. 

Έτσι, σήμερα, λειτουργεί ένα μοναδικό μουσείο ανοιχτό για ολόκληρο τον κόσμο με την επωνυμία “Σπαθάρειο Μουσείο Θεάτρου Σκιών Δήμου Αμαρουσίου” που ο μεγάλος “δάσκαλος” το έχει γεμίσει με πανέμορφες φιγούρες και σκηνικά του ελληνικού αυτού λαϊκού μας θεάτρου.

Ο Ευγένιος Σπαθάρης χάρισε με πολύ μεγάλη χαρά τις δημιουργίες του στην πόλη του Μαρουσιού με σκοπό να μαθαίνουν και οι νέες γενιές τι αντιπροσωπεύουν για μας τους Έλληνες ο Καραγκιόζης και η ιστορία του…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα