21 C
Athens
Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου, 2024

Ο Άρθουρ Μίλλερ στην Αθήνα: Μία επανάληψη, μία πρεμιέρα και μία αναμονή!

Ο εμβληματικός Αμερικανός συγγραφέας Άρθουρ Μίλλερ (1915-2005) κάνει σχεδόν πάντα εμφανή τη παρουσία του στα θεατρικά δρώμενα της Ελλάδας σε κάθε σαιζόν. Και πως να μη συμβαίνει αυτό, όταν η θεματική, το ύφος και η γραφή του, αγγίζουν με ρεαλισμό τη σύγχρονη πραγματικότητα και θίγουν πανανθρώπινα ζητήματα όπως τα διλήμματα ανάμεσα στο καλό και στο κακό, η σημασία των αξιών και των ιδανικών στην ανθρώπινη ύπαρξη, ο άνθρωπος ως αναπόσπαστο κομμάτι του κοινωνικού συνόλου είτε αυτό πρόκειται για την οικογένεια είτε για την κοινωνία ολόκληρη.

Γιος χρεωκοπημένου από το κραχ του 1929 βιομήχανου, αποτύπωσε μοναδικά όλον τον προβληματισμό για μια κοινωνία οικοδομημένη στο χρήμα, την προσωπική ανέλιξη σε βάρος του συνόλου, τις σαθρές βάσεις του “αμερικανικού ονείρου” και της υποκρισίας που πρεσβεύει.
Μαζί με τον Τέννεση Ουίλιαμς και τον Ευγένιο Ο’Νηλ αποτελούν την Αγία Τριάδα του Σύγχρονου Αμερικανικου Θεάτρου. Ενός θεάτρου που πριν από την εμφάνιση τους, περιοριζόταν σε ένα μάλλον στείρο μελόδραμα και ελαφρύ μιούζικαλ.
Φετος τρια έργα του εχουν την “τιμητική” τους στις Αθηναικές σκηνές. Το ένα, έρχεται για δεύτερη χρονιά μετά από την επιτυχημένη πορεία του πέρσι, το δεύτερο  έκανε την πρεμιέρα του μόλις την περασμένη εβδομάδα, ενώ το τρίτο αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον τον Φεβρουάριο.

Α. Η ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ: “΄Ηταν όλοι τους παιδιά μου” απο τον Γιάννη Μόσχο στο Θέατρο ΕΜΠΟΡΙΚΟΝ

Είναι το πρώτο έργο του συγγραφέα που βρήκε τη θέση του σε σκηνή στην Ελλάδα, όταν ο Κάρολος Κουν το ανέβασε στο Υπόγειο το 1947. Έργο γραμμένο στον και για τον απόηχο του β παγκοσμιου πολέμου, στιγματίζει όσους πλούτισαν από τον πόλεμο, εκμεταλλευόμενοι τις περιστάσεις. Παράλληλα, το αμερικανικό όνειρο και οι συνέπειές του καταγγέλονται και εδώ: ο ανθρωπάκος που το πίστεψε και το ασπάστηκε, συντρίβεται μέσα από τα ίδια τα γρανάζια ενός συστήματος που πιστά υπηρέτησε,

Αυτή η συντριβή, που έντονα θυμίζει θεματική της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας είναι και η βάση πάνω στην οποία στηρίχτηκε και η σκηνοθεσία του Γιάννη Μόσχου στο ΕΜΠΟΡΙΚΟΝ. Με ένα επιτελείο πολύ καλών ηθοποιών, σε ένα σκηνικό που θυμίζει παλάτι αρχαίου Έλληνα βασιλιά, και με τον κοινωνικό περίγυρο του ήρωα διάσπαρτο μέσα στην αίθουσα, ανάμεσα στους θεατές, αναδεικνύει αυτές τις επιρροές του συγγραφέα από το αρχαίο δράμα. (Από τις 11 Οκτωβρίου)

Συντελεστές

Μετάφραση: Δάφνη Οικονόμου
Σκηνοθεσία-Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Μόσχος
Σκηνικά-Κοστούμια: Τίνα Τζόκα
Μουσική-Ήχοι : Άγγελος Τριανταφύλλου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Κίνηση: Ανθή Θεοφιλίδη
Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Νάκου

Πρωταγωνιστούν:

Τζο Κέλλερ: Δημήτρης Καταλειφός
Κέητ Κέλλερ: Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου
Κρις Κέλλερ: Γιώργος Βουρδαμής
Ανν Ντήβερ: Δανάη Επιθυμιάδη
Τζωρτζ Ντήβερ: Κώστας Βασαρδάνης
Δρ. Τζιμ Μπέηλις: Δημήτρης Καραμπέτσης
Σου Μπέηλις: Ευγενία Αποστόλου
Φρανκ Λούμπεϊ: Γιώργος Τζαβάρας
Λύντια Λούμπεϊ: Ιωάννα Πιατά

Β Η ΠΡΕΜΙΕΡΑ: “Το τίμημα” από την Ιωάννα Μιχαλακοπούλου στο Θεάτρο ΙΛΙΣΙΑ

Το θεατρικό έργο που ο Μίλλερ είχε ιδιαίτερη αδυναμία, μιας και έχει έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία, και είναι το μοναδικό που σκηνοθέτησε ο ίδιος. Ένα έργο που μιλάει για την κρίση, το χρήμα , την οικογένεια, το όνειρο, την καριέρα την ηθική και την επιβίωση.

Δύο αδέρφια, ο ένας αστυνομικός με τη γυναίκα του , ο άλλος επιτυχημένος γιατρός, συναντιούνται μετά από πολλά χρόνια και αφού οι δικοί τους έχουν πεθάνει, στο πατρικό σπίτι και διαπραγματεύονται την πώληση των παλιών επίπλων και αντικειμένων του με έναν ρωσοεβραίο παλαιοπώλη. Η τρυφερή ανάπόληση του παρελθόντος, μέσα από αυτήν την διαπραγμάτευση, θα δώσει τη θέση της σε μια μετωπική σύγκρουση.

Τον κομβικό ρόλο του Ρωσο-εβραίου παλαιοπώλη αναλαμβάνει ο έμπειρος Γιάννης Μιχαλακόπουλος, των δύο αδερφών ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης και ο Χρήστος

Σαπουντζής, ενώ τον ρόλο της συζύγου ενός από τους αδερφούς, υποδύεται η Ρένια Λουιζίδου.

Η παράσταση έκανε πρεμιέρα την περασμένη εβδομάδα, και ήδη βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των αγαπημένων παραστάσεων για φέτος.

Συντελεστές:

Μετάφραση: Μάκη Μαρσέιγ
Απόδοση – Σκηνοθεσία: Ιωάννα Μιχαλακοπούλου
Πρωταγωνιστούν:
Γιώργος Μιχαλακόπουλος
Γεράσιμος Σκιαδαρέσης
Ρένια Λουιζίδου
Χρήστος Σαπουντζής
Παραγωγή: Θέασις Δράσεις Πολιτισμού
Οργάνωση Παραγωγής: Χαρά Μπαλτά

Γ, Η ΑΝΑΜΟΝΗ: “Ψηλά από τη γέφυρα” από τη Νικαίτη Κοντούρη στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου

Ένα από τα εμβληματικότερα θεατρικά κείμενα του εικοστού αιώνα έρχεται για πρώτη φορά στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου με τον Γιώργο Κιμούλη στο ρόλο του Έντι Καρμπόνε και μέσα από τη διεισδυτική ματιά της Νικαίτης Κοντούρη. Ο Αμερικανός συγγραφέας, με αφορμή ένα πραγματικό γεγονός, στήνει ένα σχεδόν αστυνομικής ροής δράμα, άμεσα επηρεασμένο ως προς τη δομή του από την αρχαία ελληνική τραγωδία.

Αμερική, Μπρούκλιν, δεκαετία του ’50. Μετανάστες από όλα τα μέρη της γης φθάνουν για να αναζητήσουν ένα καλύτερο αύριο. Κάποιοι από αυτούς παράνομα. Άνθρωποι κάθε λογής που αναζητούν το αμερικάνικο όνειρο και την επιτυχία, αποφασισμένοι να τα καταφέρουν. Μια πορεία που συχνά παρεκτρέπεται και οδηγεί τους πρωταγωνιστές της στην Ύβρη.

Μια παράσταση που αναμένεται με πολυ ενδιαφέρον και με προγραμματισμένη πρεμιέρα στις 15 Φεβρουαρίου 2018.

Μετάφραση: Νικαίτη Κοντούρη – Γιώργος Κιμούλης
Σκηνοθεσία – Διασκευή : Νικαίτη Κοντούρη
Σκηνικά – Κοστούμια: Γιώργος Πάτσας
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Μουσική: Σοφία Καμαγιάννη
Επιμέλεια Κίνησης: Αγνή Παπαδέλη – Ρωσσέτου
Βίντεο: Γιώργος Ζώης
Βοηθός σκηνοθέτη: Θάλεια Γρίβα
Διανομή: Ilya Algaer, Θάλεια Γρίβα, Πάρις Θωμόπουλος, Μαρία Κεχαγιόγλου, Γιώργος Κιμούλης, Κώστας Κοράκης, Αναστάσης-Συμεών Λαουλάκης, Γιώργος Ματζιάρης, Ηλιάννα Μαυρομάτη, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Στάθης Παναγιωτίδης, Τάσος Πυργιέρης, Κώστας Φαλελάκης, Νικόλας Χανακούλας, Νίκος Χατζόπουλος,
Μουσικός επί σκηνής: Χρήστος Καλκάνης (κλαρινέτο)

γράφει ο Κώστας Ζήσης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα