Μέσα από το τριετές ταξίδι του με τον «Κουλοχέρη του Σποκέιν» έμαθε ότι αν έχεις το θάρρος να διεκδικήσεις αυτό που θεωρείς σημαντικό βγαίνεις κερδισμένος. Ακόμα και αν αυτό το οποίο είναι σπουδαίο για σένα και οι άλλοι το σνομπάρουν ή το θεωρούν κατώτερο.
Μετά τον Μέρβιν, έναν παράξενο, ενοχλητικά και ευαίσθητο τύπο, κάτι σαν από μηχανής θεό, στο έργο του Μάρτιν ΜακΝτόνα ο Γεράσιμος Σκαφίδας συμμετέχει αυτό το καλοκαίρι στη Λυσιστράτη.
Η ανταπόκριση του κόσμου είναι πολύ μεγάλη, τα θέατρα είναι παντού γεμάτα στην κωμωδία του Αριστοφάνη με το διαχρονικό, αντιπολεμικό μήνυμα.
Σκηνοθέτης του ο Tσέζαρις Γκραουζίνις με τον οποίο κάθε πρόβα είναι διαφορετική και όλα μπορούν ν’ αλλάξουν και να φτιαχτούν από την αρχή, όπως παραδέχεται στο All4fun ο Γεράσιμος, που περιμένει περισσότερο από κάθε άλλη παράσταση της περιοδείες εκείνες τις δύο το αρχαίο θέατρο των Φιλίππων στην Καβάλα στα τέλη Αυγούστου.
* Η υποκριτική προέκυψε από τα σχολικά μου χρόνια. Από το δημοτικό ήμουν στη θεατρική ομάδα του σχολείου μου. Θυμάμαι ότι πάντα πήγαινα με χαρά για να μάθω καινούργια πράγματα. Βέβαια τότε δεν είχα σκεφτεί ότι μπορεί κάτι τέτοιο να το κάνω και επαγγελματικά. Αυτό προέκυψε αργότερα.
* Η υποκριτική είναι τρόπος έκφρασης και δημιουργίας. Είναι εντυπωσιακό να μπορεί κανείς να εξερευνά χαρακτήρες και κόσμους που δεν είχε ποτέ φανταστεί. Να προσπαθεί να τους προσεγγίσει και να τους καταλάβει για να αποδώσει σωστά έναν ρόλο. Το θέατρο όμως είναι και επικοινωνία. Έτσι όταν το κοινό φεύγει προβληματισμένο και ψυχικά πιο πλούσιο νομίζω ότι το αποτέλεσμά της δικαιώνεται όπως και οι ίδιοι οι ηθοποιοί που το υπηρετούν.
* Την κρίση την βιώνουμε όπως όλοι οι υπόλοιποι νέοι. Προσπαθούμε μέσα σε ένα ασφυκτικό πλαίσιο να μην παρατήσουμε τα όνειρα μας και τους στόχους μας και να κάνουμε αυτό που αγαπάμε και μας γεμίζει. Αλίμονο αν οι νέοι αρχίζουν να σκέφτονται το μέλλον τους χωρίς να παλεύουν για αυτά που έχουν ονειρευτεί να κάνουν. Κανείς δεν πρέπει να συμβιβαστεί επειδή φοβάται την ανεργία. Οφείλουμε να παλεύουμε κάθε μέρα, και αν αποτύχουμε τουλάχιστον ξέρουμε ότι προσπαθήσαμε για το καλύτερο.
* Η κρίση μας κάνει όλους πιο συνειδητούς και πιο απαιτητικούς. Οι απαντήσεις έρχονται πάντα από τους ανθρώπους που υπηρετούν κάτι. Εγώ είμαι αισιόδοξος ότι μέσα από αυτό που ζούμε θα προκύψει μια πολύ δημιουργική νέα γενιά με προτάσεις και ανατροπές που θα αφήσει το στίγμα της σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας. Η τέχνη σίγουρα θα έχει σε αυτή τη δημιουργική φάση πρωταγωνιστικό ρόλο και θα έχει πολλά να δώσει. Αυτά όμως δεν προκύπτουν εκβιαστικά αλλά μέσα από ζυμώσεις και κοινό κώδικα μεταξύ των ανθρώπων.
* Η φετινή καλοκαιρινή εμπειρία με τη Λυσιστράτη είναι πολύ ξεχωριστή. Είμαστε ένας πολύ δεμένος θίασος που περνάμε, παρά την κούραση, καταπληκτικά σε όποιο μέρος και να πάμε. Η ανταπόκριση του κόσμου είναι πολύ μεγάλη και συγκινητική. Τα θέατρα είναι παντού γεμάτα και το χειροκρότημα πολύ ζεστό στο τέλος της κάθε παράστασης. Νομίζω πως η παράσταση υπηρετεί το σκοπό της που αφενός είναι ο κόσμος να γελάσεις και να περάσει ευχάριστα και αφετέρου να περάσει ένα αντιπολεμικό μήνυμα διαχρονικό και πολύ επίκαιρο. Είναι μια παράσταση που έχει γίνει με σεβασμό στον Αριστοφάνη και στο κοινό, που έρχεται για να δει το έργο του ποιητή και όχι μια διασκευή που εκμεταλλεύεται τον τίτλο της κωμωδίας του.
* Ο εξωτερικός χώρος είναι πολύ διαφορετικός από ένα κλειστό θέατρο. Έχει άλλο κώδικα που πρέπει να υπηρετηθεί και πολλές φορές λειτουργεί και από μόνος του ως συμπλήρωμα του σκηνικού και της παράστασης. Είναι ωραίο που κάθε φορά ο ηθοποιός έχει να αντιμετωπίσει μια διαφορετική συνθήκη. Το αρχαίο θέατρο των Φιλίππων, όπου θα βρεθούμε 29 και 30 Αυγούστου είναι ένα θέατρο που περιμένω να παίξουμε με πολλή χαρά.
* Η συνεργασία με τον Cezaris Graužinis ήταν πολύ ιδιαίτερη και πολύ ενδιαφέρουσα για μένα. Βασίζεται πολύ στην ομαδική δουλεία και στην πρόταση που ο κάθε ηθοποιός έχει να του κάνει για τον ρόλο του. Έχει έναν άριστο κώδικά με τους συνεργάτες του και προσπαθεί δοκιμάζοντας πολλές εναλλακτικές λύσεις να στήσει την κάθε σκηνή. Κάθε πρόβα είναι διαφορετική, Όλα μπορούν να αλλάξουν και να ξαναφτιαχτούν από την αρχή. Έτσι επιτυγχάνεται το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
* Νιώθω πολύ τυχερός που συνεργάζομαι με τόσο σπουδαίους ηθοποιούς, όπως η Μαρία Καβογιάννη, η Καίτη Κωνσταντίνου και ο Αντώνης Λουδάρος. Το να παρακολουθείς όλη τη διαδικασία με την οποία προσεγγίζουν και κατακτούν τους ρόλους τους κατά τη διάρκεια των προβών είναι από μόνο του ένα μεγάλο μάθημα για έναν νέο ηθοποιό. Η επικοινωνία τους πάνω στη σκηνή με όλους ανεξαιρέτως τους ηθοποιούς και ο τρόπος που καταφέρνουν να κερδίζουν το κοινό είναι εντυπωσιακός. Όμως το πιο σημαντικό είναι η αγάπη με την οποία αντιμετωπίζουν όλους τους ηθοποιούς και τους τεχνικούς.
* Ο «Κουλοχέρης του Σποκέιν» του Μάρτιν ΜακΝτόνα ήταν ένα τριετές ταξίδι που έκανε τον κύκλο του. Για μένα ήταν μια υπέροχη εμπειρία τόσο υποκριτικά όσο και οργανωτικά, καθώς μαζί με το Νικορέστη αναλάβαμε όλα όσα έπρεπε να γίνουν για να γίνει η παράσταση ( από παραγωγή μέχρι φωτισμούς ). Τα τρία αυτά χρόνια όλοι οι συνεργάτες ήταν άψογοι και περιέβαλαν τη δουλειά με πολλή αγάπη. Για μένα ήταν πολύ σημαντικό που δούλεψα με τη Μυρτώ Αλικάκη, τον Τάκη Σπυριδάκη , τον Ερρικό Λίτση, το Σταύρο Καλλιγά, την Κατερίνα Γερονικολού, την Ντάνη Γιαννακοπούλου, τον Σαμουήλ Ακίνολα, την Μαντώ Ψυχουντάκη και την Αλεξία Σαπέρα.
* Η συνεργασία μου με το Νικορέστη Χανιωτάκη ήταν πολύ ιδιαίτερη όχι γιατί είμαστε συνομήλικοι αλλά γιατί μας συνδέει μια βαθιά φιλία. Παρόλα αυτά όταν δουλεύαμε άκουγα τις οδηγίες του με απόλυτο σεβασμό προτείνοντας παράλληλα κάποια πράγματα που όμως εκείνος σαν σκηνοθέτης είχε τον τελικό λόγο για το αν θα κρατηθούν. Πιστεύω πως είναι ένα πολύ ταλαντούχο παιδί με πολύ μεράκι για τη δουλειά που κάνει και είμαι σίγουρος πως θα πετύχει. Εύχομαι στην πορεία αυτή να είμαστε πάντα συνεργάτες και φίλοι.
* Νιώθω τυχερός που προσπάθησα να προσεγγίσω το ρόλο του Μέρβιν. Ένας παράξενος, ενοχλητικός και βαθιά ευαίσθητος τύπος που δίνει αξία σε πράγματα που οι άλλοι θεωρούν κατώτερα. Καταλύτης του έργου και από μηχανής θεός. Κέρδισα πολλά. Η σύνθετη ψυχοσύνθεσή του με έκανε να αναμετρηθώ με το ρόλο αλλά και με τον ίδιο μου τον εαυτό. Και αυτή η αναμέτρηση έχει πάντα το δικό της ξεχωριστό ενδιαφέρον. Για μένα, το έργο πέρα από την ιστορία που παρακολουθούμε μιλά για το δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να αναζητά στη ζωή του αυτό που θεωρεί σημαντικό, έστω και αν οι άλλοι το σνομπάρουν. Άλλωστε στη ζωή ο καθένας αναζητά κάτι και συνήθως όταν έχεις το θάρρος να το διεκδικήσει βγαίνει κερδισμένος, τουλάχιστον ψυχικά.
* Δεν έχει τύχει μέχρι τώρα να δουλέψω ούτε στην τηλεόραση ούτε στον κινηματογράφο. Είναι κάτι που θα ήθελα πολύ να κάνω.
* Η σκηνοθεσία και το γράψιμο είναι δύο πολύ ενδιαφέροντα πεδία που με ιντριγκάρουν αλλά ακόμα δεν έχω σκεφτεί να ασχοληθώ. Πάντως είναι μια δυνατή πρόκληση ειδικά το κομμάτι της σκηνοθεσίας. Όμως αυτό είναι πολύ μακρινό για μένα καθώς ούτε την εμπειρία ούτε τη γνώση πιστεύω πως έχω ακόμα.
* Οι σημαντικότερες στιγμές για μένα είναι οι δύο φορές που είχα την τύχη να παίξω στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Ευχαριστώ για αυτές τις στιγμές το Θέατρο Τέχνης και ιδιαίτερα τον κ. Διαγόρα Χρονόπουλο, καθώς και τον κ. Σπύρο Ευαγγελάτο που με επέλεξαν και με εμπιστεύτηκαν. Εύχομαι να έχω ξανά την ευκαιρία στο μέλλον να ξαναπαίξω στον μαγικό αυτό χώρο. Όσο για το μέλλον μου αρέσει να εκπλήσσομαι και να μην προγραμματίζω. Απλώς να μπορώ να διεκδικώ όσο μπορώ.
* Στην Αθήνα μου αρέσει η δυνατότητα των πολλών επιλογών και τα σοκάκια της Πλάκας. Δεν μου αρέσει η πίεση και το άγχος που δημιουργούν οι έντονοι ρυθμοί ζωής.
* Στο All4fun μου αρέσει που δίνεται βήμα σε νέους ηθοποιούς, όπως και το ότι στηρίζονται έμπρακτα προσπάθειες ομάδων οι οποίες έχουν ανάγκη από διαφήμιση. Είναι ωραίο ο πολιτισμός να μπορεί να επικοινωνείται διαδικτυακά και να φτάνει σε όλο και περισσότερους.
& Αναλυτικές λεπτομέρειες για τη Λυσιστράτη και τους σταθμούς της περιοδείας ακολουθούν στον σχετικό σύνδεσμο: http://www.all4fun.gr/fun/theater/8867-2014-06-29-15-26-05.html
Του Κυριάκου Κουρουτσαβούρη, 12/8/2014