Μια ορχήστρα χωρισμένη σε ακτίνες, σαν ένα ηλιακό ρολόι που προσμένει το φως του ήλιου να φέξει τη μέρα. Ολόγυρα μοναδικό σκηνικό ο ίδιος ο ιερός τόπος της Επιδαύρου.
Οι ηθοποιοί με πόδια γυμνά προσέρχονται στον χώρο και παίρνοντας ενέργεια από την ίδια τη γη ποιούν μίμησιν πράξεως σπουδαίας και τελείας.
Δίχως μικρόφωνα και οπτικά μέσα, δομικά στοιχεία και περίτεχνα κοστούμια.

Μοναδικοί τους σύμμαχοι στην αναμέτρηση με την Αισχύλεια τραγωδία το σώμα, η φωνή και όλο τους το είναι. Ο ήχος και το φως, τα μόνα τεχνικά μέσα, υπηρέτησαν τον ηδυσμένο λόγο χωρίς να τον επισκιάζουν. Κάθε ήχος, κάθε φως αποτελούσε συνορχηστρωτή του δράματος.
Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος έθεσε τη Μέθοδό του στην υλοποίηση μιας παράστασης που είχε στο κέντρο τον άνθρωπο χωρίς σύνορα και συρματοπλέγματα. Μια μέθοδο που υπηρέτησαν όλοι οι ηθοποιοί στο σύνολό τους στο έπακρο και απέδωσαν με εσωτερικό ρυθμό και αρμονία για να μας προξενήσουν τον έλεο και τον φόβο.
Μια παράσταση οικουμενική που ήταν σαν να έκλεινε στον κύκλο της η ορχήστρα τον αέναο πόνο και το δράμα του ανθρώπου πάνω σε αυτή τη γη. Διαφορετικά έθνη, ίδιος ο πόνος, ένα έγινε το μοιρολόι και οι Ερινύες θα ακολουθούν στα πέρατα του χάρτη.

Η ομάδα ηθοποιών του θεάτρου Άττις και οι συνεργάτες του Τερζόπουλου μάς χάρισαν όλοι ανεξαιρέτως σπουδαίες ερμηνείες.
Ο Τάσος Δήμας στον εναρκτήριο ρόλο του Φύλακα μας έδωσε μια πρώτη εξαίρετη εικόνα ενός ηθοποιού που σώμα και λόγος αρκούν για την αποτύπωση του φόβου και της απόγνωσης.
Η προσέγγιση της Κλυταιμνήστρας από τον διακεκριμένο σκηνοθέτη μάς παρουσίασε μια ανατρεπτική, αντισυμβατική τραγική γυναικεία μορφή που η υποκριτική δεινότητα της Σοφίας Χιλλ αποτύπωσε όλες τις πτυχές μιας αμφιλεγόμενης ηρωίδας.

Ο Σάββας Στρούμπος ήταν ένας συγκλονιστικός Αγαμέμνονας που οδηγήθηκε με αριστοτεχνική κίνηση πάνω στο κόκκινο χαλί που έστρωσε με τα σώματά τους ο Χορός, στον ιστό της αράχνης Κλυταιμνήστρας.
Η Έβελυν Ασσουάντ μάς καθήλωσε με την ερμηνεία της ως Κασσάνδρα!
Τούτο το πλάσμα που η μορφή της πήρε την προσφυγιά όλου του κόσμου!!

Να βγαίνει ο χρησμός μέσα από ένα σώμα που σέρνει η φρίκη του πολέμου και το άλγος της ψυχής.
Ο Αίγισθος υπήρξε μια αποκάλυψη στα χέρια του Δαυίδ Μαλτέζε.

Ο άψογος επαγγελματισμός όμως του Τερζόπουλου είναι ότι δεν άφησε καμία διανομή στην τύχη ούτε τους μικρότερους σε έκταση ρόλους.
Έδειξε την ίδια φροντίδα και αγάπη με αποτέλεσμα να έχουμε τον Ντίνο Παπαγεωργίου (Κήρυκα), τον Αλέξανδρο Τούντα (Οικέτης), την Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), την Άννα Μαρκά – Μπονισέλ (Προφήτις) σε ερμηνείες εξίσου αξιόλογες που ανέδειξαν σε καθόλου ήσσονης σημασίας τους ρόλους αυτούς. Δε θα μπορούσα να μην αναφερθώ και στον Κωνσταντίνο Κοντογεωργόπουλο που του αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στον ρόλο του Ορέστη έχοντας στο πλάι τούς εξίσου υπέροχους Κωνσταντίνο Ζωγράφο ως Πυλάδη και τη Νιόβη Χαραλάμπους ως Ηλέκτρα αλλά και την Αγλαΐα Παππά στον ρόλο της Αθηνάς με τη βίαια γλώσσα και τη δόλια πειθώ. Τέλος, ο Νίκος Ντάσης ως Απόλλων στο τελευταίο μέρος, λειτούργησε η ερμηνεία του καταλυτικά στο θέμα των Ευμενίδων.

Η μαγεία όμως του δεινού σκηνοθέτη ήταν ότι μας σύστησε εκ νέου τη σημασία που έχει το συλλογικό σώμα, ο Χορός στο αρχαίο θέατρο.
Ένας Χορός (Μπάμπης Αλεφάντης, Έβελυν Ασουάντ, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά – Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας, Giulio Germano Cervi), που ένα κατάμεστο από θεατές αρχαίο θέατρο κοιτούσε αποσβολωμένο, κουβάλησε στις πλάτες του την αποσταθεροποίηση, το τραγικό αδιέξοδο και την τρέλα.
Ένας Χορός λαός πολιτών κοινωνικά αποκλεισμένων που μαζί του γίναμε ένα σώμα, μια ανάσα που μας μαγνήτισε το βλέμμα και μόνο μέσα από τα δικά του μάτια βλέπαμε πια και μας έστρεψε στο φως αυτού του κόσμου.
Κάθε του κίνηση, κάθε του νεκρική στάση θαρρείς πως κινούσε και φρέναρε ολάκερη την υδρόγειο.
Ακολουθώντας τα χνάρια του και τον ήχο των πελμάτων οδηγηθήκαμε βήμα βήμα στην δι ελέου και φόβου κάθαρση.
Θα πει κανείς μα αυτή είναι η Μέθοδος, όμως εγώ θα πω ότι αυτή η μέθοδος θέλει τάλαντο, πειθαρχία, αφοσίωση και μύηση.

Και εκεί που νιώθεις την πληρότητα κάτω από τον έναστρο ουρανό της Επιδαύρου, ευλογημένος για αυτή την εμπειρία σε διαπερνά ρίγος όταν αντιλαμβάνεσαι πως το χθες είναι το τώρα και το τώρα το αύριο.
“Welcome to the new world” ακούγεται από το διάζωμα και ακολουθούν οι ανακοινώσεις των δελτίων ειδήσεων για τις μετοχές των χρηματιστηρίων που τζογάρουν σε κάθε απολογισμό νεκρών ανά τον κόσμο.
Όλο το θέατρο πάγωσε μπροστά στη γυμνή αλήθεια της ζωής μας και χειροκροτήσαμε όρθιοι δυνατά να ακουστεί, σαν πόθος να ξορκιστεί του κόσμου αυτό το άδικο που ζούμε.
Σε όσους χωρίς να ήταν ανάμεσά μας εκείνη τη βραδιά πικρόχολα σχολιάζουν μόνο με θλίψη αυτό θα πω: «Λευτεριά στην Παλαιστίνη φωνάζουν οι λεύτεροι στον νου και τη γλώσσα».
Ειπώθηκε ότι η συνεργασία του καταξιωμένου σκηνοθέτη με το Εθνικό άργησε… ταπεινά θα πω ότι ένας μύστης ξέρει πάντα πότε είναι η κατάλληλη συγκυρία.
Γράφει η Γαζγαλή Έλενα, 15/7/2024
Φιλόλογος, Msc Θεατρική Γραφή
* Αναλυτικές πληροφορίες για όλους τους συντελεστές της παράστασης ΕΔΩ:

Πρόγραμμα Περιοδείας
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19-Ιουλ | Θεσσαλονίκη | Θέατρο Δάσους | Ώρα έναρξης: 21.00
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26-Ιουλ | Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης | Ώρα έναρξης: 21.00
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 2-Αυγ | Λεμεσός | Αρχαίο Θέατρο Κουρίου | Ώρα έναρξης: 21.00
ΣΑΒΒΑΤΟ 3 Αυγ | Λεμεσός | Αρχαίο Θέατρο Κουρίου | Ώρα έναρξης: 21.00
ΣΑΒΒΑΤΟ 24-Αυγ | Καβάλα | Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων | Ώρα έναρξης: 20.30
ΤΕΤΑΡΤΗ 28-Αυγ | Αρχαίο Θέατρο Δίου | Ώρα έναρξης: 20.30
ΤΕΤΑΡΤΗ 4-Σεπ | Ωδείο Ηρώδου Αττικού | Ώρα έναρξης: 21.00
ΠΕΜΠΤΗ 5-Σεπ | Ωδείο Ηρώδου Αττικού| Ώρα έναρξης: 21.00
ΚΥΡΙΑΚΗ 8-Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21.00
ΤΕΤΑΡΤΗ -11 Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21.00
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13-Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21.00
ΣΑΒΒΑΤΟ 14-Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21.00
Διάρκεια: 200 λεπτά
Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr