Οι ηθοποιοί Μαρία Κωνσταντά, Ευσταθία Λαγιόκαπα και Αντώνης Χρήστου, μιλούν στο All4fun για το «Match» της Δανάης Λιοδάκη που παρουσιάζεται στο ΠΛΥΦΑ.
Φέτος ανεβάζετε το έργο «Match» της Δανάης Λιοδάκη. Μιλήστε μας γι αυτό.
Μαρία Κωνσταντά: Πρόκειται για ένα έργο που έχει ως κεντρικό θέμα του τον έρωτα. Στην παράσταση είμαστε επί σκηνής τρεις ηθοποιοί με κεντρική ηρωίδα την Ελ, η οποία αναζητά τον ρομαντικό έρωτα και λόγω των απογοητεύσεων που αντιμετωπίζει αποφασίζει να ιδρύσει τη δική της εφαρμογή ερωτικών ρομαντικών γνωριμιών. Συνοδοιπόρους σε αυτό βρίσκει δύο καλούς της φίλους. Στην πορεία της παράστασης ξετυλίγεται η ίδρυση της εφαρμογής, τα προβλήματα που προκύπτουν από αυτό το νέο είδος και φτάνει στην τραγική κατάληξη της ονειροπόλας ηρωίδας. Τον κεντρικό άξονα συμπληρώνουν ιστορίες από διάφορους χαρακτήρες οι οποίες φέρνουν και την ανάλαφρη νότα και το χιούμορ στην παράσταση. Ωστόσο το έργο δε στερείται συγκίνησης, προβλημάτων που μας απασχολούν καθημερινά σε κοινωνικό και προσωπικό επίπεδο.
Ευσταθία Λαγιόκαπα: Το έργο match της Δανάης Λιοδάκη είναι μια σκληρή κωμωδία, που έχει ως κεντρικό θέμα τον έρωτα στην σύγχρονη εποχή. Η κεντρική ηρωίδα του έργου, η Ελ, είναι η τελευταία ρομαντική γυναίκα της γενιάς της και αναζητά τον πραγματικό έρωτα. Στην προσπάθειά της να συγχρονιστεί με την εποχή της, φτιάχνει έναν λογαριασμό σε μια πλατφόρμα ηλεκτρονικών εφαρμογών προς αναζήτηση ταιριού αλλά φαίνεται να μη βρίσκει αυτό που ψάχνει. Ταυτόχρονα, η απρόσωπη διαδικασία, που την υποβάλλουν αυτές οι εφαρμογές, την απογοητεύει και έτσι αποφασίζει να φτιάξει με την παρέα της ένα νέο dating app για ρομαντικούς. Ένα app, που θα βοηθήσει τους ανθρώπους να ερωτεύονται πραγματικά. Δυστυχώς, η εμπορευματοποίηση του έρωτα στην καπιταλιστική εποχή που ζούμε δε θα οδηγήσει το όνειρό της στην εκπλήρωσή του, αφήνοντας την ευθύνη του έρωτα στα χέρια του κοινού.
Αντώνης Χρήστου: Είναι μια πολύ ευφάνταστη, γλυκόπικρη ιστορία της Δανάης, δοσμένη με πολύ χιούμορ και μια πολύ εύστοχη ανάγνωση στο πώς τείνουμε να “ζευγαρώνουμε” σήμερα. Μπορεί η τεχνολογία να βοηθήσει τον έρωτα ή θα τον υποβιβάσει σε κάτι λιγότερο ουσιαστικό, πιο επιπόλαιο; Βλέπουμε την ιστορία μιας κοπέλας που απηυδισμένη από την αναζήτηση του ρομαντικού έρωτα μέσα από ηλεκτρονικές εφαρμογές γνωριμιών αποφασίζει να φτιάξει τη δική της εφαρμογή που θα δίνει βάση στον ρομαντισμό.

Πώς αντιλαμβάνεστε τον έρωτα και τον ρομαντισμό στη σημερινή εποχή;
Μαρία Κωνσταντά: Αν με ρωτούσες πριν κάποια χρόνια, δηλαδή όταν ήμουν 20, θα έδινα σίγουρα μια τελείως διαφορετική απάντηση από τη σημερινή. Λέμε πως ο έρωτας δεν έχει να κάνει με την ηλικία. Ναι συμφωνώ, πως μπορείς να ερωτευτείς τον/την/το οτιδήποτε και οποτεδήποτε. Αλλά δεν είναι θέμα μόνο του άλλου. Ο έρωτας έχει να κάνει και με εσένα. Είναι προσωπικό το θέμα. Σε τι στιγμή σε βρίσκει και πώς τον υποδέχεσαι .Ο ρομαντισμός είναι ένα άλλο πράγμα. Ρομαντικός μπορεί να είσαι παντού, όχι μόνο στον έρωτα. Είναι λίγο παρεξηγημένος όρος, δηλαδή όποιος είναι ρομαντικός θεωρείται μαλθακός ή παλιομοδίτης, εγώ δε συμφωνώ καθόλου με αυτό.
Ευσταθία Λαγιόκαπα: Ο έρωτας στη σημερινή εποχή είναι δύσκολη υπόθεση, που πάντα δηλαδή πιστεύω ότι ήταν. Σήμερα όμως, είναι τόσες οι επιλογές, που δεν μπαίνουμε εύκολα στη διαδικασία να προσπαθήσουμε πραγματικά για τον έρωτα. Έχει γίνει και αυτός ένα προϊόν προς κατανάλωση. Γενικά, πιστεύω ότι η εποχή μας όλο και απομακρύνεται από τον έρωτα και τον ρομαντισμό. Οι αποστάσεις που δημιουργούμε μεταξύ μας -πραγματικές και συναισθηματικές- όλο και μεγαλώνουν. Η πανδημία, η ταχύτητα της καθημερινότητας, η τόση πολλή πληροφορία και οι δυσκολίες της κοινωνικής μας πραγματικότητας δε μας αφήνουν χρόνο να βρεθούμε και να συνδεθούμε πραγματικά με έναν άλλο άνθρωπο. Μοιάζει σαν ο ρομαντισμός του έρωτα να ανήκει στο παρελθόν, σε ένα παρελθόν, που μας έχει μπολιάσει με την αφήγηση αυτού του έρωτα αλλά δε μας έδωσε τρόπο διαφυγής από το ίδιο το αφήγημα.
Νομίζω πως οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν στον έρωτα και αναζητούν τον ρομαντισμό, απλά πλέον φαίνονται σαν ιδέες που τις αντιμετωπίζουμε αυτούσιες και όχι συνδεδεμένες με κάποιον άλλον. Σίγουρα είμαστε σε μια μεταβατική φάση της αντιμετώπισης του έρωτα. Τον έχουμε απομυθοποιήσει, δε μας τρομάζει να απορρίψουμε το “για πάντα”, δε χρειαζόμαστε τη δέσμευση για αυτοεκπλήρωση και αυτό είναι σίγουρα κάτι, που μας απελευθερώνει αλλά ίσως μας λείπει η πίστη. Και πραγματικά δεν είμαστε η γενιά, που θα πιστέψει στον ρομαντικό έρωτα όπως τον έχουμε στο μυαλό μας από τα παραμύθια και το σινεμά, γιατί οι πρακτικές μας συγκρούονται με αυτούς τους κόσμους. Θεωρώ ότι πρέπει να διαμορφώσουμε ένα νέο αφήγημα, που θα χωράει στα ιδανικά μας και ταυτόχρονα θα υπερασπίζεται τον έρωτα. Προσωπικά, πιστεύω ότι η ευθύνη του έρωτα και η πραγματική σύνδεση με ένα άλλο άτομο είναι ένας τρόπος αντίστασης στην απάτη της σκληρής μας εποχής και οφείλουμε να την αναλάβουμε.
Αντώνης Χρήστου: Ζούμε σε εποχή ακραίας κυνικότητας, (δε με βγάζω απέξω), ταχύτητας, λήψης πληροφοριών χωρίς αφομοίωση οπότε ο έρωτας και πόσο μάλλον ο ρομαντισμός είναι έννοιες που φοβόμαστε. Ο έρωτας και ο ρομαντισμός είναι έννοιες που για μένα, όπως και πολλά άλλα στη ζωή, απαιτούνε χρόνο. Για να κάνεις μια ρομαντική κίνηση πρέπει να είσαι παρατηρητικός, να αισθανθείς τι μπορεί να βρει ο άλλος ρομαντικό. Δε θα κάνεις την ίδια κίνηση σε πολλά διαφορετικά άτομα και θα περιμένεις να έχει το ίδιο αντίκτυπο. Χρησιμοποιούμε την τεχνολογία για να συμπεριφερθούμε στον έρωτα όπως και στη μαγειρική π.χ. Βρίσκουμε έτοιμες συνταγές, θέλουμε να γίνει γρήγορα.

Στο διάστημα που δουλεύατε πάνω στο έργο, δημιουργήθηκαν κάποιες δυσκολίες για εσάς;
Μαρία Κωνσταντά: Η Δανάη, η σκηνοθέτης της παράστασης, ήξερε εξαρχής τι ήθελε να κάνει, οπότε αυτόματα μας μετέδωσε σιγουριά και ψυχραιμία σε αυτό που πάμε να πετύχουμε. Δυσκολίες κυρίως προέκυψαν σε λεπτά θέματα που έψαχνε ο καθένας γι’ αυτό που είχε να φέρει εις πέρας, καθώς η παράσταση βασίζεται πολύ στην λεπτομέρεια. Προσωπικά είχα βάλει κάποιους ατομικούς στόχους που θέλω να πιστεύω ότι τους κατάφερα.
Ευσταθία Λαγιόκαπα: Δεν είχα ιδιαίτερες δυσκολίες στη διαδικασία των προβών γιατί είχα τη χαρά να συνεργάζομαι με δύο υπέροχους ηθοποιούς και φίλους, επομένως οι πρόβες μας ήταν παραγωγικές και πολύ διασκεδαστικές. Δουλέψαμε με εμπιστοσύνη και αγάπη και αυτό ήταν πραγματικά ξεκούραστο.
Αντώνης Χρήστου: Είχα απόλυτη εμπιστοσύνη στο κείμενο της Δανάης οπότε σε αυτό το κομμάτι δεν υπήρξε κάποια ιδιαίτερη δυσκολία από μέρους μου. Οι δυσκολίες ήταν στο να αποδώσω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη συγκεκριμένη ιστορία και να βρω χειρονομίες και φωνές για τους περίπου 15 χαρακτήρες που κάνω στο έργο.

Πώς προέκυψε η θεατρική ομάδα B.p.m. theater group;
Μαρία Κωνσταντά: Τους Bpm τους γνώριζα από τις δουλειές που ήδη είχαν κάνει και τους παρακολουθούσα. Αλλά η συνεργασία προέκυψε από τη φίλη και πρωταγωνίστρια της παράστασης Ευσταθία Λαγιόκαπα, μόνιμο μέλος της ομάδας, με την οποία είχαμε δουλέψει μαζί στο παρελθόν και με πρότεινε σε αυτή τη δουλειά. Την ευχαριστώ πολύ, γιατί είναι πολύ σημαντικό όταν βλέπεις πως από συναδέλφους μπορείς να βρεις δουλειά, να σε εκτιμούν και να σε θυμούνται. Δεν το θεωρώ δεδομένο και την ευχαριστώ πολύ γι’ αυτό.
Ευσταθία Λαγιόκαπα: Η θεατρική μας ομάδα bpm theater group, ιδρύθηκε το 2018 από απόφοιτους του Θεάτρου Τέχνης. Είχαμε μεγάλη ανάγκη να δουλέψουμε μαζί και έτσι αποφασίσαμε, να φτιάξουμε αυτή την ομάδα και να καταπιαστούμε με πρωτότυπα έργα. Μεταξύ διαφόρων παραγωγών που πραγματοποιήσαμε από την ίδρυση της ομάδας, ήταν και η παράσταση «Αυτές που δεν προλάβατε», που παιζόταν για δύο χρόνια και μας σύστησε στο κοινό.
Αντώνης Χρήστου: Με τα παιδιά ήμασταν συμμαθητές στη δραματική σχολή. Τελειώνοντας τη σχολή υπήρξε μια ανάγκη να δουλέψουμε μαζί πάνω σε κάτι.

Πέρα από το «Match» θα σας δούμε κάπου αλλού;
Μαρία Κωνσταντά: Όταν το Match ολοκληρώσει τις παραστάσεις του, συνεχίζω στο Θέατρο Δημήτρης Χορν που ήδη βρίσκομαι μέχρι Κυριακή των Βαΐων.
Ευσταθία Λαγιόκαπα: Αυτή την περίοδο είμαι στη βρεφική παράσταση “Ντοντό”, στο Θέατρο Καρέζη, που είναι μια πολύ γλυκιά παράσταση της ομάδας Βίδα.
Αντώνης Χρήστου: Στο Γκιακ του Δημοσθένη Παπαμάρκου σε σκηνοθεσία του Κωνσταντνίνου Ντέλλα στο Θέατρο Σταθμός και στις παραστάσεις για παιδιά “Είστε και Φαίνεστε” & “Τζέλη Λέλα Κόρνας και ο Κλεομένης” από τη Συντεχνία του Γέλιου στο Σύγχρονο θέατρο
Μαρία Κωνσταντακοπούλου
Δείτε πληροφορίες για την παράσταση εδώ

