Η Ηθοποιός Μαρίσσα Φαρμάκη μιλάει στο All4fun για την παράσταση «Taniko» που ανεβαίνει στο Studio Μαυρομιχάλη σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Αβράμη. Απομένουν 3 τελευταίες παραστάσεις για την προβοκαρότικη παράσταση που έχει ήδη βρει συγκινητική ανταπόκριση σε Αθήνα και Λονδίνο.
Μαρίσσα, θα μας συστηθείς; Πες μας λίγα λόγια για εσένα;
Είμαι ηθοποιός. Εκτός από την δραματική σχολή, έχω περάσει και από τις σχολές της Νομικής και του Ιστορικού Αρχαιολογικού, κι είναι κι αυτά κομμάτια που κρατάω μέσα μου, μα πάντα βρίσκομαι να αφιερώνω τον χρόνο και την ενέργειά μου στις παραστατικές τέχνες. Επίσης σκηνοθετώ και με ενδιαφέρει πολύ και η δραματουργία.
Πώς ήρθε η υποκριτική στη ζωή σου;
Από μικρό παιδί, αγαπώντας ταινίες, παραστάσεις, ηθοποιούς και ρόλους. Από το “παιχνίδι με μας” που έλεγα με την κολλητή μου (αντί για “με πλειμομπίλ, με κούκλες” κλπ.) στο κοριτσάκι με τα σπίρτα που ετοίμαζα πυρετωδώς, 7 χρονών, στο σπίτι με τη γιαγιά μου.
Αυτή την περίοδο σε απολαμβάνουμε στο Taniko, στο Studio Μαυρομιχάλη. Θα μας πεις λίγα λόγια την παράσταση;
Είναι μια παράσταση με κέντρο της μια οικογένεια που ζει σε μια γειτονιά που ολοένα και εξευγενοποιείται, μια χώρα που ολοένα και ακριβαίνει, μια κοινωνία που ολοένα και σκληραίνει. Η ιστορία τους εκτυλίσσεται με σκηνικό το κομψό τους wine bar, αλλά και το ευρύτερο σύμπαν του Μπρεχτ, καθώς και ενός μύθου από το ιαπωνικό θέατρο Νο – από τον οποίο έχει εμπνευστεί και ο ίδιος ο Μπρεχτ. “Τανικό” στα ιαπωνικά σημαίνει “το τελετουργικό της κοιλάδας”, ενώ στα ελληνικά είναι επίθετο που συνδέεται με τις τανίνες του κρασιού.

Στο έργο κάνουν αισθητή την παρουσία τους ο φόβος, η ευθύνη αλλά και οι θυσίες. Πόσο δύσκολο ή εύκολο ήταν να τα φέρεις αυτά επί σκηνής;
Η αλήθεια είναι πως έρχονται μόνα τους όταν δεν ασχολούμαι μαζί τους. Αναδύονται μέσα από τις σχέσεις με τις συμπαίκτριές μου και τις καταστάσεις στις οποίες βρισκόμαστε επί σκηνής.
Με ποιον τρόπο εξελίσσεται η ηρωίδα σου κατά τη διάρκεια της παράστασης; Τι σε οδηγεί να αλλάξεις τη συναισθηματική διαδρομή της;
Κατά τη διάρκεια του έργου έρχομαι αντιμέτωπη με ένα πολύ σημαντικό γεγονός. Αυτό το γεγονός και μόνο θα έφτανε. Πόσο μάλλον σε συνδυασμό και με όλα όσα συμβαίνουν στην οικογένεια και το μαγαζί. Οι καταστάσεις αυτές και οι άνθρωποι γύρω μου, μου φτιάχνουν μια πορεία στην οποία είτε αντιδρώ, είτε αφήνομαι να ακολουθήσω. Οι συνθήκες και οι σχέσεις δημιουργούν τις διαδρομές και από εκεί προκύπτουν και τα συναισθήματα.
Η παράσταση ανέβηκε την 17 Νοεμβρίου στο Λονδίνο. Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτή την εμπειρία. Πώς αντέδρασε το κοινό;
Ήταν πολύ απολαυστικά όλα, το ταξίδι, η γνωριμία με τους ανθρώπους τους θεάτρου και του φεστιβάλ, η αδρεναλίνη του να στηθεί και να λειτουργήσει η παράσταση σε νέο θέατρο σε πολύ λίγο χρόνο. Στην παράσταση προέκυψαν και νέα ευρήματα επί σκηνής, και το κοινό ήταν θερμό και αντιδρούσε, παρά το γλωσσικό χάσμα. Ακούσαμε πολύ ενδιαφέροντα σχόλια, που μάλλον συνάδουν με μια γενικότερη εικόνα της σύγχρονης μεσογειακής και ανατολικο-ευρωπαϊκής τέχνης, σχετικά με την δυναμικότητα και ατμοσφαιρικότητα των ιστοριών και των χαρακτήρων, καθώς και την συγκίνηση που προκαλούν.

Μετά από αυτό θα παρουσιάσετε το έργο και με υπέρτιτλους στο Studio Μαυρομιχάλη. Είναι μια καθαρά εμπορική επιλογή ή και μια ανάγκη για εξωστρέφεια;
Προσωπικά, μάλλον το δεύτερο. Αλλά ενδεχομένως και ένας συνδυασμός των δύο. Σε κάθε περίπτωση, είναι γεγονός ότι όλο και πληθαίνει ο κόσμος που ζει στην Αθήνα και δεν μιλάει ελληνικά, και το να συμπεριλαμβάνεται και αυτός ο κόσμος στην συζήτηση μου φαίνεται σημαντικό.
Επόμενα επαγγελματικά σχέδια, υπάρχουν;
Δεν έχει ανακοινωθεί επισήμως ακόμα, αλλά την άνοιξη σκηνοθετώ μια παράσταση στο θέατρο Rabbithole, με την “Τρυφερότητα θεαματική ΑΜΚΕ”, που έχουμε από κοινού με την Φαίδρα Χατζοπούλου. Οσονούπω ξεκινάμε τις πρόβες μας. Ταυτόχρονα προετοιμάζονται και διάφορα άλλα πρότζεκτ, που βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια επεξεργασίας το καθένα.
Επίσης, θέλω πολύ να αναφέρω ότι αυτές τις μέρες ετοιμάζουμε μία performance – αναλόγιο, πρωτοβουλία της παλιάς μου δασκάλας και νυν φίλης και συνεργάτριας Γεωργίας Παΐζη, για την κάλυψη δικαστικών εξόδων επιζώσων έμφυλης βίας που κατήγγειλαν τον κακοποιητή τους. Πολύ σύντομα θα ανακοινωθούν ο χώρος και οι ημερομηνίες.
Επιμέλεια: Μαρία Κωνσταντακοπούλου, 27/11/25

