«Και καθώς στεκόμουν στην κορυφή και κρεμούσα το στεφάνι στον ανεμοδείκτη, του είπα: Άκουσέ με, παντοδύναμε! Από τη μέρα αυτή θέλω να ‘χω κι εγώ ελευθερία ως αρχιμάστορας. Στο δικό μου πεδίο. Όπως εσύ στο δικό σου.» Χένρικ Ίψεν, Αρχιμάστορας Σόλνες
Ο Αρχιμάστορας Σόλνες, ένα από τα όψιμα έργα του Ίψεν κάνει πρεμιέρα στο Από Μηχανής Θέατρο στις 14 Φεβρουαρίου 2014. Η επιλογή αυτού του αριστουργηματικού κειμένου ανήκει σε μια σειρά κλασικών κειμένων σπουδαίων συγγραφέων, τα οποία διαρθρώνουν τον κορμό του ρεπερτορίου της Εταιρείας Θεάτρου Συν-Επί(+,Χ) από το 2008 έως σήμερα.
Ο Αρχιμάστορας Σόλνες έρχεται μετά το Ξύπνημα των νεκρών, το τελευταίο έργου του Νορβηγού δραματουργού σαν συνέχεια μιας μελέτης στο έργο του μετρώντας ανάποδα στο χρόνο. Ο βραβευμένος με έπαινο από την Ένωση Ελλήνων θεατρικών Κριτικών Άκις Βλουτής για την ερμηνεία του στους Εξόριστους του Τζέημς Τζόυς συνεργάζεται με τους Ιερώνυμο Καλετσάνο, Διώνη Κουρτάκη, Ερρίκο Λίτση, Αθηνά Μπερδέκα, Κωνσταντίνο Μωραΐτη, Βασιλική Τρουφάκου σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Μπερδέκα.
«Σ΄αυτά τα προπύλαια ήταν στημένοι φαλλοί τριάντα οργιές ψηλοί. Δυό φορές το χρόνο ένας άντρας σκαρφαλώνει σε κάποιον από αυτούς τους φαλλούς και μένει στην κορυφή για επτά μέρες. Απ΄αυτή την κορυφή, ο άντρας μπορεί να συνομιλήσει στενότερα με τους Θεούς και να προσευχηθεί για την ευημερία της Συρίας»
Ερμηνεύουν οι: Άκις Βλουτής (Αρχιμάστορας Σόλνες), Ιερώνυμος Καλετσάνος (Γιατρός Χέρνταλ), Διώνη Κουρτάκη (Αλίνε Σόλνες), Ερρίκος Λίτσης (Κνουτ Μπρόβικ), Αθηνά Μπερδέκα (Κάγια Φόσλι), Κωνσταντίνος Μωραΐτης (Ράγκναρ Μπρόβικ), Βασιλική Τρουφάκου (Χίλντε Βάνγκελ)
Για το έργο
Η τελευταία μέρα της ζωής του διάσημου αρχιτέκτονα Χάλβαρντ Σόλνες. Ένας μάλλον αμφιλεγόμενος χαρακτήρας, που βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας του. Είναι παντρεμένος με την Αλίνε, η οποία δεν κατάφερε ποτέ να βγει από το βαθύ πένθος για τα δίδυμα αγόρια τους που πέθαναν. Διατηρεί σχέση με την αρκετά νεώτερη γραμματέα του Κάγια Φόσλι, η οποία είναι αρραβωνιασμένη με τον υπάλληλό του, τον νεαρό αρχιτέκτονα Ράγκναρ Μπρόβικ.
Κρατώντας την κοντά του κρατάει και εκείνον, ακριβώς επειδή γνωρίζει την αξία του και απειλείται. Γι’ αυτόν τον λόγο ο Σόλνες αρνείται πεισματικά να επιβεβαιώσει οτιδήποτε σχετικά στον Ράγκναρ και στον γέρο πατέρα του, παρόλο που γνωρίζει ότι ο τελευταίος είναι πολύ κοντά στον θάνατο. Δέχεται την «εισβολή» της Χίλντε Βάνγκελ, μιας νέας γυναίκας, 23 ετών, στο σπίτι του. Έρχεται να παραλάβει το βασίλειο που της υποσχέθηκε στα δεκατρία της, όταν την φίλησε «λερώνοντάς» την για πάντα. Όμως, πώς μπορείς να μην συμπαθήσεις –να μη συμπονέσεις τον άνθρωπο που ομολογεί ότι φοβάται. Που αναγνωρίζει και δέχεται ότι πρέπει να πληρώσει το τίμημα για ό,τι πέτυχε στη ζωή του, που δέχεται την ενοχή για τον θάνατο των παιδιών του και το «ασήκωτο, υπέρογκο χρέος» απέναντι στη σύζυγο του Αλίνε. Η μόνη διέξοδος, η άνοδος. Η μόνη πραγματικότητα η πτώση.
Σημείωμα σκηνοθέτη
Είναι τρομακτικά γοητευτική –στην κυριολεξία– η αναμέτρηση με ένα πραγματικά σπουδαίο κείμενο όπως είναι ο Αρχιμάστορας Σόλνες του Ίψεν. Ταξιδεύοντας, όμως, όλο και πιο βαθειά στις λέξεις και στο νήμα των ηρώων νοιώθεις ακριβώς το αντίθετο απ΄ ό,τι φανταζόσουν. Ασφάλεια. Γιατί αυτός ο σπουδαίος αρχιμάστορας του θεάτρου σου παρέχει ένα οικοδόμημα στέρεο, δομημένο με τα καλύτερα υλικά, και ταυτόχρονο σύγχρονο και φιλόξενο, επιτρέποντάς σου να ζήσεις και να αναπνεύσεις μέσα σ΄αυτό. Τρικλοποδιά μπορείς να βάλεις μόνο ο ίδιος στον εαυτό σου.
Ο Ίψεν στην αλλαγή του προηγούμενου αιώνα αφουγκράζεται το νέο που έρχεται, την αρχιτεκτονική ως νέα αναγνωρισμένη τέχνη, τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία, τη γέννηση ενός νέου μοντέλου οικογένειας, σχέσεων, ύπαρξης των ανθρώπων μεταξύ τους, τα νέα ρεύματα στη φιλοσοφία, την ψυχολογία, το θέατρο. Όλα αυτά τα μπολιάζει με την προσωπική του ιστορία δημιουργώντας μια σπουδαία αυτοπροσωπογραφία, διευρευνώντας τη δική του πορεία, τις δικές του ανησυχίες και τις δικές του σχέσεις. Στην αριστοτεχνική ρεαλιστική του βάση χορεύει το Ονειρόδραμα του Στρίντμπεργκ που βαθειά θαύμαζε και η αρχαία τραγωδία με τη θυσία του ήρωα για να καθαρθεί το μίασμα.
Η ιδέα της παράστασης στηρίζεται στο μοτίβο που ο Ίψεν χρησιμοποιεί στο κείμενο, στα τρολ και τα δαιμόνια που πρέπει να καλέσει κανείς για να εμφανιστούν. Θα παρακολουθήσουμε την αντίστροφη μέτρηση του τελευταίου 24ωρου, της πορείας του Σόλνες προς το ύψος, από όπου κάποτε προκάλεσε τον ίδιο τον Θεό, και τελικά προς τον θάνατο. Σε αυτές τις λίγες ώρες ο Σόλνες θα καλέσει ο ίδιος τα δικά του δαιμόνια, την Αλίνε και τον Κνουτ Μπρόβικ, τον γιατρό Χέρνταλ, τον Ράγκναρ και την Κάγια, τα οποία και δεν θα αποχωρήσουν ποτέ από τη σκηνή, θα είναι εκεί συνέχεια, μπροστά του, δίπλα του, πίσω από παράθυρα και πόρτες με καταλυτική την έλευση της Χίλντε, βγαλμένη σαν από μύθο των Βίκινγκς, που ο ίδιος κάλεσε, για να υπηρετήσει και εκείνη νομοτελειακά το αναπόφευκτο τέλος του ήρωα.
Η άγρια επιθυμία της Χίλντε να τον ξαναδεί στο απόγειό του, σε πλήρη δόξα ταυτίζεται με τη δική του ανάγκη και η τελευταία αυτή πράξη ύβρεως δεν μπορεί παρά να οδηγήσει τον Σόλνες στα ουράνια παλάτια που η Χίλντε ζητάει από εκείνον. Όλοι θα ζητήσουν κάτι από αυτόν, θα του υπενθυμίσουν τα λάθη του, και η παρουσία όλων θα τον στοιχειώσει. Θα δημιουργηθούν τα γοητευτικά, επικίνδυνα περίφημα ιψενικά τρίγωνα τα οποία κινούνται πάνω στην σκηνή αποκτώντας δική τους αυτονομία και δείχνοντας όλο και πιο πιεστικά με τις γωνίες τους το τέλος. Οι ήρωες μέσα στο αρχιτεκτονικό σκηνικό μοιάζουν να αιωρούνται σε έναν χώρο που ποτέ δεν έγινε σπίτι. Κι αυτό που παρακολουθούμε είναι τόσο ρεαλιστικό όσο και όνειρο. Ένα κακό όνειρο ενίοτε. Όπως η ζωή.
Κατερίνα Μπερδέκα
Πληροφορίες:
ΠΕΡΙΟΧΗ
Από Μηχανής θέατρο
Ακαδήμου 13
Μεταξουργείο
Αθήνα, 104 36
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Από 14 Φεβρουαρίου 2014
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, 20.30, Κυριακή 19.00
ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΤΑΜΕΙΟΥ
210 5231131
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Κανονικό: 14 €
Φοιτητικό: 10 €
Γενική είσοδος κάθε Πέμπτη: 10 €
ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΚΗΝΗΣ
90 άτομα
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
120 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
E-MAIL
ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΡΕΙΤE ΚΑΙ ΣΤΟ SITE
www.syn-epi.com στην ενότητα ΤΥΠΟΣ
Φωτογραφίες
Κική Παπαδοπούλου (explosivemech.gr)