O φετινός χειμώνας του Γρηγόρη Χατζάκη είναι ακόμα πιο γεμάτος από τον προηγούμενο. Το “Ατέλειωτο Βασίλειο”, που παρουσιάστηκε με απόλυτη επιτυχία ως προπαράσταση το περασμένο καλοκαίρι στο Επί Κολωνώ είναι το παιδικό έργο του συγκεκριμένου θεάτρου για αυτήν τη θεατρική σεζόν (βλέπεται εξίσου ευχάριστα και από ενήλικες), ενώ εδώ και λίγες ημέρες έχει ξεκινήσει και το πιο τρελό “Χορευτική Πανούκλα” στο θέατρο Άλμα.
Από τον Φλεβάρη, μάλιστα, ο Γρηγόρης ετοιμάζεται και για ένα τρίτο χτύπημα στο Cartel…
– Πώς προέκυψαν το Ατελείωτο Βασίλειο και η Χορευτική Πανούκλα; Πώς τα επέλεξες και με ποια κριτήρια;
Με τελείως διαφορετικό τρόπο το καθένα. Η Χορευτική Πανούκλα ξεκίνησε όταν διάβασα ένα άρθρο για την πραγματική ιστορία της χορευτικής πανούκλας, μίας παράξενης επιδημίας χορού, που συνέβη το Μεσαίωνα (το 1518), στο Στρασβούργο. Μία γυναίκα, βγήκε από το σπίτι της κι άρχισε να χορεύει στη μέση του δρόμου, την ακολούθησαν εκατοντάδες άλλοι, και σιγά σιγά άρχισαν να πεθαίνουν από την εξάντληση. Από την αρχή με ενδιέφερε το τι μπορεί να οδήγησε στην εμφάνιση του φαινομένου αυτού κι αφού κάναμε μεγάλη έρευνα γύρω από το θέμα, αρχίσαμε με το Βύρωνα (Κατρίτση) να δουλεύουμε μία δική μας ερμηνεία – βασισμένη στις πληροφορίες που είχαμε συλλέξει. Έτσι, καταλήξαμε σε ένα ιδιόμορφο κράμα σουρρεαλισμού, κωμωδίας, φαντασίας και ιστορίας. Το Ατελείωτο Βασίλειο ήταν μία ιδέα που είχα, σκεφτόμενος την κυκλικότητα των παραμυθιών, με την ανάγκη σαφούς διαχώρισης αρχής, μέσης και τέλους. Κάτι που σε ένα παιδί δεν λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο. Προσπάθησα να βρω έναν τρόπο να δημιουργηθεί ένα μαγικό ταξίδι εκτός των ορίων αυτών, με βάση την ίδεα του προσωπικού, υποκειμενικού τέλους.
– Τι σημαίνουν για σένα αυτές οι παραστάσεις; Τι το νέο έχεις βάλει στην σκηνοθεσία;
Είναι περιττό να πω ότι είναι δύο έργα που αγαπώ ιδιαίτερα. Από τη μία ήθελα πολλά χρόνια να κάνω παιδικό θέατρο και χαίρομαι που έχει γίνει με έναν τρόπο που όχι μόνο δεν υποτιμάει το παιδί, αλλά το εξισώνει με τον ενήλικα. Ακόμα ίσως και να μπορεί να δώσει στον ενήλικα έναν κώδικα της λειτουργίας του παιδιού. Από την άλλη η Πανούκλα είναι ένα έργο, που μας ενθουσίαζε κι εμένα και το Βύρωνα όσο καιρό το γράφαμε, γιατί έχει το παράλογο και το χιούμορ στο 100% που μας εκφράζει και μόνο που μπορούμε να το μοιραστούμε με τον κόσμο είναι πολύ σημαντικό. Όσον αφορά στη σκηνοθεσία, θεωρώ πως η Πανούκλα έχει μία ιδιαίτερη καινοτομία, που βασίζεται στον διαχωρισμό της εικόνας από τον ήχο.
– Τι σας λέει ο κόσμος μέχρι τώρα; Γιατί θα έλεγες σε κάποιον να έρθει να σας δει;
Ο κόσμος είτε παραξενεύεται είτε γοητεύεται. Υπάρχει ένας τρόπος σκέψης στα έργα αυτά νομίζω, που αν επικοινωνήσεις μπορεί να σε συνεπάρει, ή αλλιώς να σε αφήσει παγερά αδιάφορο.
– Μίλησε μας για τη συνεργασία σου με τους δύο θιάσους. Πώς τους επέλεξες, πόσο το διασκεδάζεις, πόσο σου αρέσει να δουλεύεις με οικείους καλλιτέχνες;
Και οι δύο θίασοι απαρτίζονται σχεδόν εξ ολοκλήρου από φίλους ηθοποιούς. Μου αρέσει η “πρόκληση” της συνεργασίας με τελείως ανοίκειους ηθοποιούς, είναι κάτι που σε βάζει σε μια διαδικασία να ανακαλύψεις νέους τρόπους λειτουργίας και επικοινωνίας, όμως φυσικά από την άλλη είναι πολύ σημαντικό και σπουδαίο να μπορείς να συνεργάζεσαι με ανθρώπους που μοιράζεσαι κοινούς ή αναγνωρίσιμους κώδικες, που λέτε λίγα και καταλαβαίνετε περισσότερα, που έχετε μία προσωπική επαφή και εκτός σκηνής.
– Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σου μετά από τις δύο αυτές παραστάσεις;
Έχω ξεκινήσει ήδη πρόβες για ένα έργο που θα παρουσιάζεται από τον Φεβρουάριο στο Cartel. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό νέο ελληνικό κείμενο του Διαμαντή Γκιζιώτη, λέγεται Τέρατα και αφορά σε ένα freak show στην Αμερική του 19ου αιώνα. Είμαι ενθουσιασμένος, γιατί είναι από αυτές τις απειροελάχιστες περιπτώσεις που διαβάζεις ένα σύγχρονο ελληνικό κείμενο και νιώθεις μία παγκόσμια δόνηση. Πρωταγωνιστούν τρεις σπάνιοι ηθοποιοί: η Μαρία Καβουκίδου και η Κλεοπάτρα Τολόγκου ως σιαμαίες δίδυμες και ο Βαγγέλης Στρατηγάκος ως ο νάνος παρουσιαστής του τσίρκου. Η παράσταση αυτή έφερε και τη ξεχωριστή συνεργασία με τον Αλέκο Φασιανό, που υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια.
& Αναλυτικές λεπτομέρειες για το “Ατελείωτο Βασίλειο” ακολουθούν στον σχετικό σύνδεσμο: http://www.all4fun.gr/fun/theater/9410-2014-10-07-08-52-44.html
&& Αναλυτικές λεπτομέρειες για τη “Χορευτική Πανούκλα” ακολουθούν στον σχετικό σύνδεσμο:http://www.all4fun.gr/fun/theater/9491-q-q-.html
Του Κυριάκου Κουρουτσαβούρη, 20/11/2014