2ος κύκλος επιτυχίας
Μετά τη μεγάλη επιτυχία και τη θερμή υποδοχή του κοινού των Χανίων ο καθηλωτικός, εκρηκτικός μονόλογος της Σοφίας Καψούρου «Καραϊσκάκενα, o Θρύλος» επιστρέφει στο ολοκαίνουριο Θέατρο FATUM για τρεις ακόμα παραστάσεις 25, 26 και 27 Μαρτίου.
«Το κείμενο της πρωταγωνίστριας σε καθηλώνει από τα πρώτα λεπτά του έργου.
Η Σοφία Καψούρου με το ρεσιτάλ ερμηνείας της είναι η ίδια η επανάσταση»…
«Η Σοφία Καψούρου στο ρόλο της Καραϊσκάκενας δεν είναι απλά γοητευτική.
Είναι μεγαλειώδης»…
«Καθηλωτική η Καψούρου σε ένα ευφυές mind-blowing κείμενο δικό της»…
«Η Καψούρου παραδίδει ένα σαρωτικό, ορμητικό, γήινο κείμενο,
δίνοντας φωνή στην “Καλογριά” και τη μετατρέπει σε αρχετυπική φιγούρα»…
«Είναι από εκείνα τα έργα που τρέμεις μην εκραγούν στα χέρια σου από ομορφιά και ευαισθησία»…
«Μια παράσταση να… την πιεις στο ποτήρι!»…
Την 25η Μαρτίου η μητέρα του Γεώργιου Καραϊσκάκη Ζωή Διαμάντω Διμισκή, αλλιώς Καραϊσκάκενα, θα ζωντανέψει στη σκηνή του Θεάτρου FATUM. Η Καραϊσκάκενα δεν γέννησε μόνο την Επανάσταση. Είναι η Επανάσταση. Ως γυναίκα, μάνα, ερωμένη.
«Καραϊσκάκενα, o Θρύλος» της Σοφίας Καψούρου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά με τη Σοφία Καψούρου στον ομώνυμο ρόλο.
Η παράσταση του Πολυχώρου Vault που χαρακτηρίστηκε στην Αθήνα ως «αριστούργημα», «θησαυρός του ελληνικού θεάτρου», «ύμνος στη γυναίκα και την ελευθερία της», «αντιπολεμική κραυγή», «υπερσύγχρονο θεατρικό αριστούργημα», «φόρος τιμής στο μεγαλείο του αντι-ηρωισμού» είναι η παράσταση που θα τιμήσει στα Χανιά την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στις 27 Μαρτίου.
«Κείμενο χειμαρρώδες, εκκωφαντικό».
«Σκηνοθεσία εκπληκτική με αισθητικό ενδιαφέρον».
«Ερμηνεία σπουδαία, δυνατή, αποσβολωτική», κάποιες από τις εξαιρετικές κριτικές.
«Η Σοφία Καψούρου γεννά, ενώ αναγεννιέται», γράφει ο Γιώργος Βέλτσος.
Το έργο ξεκινάει με την απόλυτη ανατροπή: Η Καραϊσκάκενα η Καλόγρια, στο κελί της, παρακολουθεί έναν ποδοσφαιρικό αγώνα ανάμεσα στον Ολυμπιακό και τη Φενέρμπαχτσε. Ένθερμη οπαδός του Ολυμπιακού, της ομάδας που έδρα της είναι το στάδιο που φέρει το όνομα του Γιου της, αφηγείται τη ζωή της και ξαναζεί τη γέννηση του Γιου της αλλά και τον θάνατό του. Η Μάνα Καλόγρια. Η Μάνα Φίλαθλος. Η Μάνα Γυναίκα. Η Μάνα που δεν έγινε ποτέ σύζυγος. Ερωτική και αιρετική, ερυθρόλευκη, αυθόρμητη και αθυρόστομη, αιχμηρή και ανυπόταχτη, μια «ροκ» προσωπικότητα σε εξορία, η Καραϊσκάκενα γίνεται ένα με όλους.
Τη Δευτέρα 27 Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, μετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση ανοιχτή στο κοινό με θέμα:
Μάνα – Παιδί.
Γυναίκα και οικογένεια.
Η μάνα μας, πριν γίνει μάνα μας, ποια ήταν;
Η μάνα μας, όσο είναι μάνα μας, ποια είναι;
Και ποιοι είμαστε εμείς…
Ομιλήτριες: Σοφία Καψούρου, Συγγραφέας – Ηθοποιός
Ευαγγελία Βεργανελάκη, Κοινωνική ανθρωπολόγος – Σύμβουλος ψυχικής υγείας
Θα μιλήσουν για το έργο, τη σύνδεσή του με το σήμερα, τη Γυναίκα Μάνα, την ελληνική οικογένεια, τα προβλήματα και τα στερεότυπα μέσα στην οικογένεια και θα απαντήσουν σε ερωτήσεις του κοινού.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Συγγραφέας: Σοφία Καψούρου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καρατζιάς
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης
Σκηνικό / Κοστούμι: Γιώργος Λιντζέρης
Κατασκευή Σκηνικού: Κώστας Μπακάλης
Αγιογραφίες: Κική Μαυρίδου
Κατασκευή κοστουμιού: Παναγιώτα Τσομπανάκη (Ατελιέ Τσομπανάκη)
Σχεδιασμός φωτισμών: Γιάννης Λύκος
Φωτογραφίες παράστασης: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Graphic designer: Δημήτρης Τζούκας
Πρόγραμμα βιβλίο παράστασης: Εκδόσεις Αιγόκερως σε πρόλογο Γιώργου Βέλτσου
Βοηθοί σκηνοθέτες: Ελένη Μαζνώκη, Χρήστος Παναγιώτου, Κατερίνα Πουλέα, Όλγα Σούρσου, Δημήτρης Τζούκας, Λάμπρος Τζώρας
Παραγωγή: Team Vault AMKE
Εκτέλεση παραγωγής στα Χανιά: FATUM the theatre
Στον ρόλο της Καραϊσκάκενας η Σοφία Καψούρου
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Σάββατο 25 Μαρτίου ώρα 20:00
Κυριακή 26 Μαρτίου ώρα 20:00
Δευτέρα 27 Μαρτίου ώρα 20:00 (Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου)
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 60′ (χωρίς διάλειμμα)
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ (στο ταμείο του θεάτρου)
Γενική Είσοδος: 12 ευρώ
Μειωμένο εισιτήριο: 10 ευρώ (Φοιτητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων / ΑμΕΑ / Άνω των 65 ετών / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας)
ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ – ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: 6948524886, 6932528508
FATUM the theatre
Δικτύνης 17, Χανιά
Μετά τον εξαιρετικά επιτυχημένο πρώτο κύκλο του θεατρικού σεμιναρίου «ΕΡΩΤΑΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ» στο Θέατρο FATUM, η θεατρική συγγραφέας και ηθοποιός Σοφία Καψούρου θα παραδώσει ένα νέο masterclass θεατρικής γραφής και υποκριτικής με θέμα:
ΕΡΩΤΑΣ, ΑΦΗ, ΓΡΑΦΗ
Το ανέγγιχτο θέμα.
Πώς αγγίζω απαγορευμένες περιοχές της βιογραφίας μου.
Πώς γράφω ό,τι ζω. Πώς ζω ό,τι παίζω.
Το θέατρο είναι ζωή ή κάτι ακόμα;
Μονόλογος και πολυφωνία. Τα πολλά πρόσωπα του ενός. Το ένα πρόσωπο όλων.
Γραφή, σκηνή και ζωή συναντιούνται, συμπλέκονται και συνδημιουργούν.
Σκοπός του masterclass είναι η θεμελίωση της προσωπικής έκφρασης, η ανάπτυξη της θεατρικής προσωπικότητας του κάθε συμμετέχοντος, η συμφιλίωση με τη μοναδικότητά μας, η αμφισβήτηση του συγγραφικού και ερμηνευτικού γενετικού υλικού μας, η συνύπαρξη με τον τυχαίο «άλλον» στη σκηνή. Θα δοθεί η ευκαιρία σε όσους συμμετέχοντες το επιθυμούν, τα κείμενα που θα προκύψουν από το masterclass να αποτελέσουν τον πυρήνα δραματοποιημένης παρουσίασης στο Θέατρο FATUM.
*H παράσταση «Καραϊσκάκενα, ο Θρύλος» πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα με την οικονομική υποστήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ… » στον Πολυχώρο Vault.
ΓΡΑΦΤΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
…«Το κείμενο της Σοφίας Καψούρου ρηξικέλευθο, ευφυές με δραματικό λυρισμό και έντονη ποιητικότητα. Είναι από εκείνα τα έργα που τρέμεις μην εκραγούν στα χέρια σου από ομορφιά και ευαισθησία. Η σκηνοθετική οπτική του Δημήτρη Καρατζιά, ανθρωποκεντρική, υποστηρίζει τον συναισθηματικό κόσμο της ηρωίδας, με ποικίλες εναλλαγές χιούμορ και συγκίνησης. Η Σοφία Καψούρου είναι μία περσόνα, εκρηκτική ψυχή τε και σώματι, ένα σύμβολο εθνικής αντίστασης με ελεύθερο και ατίθασο πνεύμα, κόντρα στα στερεότυπα της εποχής, οπλισμένη και η ίδια με ατσάλι. «ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΕΝΑ, Ο ΘΡΥΛΟΣ», ένα δυνατό θεατρικό προϊόν»… Ντίνα Καρρά, (Only Theater)
…«Η Καψούρου παραδίδει ένα σαρωτικό, ορμητικό, γήινο κείμενο, δίνοντας φωνή στην “Καλογριά”, τη μάνα του ήρωα της Επανάστασης, και τη μετατρέπει σε αρχετυπική φιγούρα. Η σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά παραδίδει μια παράσταση πυκνή και δονούμενη, με αισθητικό ενδιαφέρον. Το κατανυκτικό σκηνικό περιβάλλον κοντράρεται με την αισθαντική, φιλήδονη, πληθωρική και βλάσφημη παρουσία της Καραϊσκάκενας – την οποία ερμηνεύει εξαιρετικά η συγγραφέας, δίνοντας σκηνική, τρισδιάστατη οντότητα στις λέξεις που η ίδια συνέλαβε»… Τώνια Καράογλου (Αθηνόραμα)
…«Καψούρου και Καρατζιάς, η πρώτη με ένα άκρως φεμινιστικού, αντιπολεμικού χαρακτήρα κείμενο, μα και την δυναμική της ερμηνεία και ο δεύτερος με την σύγχρονη σκηνοθεσία του, δίνοντας στην εποχή αυτή τον χαρακτήρα, το ενδιαφέρον και τη γοητεία που της αναλογεί. Η Σοφία Καψούρου, δε, στο ρόλο της Καραϊσκάκενας δεν είναι απλά γοητευτική. Είναι μεγαλειώδης. Μια παράσταση σύγχρονη, μακρυά από την αποστειρωμένη και διεκπεραιωτική μέση προσέγγιση»… Αθηνά Κακλαμάνη, (Θέατρο.gr)
…«Πανέμορφη, σαγηνευτική, υποβλητική, επιβλητική, τολμηρή, τρυφερή, συναισθηματική, καθηλωτική η Καψούρου σε ένα ευφυές mind-blowing κείμενο δικό της… Μια παράσταση τολμηρή, αντισυμβατική, επιβλητική, συναρπαστική και διαφορετική από ό,τι έχουμε δει μέχρι τώρα. Ένα μικρό αριστούργημα, ένα συναρπαστικό εικαστικό σύνολο για σεμινάριο, μια θεατρική εμπειρία που δεν θα έπρεπε να χάσει κανείς»… Γιάννης Ζαμπατής (thelook.gr)
…«Η ερμηνεία της Σοφίας Καψούρου είναι αισθαντική αλλά δίχως φόβο για εξωτερίκευση. Γεμάτη πάθος. Κινείται στο χώρο σχεδόν χορευτικά με αυτοπεποίθηση και απόλυτα ώριμη θηλυκή ενέργεια. Μία παράσταση φόρος τιμής στο μεγαλείο του αντι-ηρωισμού σε μια εποχή πολέμων και αγιοποίησης»… Ραφαέλα Χαμπίπη (Θεατρομάνια)
…«H Σοφία Καψούρου κάνει την υπέρβαση. Ποιητική γραφή, με ακαριαίες και ακραίες εναλλαγές χιούμορ και συγκίνησης. Η σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά είναι ιδιαίτερη, ευαίσθητη και ανθρωποκεντρική. Η Σοφία Καψούρου έτοιμη να εκραγεί σαν ηφαίστειο, χειμαρρώδης, μας συγκινεί με την αμεσότητα του λόγου της, την υποκριτική της αξιοσύνη, την ευθύτητα της ιστορία της. Με ενθουσίασε. Μια εξαιρετική, τολμηρή, αληθινή, συγκλονιστική παράσταση»… Βίβιαν Μητσάκου (Theater Project 365)
…«Μια αντισυμβατική παράσταση. Μια άκρως τολμηρή παράσταση. Υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Δημήτρη Καρατζιά κατατίθεται μια παράσταση που συστήνει μια γυναίκα που ξεπέρασε τα στεγανά της εποχής της. Και ιδού το μεγαλείο της πλήρους ανατροπής. Η Σοφία Καψούρου που σκηνικά επιβάλλεται και υποκριτικά διαστέλλεται. Μια τολμηρή παράσταση, αλλά ιστορικά τεκμηριωμένη, που σε κρατάει σε ένταση και με το, μέχρι το τέλος, ενδιαφέρον να κορυφώνεται»… Γιάννης Γαβρίλης (reformer.gr)
…«Ύμνος στη γυναίκα και την ελευθερία της. Πρόκειται για Αριστούργημα»… Κώστας Τραχανάς (Περιοδικό Fractal, Δημοκρατική Φωνή)
…«Το Θεαθήναι είδε την παράσταση «Καραϊσκάκενα, o Θρύλος» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά με την Σοφία Καψούρου να ‘σκοράρει’! Ο έμπειρος σκηνοθέτης ανέδειξε με ευρηματικό τρόπο, όλα εκείνα τα στοιχεία που κάνουν τον ανατρεπτικό μονόλογο της Σοφίας Καψούρου τόσο επιτακτικά επίκαιρο. Η εξαιρετικά δοτική ερμηνευτικά Σοφία Καψούρου, κατέκτησε τη σκηνή, μία απρόσμενα «ροκ» προσωπικότητα γεμάτη αντιφάσεις. Aπό αυτές που δύσκολα… μπαίνουν σε καλούπια. Αγέρωχη, πηγαία, αθυρόστομη, λύνει τη γλώσσα της που τσακίζει κόκαλα. Η μάνα του “Θρύλου” γίνεται σύμβολο όλων των μανάδων»… Λίλα Παπαπάσχου (Θεαθήναι)
…«Το κείμενο της πρωταγωνίστριας σε καθηλώνει από τα πρώτα λεπτά του έργου. Η Σοφία Καψούρου με το ρεσιτάλ ερμηνείας της μοιάζει με ένα ηφαίστειο έτοιμο να εκραγεί ανά πάσα στιγμή. Μια παράσταση πραγματικά που κλέβει τις εντυπώσεις από κάθε άποψη. Η σπουδαία ερμηνεία της Σοφίας Καψούρου, που δεν παίρνεις το βλέμμα σου από πάνω της ούτε λεπτό, τόσο με την ερμηνεία της όσο και με το καθηλωτικό της κείμενο που είναι πιο επίκαιρο από ποτέ, σε συνδυασμό με την μοναδική σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά, δημιουργούν ένα απόλυτα άρτιο θεατρικό αποτέλεσμα, που δεν πρέπει κανείς να χάσει. Ένα αντιπολεμικό έργο σε καιρό πολέμου. Ένα έργο ύμνος στη γυναίκα και την ελευθερία της. Μια παράσταση που την προτείνω ανεπιφύλακτα!»… Γιώργος Λιναρίτης (ArtMagazino)
…«Με γλώσσα παραστατική και ποιητική, μέσα από ακραίες εναλλαγές χιούμορ και συγκίνησης, ο μονόλογος της Καψούρου, εμπλουτίζεται από την ανθρωποκεντρική, και συνάμα αντισυμβατική σκηνοθεσία του Καρατζιά, που αναδεικνύει με ευαισθησία και αμεσότητα τη διαδρομή αυτό του προικισμένου ηγέτη του αγώνα»… Δανάη Μαρίτσα (Εφημερίδα Θεσσαλία)
…«H Σοφία Καψούρου είχε μια απίστευτη έμπνευση. Μπράβο της… Ιστορική ακρίβεια και κάποιες πολύ δυνατές σκηνές όπως και το εύρημα του Ολυμπιακού και του γηπέδου του Καραϊσκάκη. Ο κύριος Καρατζιάς σκηνοθέτησε απλά με μέτρο και στεκόμενος πίσω από το κείμενο, όπως πρέπει να στέκεται ένας σκηνοθέτης. Ο Αντωνιάδης έχει γράψει εξαιρετική θεατρική μουσική και ειδικά το τραγούδι του φινάλε είναι σπουδαίο»… Ιάσων Τριανταφυλλίδης (youfly.com)
…«Έργο με λόγο αιχμηρό, εναλλάσσει την συγκίνηση με το χιούμορ και κατορθώνει να συμπαρασύρει τον θεατή με την ορμή της ερμηνείας από την Σοφία Καψούρου. Με την αλήθεια του κειμένου σε πρώτο πλάνο και την λιτότητα στη σκηνή, δίχως περιττά καλλιτεχνικά περιτυλίγματα, ο Δημήτρης Καρατζιάς δίνει ζωή σπουδαία στο έργο της Σοφίας Καψούρου με εκείνη να παρασύρει σαν μαγνήτης το βλέμμα του θεατή με τους δουλεμένους χρωματισμούς στις σκηνικές της εξομολογήσεις. Μια παράσταση πραγματικά να… την πιεις στο ποτήρι!»… Αλέξανδρος Κούρτης (zappit.gr)
…«Η Σοφία Καψούρου μέσα από τον εκπληκτικά γραμμένο και πρωτότυπο μονόλογό της αφήνει το θεατρικό κοινό εντυπωσιασμένο με την εξαιρετικά ζωηρή ερμηνεία της… κρατώντας έντονο το ενδιαφέρον του θεατρικού κοινού από την αρχή μέχρι και το τέλος. Πρόκειται αναμφίβολα για ένα υπερσύγχρονο θεατρικό αριστούργημα. Μία ξεχωριστή παράσταση που θα κλέψει τις καρδιές μικρών και μεγάλων. Ένα θεατρικό έργο που μεταδίδει μία πνοή αισιοδοξίας, σε παράδοξους καιρούς πολέμου, αποτυπώνοντας με δυναμισμό την εικόνα της γυναικείας φύσης. Η σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά έρχεται να δέσει την καθηλωτική αυτή ερμηνεία της πρωταγωνίστριας με τα σκηνικά στοιχεία»… Παναγιώτα Παπαδοπούλου (Fairytales)
…«Ο μονόλογος, γραμμένος από την ίδια τη Σοφία Καψούρου, είναι ένας ύμνος στη γυναίκα, τη μάνα, την ερωμένη, τη μπροστάρισα και ξετυλίγει τον κύκλο της ζωής, μέσα από χαρές και λύπες, αγάπη και μίσος. Κατά τη διάρκεια της παράστασης, ο μικρός χώρος του Vault, γεμίζει από την ερμηνευτική ένταση και την κατάθεση ψυχής της Καψούρου, η οποία αποδίδει πιστά το ρόλο της χαροκαμένης μάνας. Σε μια περίοδο, που η τυφλή βία έχει γίνει μέρος της ωμής καθημερινότητας, η παράσταση είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Το κείμενο, χρωματίζει οπαδικά την Καραϊσκάκενα και αυτό είναι που το φέρνει στη σφαίρα του μεταμοντέρνου»… Αθηνά Φερεντίνου (zeitgeist.gr)
…«Μια παράσταση – ωδή στη Γυναίκα και σε όλους τους ρόλους που καλείται να φέρει εις πέρας, στο χθες και στο σήμερα. Έφτασε εκείνη η θαυμάσια ώρα που η Γυναίκα θα βρεθεί στο επίκεντρο. Με το κεφάλι ψηλά θα απαιτήσει τον σεβασμό και θα κλάψει ξανά για τον γιο που της στέρησαν. Θα μοιραστεί με το κοινό κάθε λεπτό που τη στιγμάτισε, θα κλείσει το μάτι σε εκείνους που προσπάθησαν να την υποτάξουν επειδή γεννήθηκε γυναίκα, θα καταδικάσει Τούρκους, Άγγλους, Έλληνες και κάθε άνθρωπο που πολέμησε το δίκαιο, περνώντας το δικό της αντιπολεμικό μήνυμα»… Έλλη Μουτσοπούλου (pastafloramag.gr)
…«Η Σοφία Καψούρου, μέσα σε αυτό το μυσταγωγικό σκηνικό καταφέρνει να αποκαθηλώσει τον καθωσπρεπισμό της εποχής και να παρουσιάσει την πραγματική εικόνα μιας φλεγόμενης νέας γυναίκας που διψάει για ζωή. Στην έντονη και αποσβολωτική ερμηνεία της θα ταξιδέψουμε από το τότε στο τώρα. Δυνατή ερμηνεία, εκπληκτική σκηνοθεσία, εκκωφαντικό κείμενο, πανέμορφο το ρούχο της “Καραϊσκάκενας”, ένας μονόλογος που πρέπει να παρακολουθήσουμε»… Αναστασία Κίτσιου (Θεατρο.gr)
…«Η παράσταση αποτελεί έναν θησαυρό του ελληνικού θεάτρου. Η Σοφία Καψούρου με έναν λόγο πύρινο και γεμάτο πάθος συνέθεσε ένα πλάσμα πάνω από τα επίγεια και πέρα από χώρο και χρόνο. Η Σοφία Καψούρου όχι μόνο έδωσε σάρκα και οστά στη μάνα ενός σπουδαίου οπλαρχηγού του αγώνα αλλά της έδωσε στο σήμερα τη φωνή που της στέρησαν τότε. Η ερμηνεία της αλλά και η εξαιρετική της κίνηση μέσα στο πορφυρό κοστούμι απογείωσε το εξαιρετικό κείμενο και κέντησε τον καμβά της ψυχής της Καραϊσκάκενας. Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καρατζιάς πάντα με σεβασμό και ιδιαίτερη ευφυΐα καθοδήγησε την ηθοποιό ώστε να μας προσφέρει αυτό το αριστούργημα επί σκηνής»… Έλενα Γαζγαλή (all4fun.gr)