Πολλές πρωτοπορίες, που μπορούν να φέρουν και νεότερους σε ηλικία θεατές περιλαμβάνει το πρόγραμμα του χορού στο φετινό φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το οποίο επιμελήθηκε ο Ηλίας Χατζηγεωργίου.
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κατερίνα Ευαγγελάτου έκανε ιδιαίτερη αναφορά, τόσο στους στόχους για τον Χορό, όσο και για τις νέες δράσεις, λέγοντας χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση του προγράμματος του Φεστιβάλ: “Ο κύκλος «Layers of Street» είναι ένα αφιέρωµα στο hip hop και τη street κουλτούρα. Ανοίγουµε την πόρτα τού Φεστιβάλ στους street χορευτές για να έχουν πρόσβαση και χώρο στη σύγχρονη καλλιτεχνική δηµιουργία. Ταυτόχρονα, µε τέτοιες δράσεις προσκαλούµε νεότερο ηλικιακά κοινό να έρθει κοντά µας, να γίνει ενεργό κοµµάτι του Φεστιβάλ. Παρουσιάζουµε σηµαντικούς διεθνείς δηµιουργούς που εµπνέονται από το hip hop, συνθέτοντας µια νέα χορογραφική γλώσσα, και παράλληλα, για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, πραγµατοποιούµε ένα διήµερο battle, µια χορευτική «µάχη» µε έπαθλα, υπό τον τίτλο «Athens Festival Urban Dance Contest».
Στο ξένο ρεπερτόριο, όπως και στο θέατρο έτσι και στον Χορό ακολουθούµε δύο κατευθύνσεις: Συστήνουµε εντελώς νέα πρόσωπα µε την ενότητα «Για πρώτη φορά στην Ελλάδα», ενώ επαναφέρουµε αγαπηµένους δηµιουργούς, που έχουν σηµαδέψει το Φεστιβάλ στο παρελθόν. Αν όλα πάνε καλά, θα προσφέρουµε ορισµένες συνταρακτικές παραστάσεις καλλιτεχνών που άνοιξαν και ανοίγουν νέα κεφάλαια στις παραστατικές τέχνες. Είναι δηµιουργίες που διαλέξαµε µε προσωπική φροντίδα από τις σκηνές του Κόσµου και οι περισσότερες διακρίνονται όχι µόνο για την ιδιαίτερη σκηνική τους γλώσσα αλλά και για τον τρόπο µε τον οποίο οι δηµιουργοί τους αφουγκράζονται τις κοινωνικοπολιτικές δονήσεις γύρω μας”
Αναλυτικά το πρόγραμμα (οι ημερομηνίες θ’ ανακοινωθούν με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν οι συνθήκες πραγματοποίησης του φεστιβάλ ή μέρους του)
ΠΡΕΜΙΕΡΑ
ΧΩΡΟΣ Β
Οµάδα χορού ΖΗΤΑ – Ίρις Καραγιάν – A Dance as a Dance
Πώς αποτυπώνεται η κίνηση στο σώµα; Και πώς αντιλαµβανόµαστε το παρόν µέσα από τον χορό; Ανατρέχοντας σε αρχειακό υλικό µε θέµα το σώµα και τον χορό, η Ίρις Καραγιάν, που ανακηρύχτηκε δηµιουργός του Aerowaves για το 2020, εξετάζει τους τρόπους µε τους οποίους εγγράφεται η κίνηση στο σώµα και µελετάει την πρακτική του χορού ως άσκηση αντίληψης και προσοχής στο παρόν. Στο νέο της έργο δηµιουργεί ένα χορευτικό περιβάλλον που εναλλάσσεται δυναµικά, συνθέτοντας εικόνες, δράσεις και χειρονοµίες.
Ιδέα-Χορογραφία Ίρις Καραγιάν•Μουσική Νίκος Βελιώτης•Εικαστικός συνεργάτης Γιώργος Μαραζιώτης• Συνεργάτιδα έρευνας Μπετίνα Παναγιωτάρα•Σχεδιασµός φωτισµού Ελισάβετ Μωράκη
Ερµηνεύουν: Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Μάρθα Πασακοπούλου, Νεφέλη Αστερίου, Μαρία Βούρου
Σχεδιασµός – Εκτέλεση παραγωγής ΖΗΤΑ • Συµπαραγωγή µε το Φεστιβάλ Αθηνών. Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισµού και Αθλητισµού.
ΠΡΕΜΙΕΡΑ
ΧΩΡΟΣ Ε
Σοφία Μαυραγάνη – Mouth
Τρία σώµατα, τρεις φωνές δηµιουργούν µια πολυφωνική σύνθεση, µια σκυταλοδροµία χορογραφική µε οδηγό το στόµα και τη φωνή. Το στόµα µιλά, γελά, φιλά, τραγουδά, φωνάζει, ψιθυρίζει, σωπαίνει. Η Σοφία Μαυραγάνη, η Ελληνίδα χορογράφος του Aerowaves για το 2019, συνεχίζει την έρευνά της γύρω από τη µουσικότητα του σώµατος.
Ηχητικά πολυµέσα επεξεργάζονται το φωνητικό υλικό ζωντανά και, σε συνεργασία µε τη µουσικό Μάρθα Μαυροειδή, δηµιουργούν µια χορογραφία όπου ο Χορός, το Θέατρο και η Μουσική αναδεικνύουν τη φωνή ως δοµικό στοιχείο της σωµατικής έκφρασης.
Χορογράφος-Δηµιουργός Σοφία Μαυραγάνη • Ενορχήστρωση φωνών-φωνητικό υλικό Μάρθα Μαυροειδή • Ζωντανή επεξεργασία µουσικού-φωνητικού υλικού Θάνος Πολυµενέας-Λιοντήρης • Σκηνικά-Κοστούµια Πάρις Μέξης • Φωτισμοί Βασίλης Κλωτσοτήρας • Δραµατουργός Παρασκευή Τεκτονίδου
• Ερµηνεία-Συνδηµιουργία: Σεσίλ Μικρούτσικου, Αντιγόνη Φρυδά, Χαρά Κότσαλη
• Οργάνωση & Εκτέλεση παραγωγής Fingersix/Athens. Με την υποστήριξη του neimënster • Παραγωγή Fingersix/Athens, Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου • Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισµού και Αθλητισµού.
Δηµιουργικό εργαστήριο για παιδιά από την οµάδα Fingersix
Για παιδιά 9-11 ετών. Μέγιστος αριθµός συµµετοχών: 10 άτοµα. Δωρεάν συμμετοχή και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Εγγραφές: seminars@greekfestival.gr
ΠΡΕΜΙΕΡΑ
ΧΩΡΟΣ Β
Δανάη & Διονύσιος – Free at Last
Εικόνες µυστικισµού, σκοτεινή ατµόσφαιρα, η ελληνική παράδοση αποδοµείται και συνδέεται µε το σήµερα. Ο θρύλος για τον χορό του Ζαλόγγου γίνεται το έναυσµα µιας πρωτότυπης χορογραφίας. Δύο νέοι χορογράφοι µεταφέρουν στη σκηνή τη συγκινησιακή φόρτιση του χορού προς το χείλος του γκρεµού. Τα σώµατα γίνονται χώµα και τρέφουν τη Γη που τα έτρεφε.
Από το έδαφος στον ουρανό, από τις ρίζες στα λουλούδια που ανθίζουν. Από το τέλος στην αρχή, κι από την αρχή προς το τέλος, ο κύκλος της ζωής και του θανάτου είναι µια αέναη αναγέννηση. Η Δανάη Δηµητριάδη και ο Διονύσιος Αλαµάνος µετά από σηµαντικές διεθνείς συνεργασίες, όπως µε την οµάδα χορού του Άκραµ Καν, έρχονται στο Φεστιβάλ Αθηνών, για πρώτη φορά έχοντας στις αποσκευές τους το XL Production Award από τον Διεθνή Διαγωνισµό Χορογραφίας για Ντουέτο του Ρότερνταµ (Rotterdam International Duet Choreography Competition). Το Free At Last είναι µια παράσταση που αποτυπώνει τη συνέχιση της παράδοσης από τη µια γενιά στην άλλη, µε πρωτότυπη µουσική και µε χορογραφία εµπνευσµένη από παραδοσιακούς χορούς, ελληνικούς και ξένους, που εικονοποιούν τη φύση και τα πλάσµατά της.
Σύλληψη-Χορογραφία Δανάη & Διονύσιος • Μουσική σύνθεση Constantine Skourlis • Σχεδιασµός κοστουµιών Δανάη Γκριµοπούλου • Σχεδιασµός φωτισµού Jorg Schellekens
Ερµηνεύουν: Pauline de Laet, Livia Petillo, Ιουλία Ζαχαράκη, Δανάη Δηµητριάδη, Χριστίνα Reinhart, Ειρήνη Δασκαλάκη, Δάφνη Αντωνιάδου
Με την υποστήριξη του Theater Rotterdam Productiehuis•Οργάνωση-Συντονισµός παραγωγής Delta Pi
ΠΡΕΜΙΕΡΑ
ΧΩΡΟΣ Η
κι όµΩς κινείται – 9.25
Τέσσερις άντρες και τέσσερις γυναίκες συνταξιδεύουν και µοιράζονται µια αποκαλυπτική διαδροµή. Όσοι από αυτούς φτάσουν στον τελικό προορισµό, θα βρουν τους εαυτούς τους εντελώς διαφορετικούς, µεταµορφωµένους. Οι χορευτές ακροβατούν πάνω σε σκηνικά αντικείµενα, στη µάχη τους µε τον χρόνο. Η ίδια η έννοια του χρόνου αµβλύνεται και µεταλλάσσεται.
Η δηµοφιλής οµάδα «κι όµΩς κινείται» συνδυάζει την ακροβασία µε τον σύγχρονο χορό, το τσίρκο µε την τέχνη του θεάτρου. Μετά από µια επιτυχηµένη πορεία, µε εµφανίσεις σε πολλές σηµαντικές σκηνές της χώρας, η οµάδα έρχεται για δεύτερη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών, µε ένα νέο έργο, για οκτώ χορευτές. Τρεις µουσικοί επί σκηνής ερµηνεύουν την πρωτότυπη µουσική σύνθεση αυτής της χορευτικής αλληγορίας.
Χορογραφία-Δηµιουργία Χριστίνα Σουγιουλτζή, Camilo Bentancor, Ερµής Μαλκότσης• Πρωτότυπη µουσική Κλέων Αντωνίου,Peter Jacques και η οµάδα, •Βίντεο-Φωτισμοί Μαρία Αθανασοπούλου, • Σχεδιασµός σκηνικών Camilo Bentancor, Angeles Mirra • Κατασκευή σκηνικών Camilo Bentancor • Κοστούµια Αγγελική Μάνεση, Ρεγγίνα Γκίκα • Hχοληψία Federico Bustamante • Βοηθός χορογράφων Ευαγγελία Χαµηλοθώρη • Εικαστικό Μυρτώ Αλτάνη
Ερµηνεύουν: Camilo Bentancor, Νώντας Δαµόπουλος, Αναστάσης Καραχανίδης, Αντιγόνη Λινάρδου, Ερµής Μαλκότσης, Αγγελική Μερεντίτη, Παρασκευοπούλου Ιωάννα, Χριστίνα Σουγιουλτζή, Χρόνης Τοµπόρης, Μουσικοί επί σκηνής Κλέων Αντωνίου, Peter Jacques, Γιώργος Αµέντας
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισµού και Αθλητισµού • Συντονισµός – Εκτέλεση παραγωγής Delta Pi
ΠΡΕΜΙΕΡΑ
ΧΩΡΟΣ Η
Maguy Marin – Ligne de crête / Στην κόψη του ξυραφιού
Ένα εντυπωσιακό σκηνικό, που παραπέµπει σε µοντέρνο εταιρικό γραφείο, µε αµέτρητα αντικείµενα επί σκηνής. Στο βάθος, ο ασταµάτητος ήχος ενός φωτοτυπικού µηχανήµατος και έξι χορευτές που προσπαθούν απεγνωσµένα να κινηθούν. Ο σύγχρονος καταναλωτικός κόσµος βρίσκεται στο επίκεντρο του προβληµατισµού της Μαγκύ Μαρέν στη νέα της παράσταση. Η γνωστή και πολύ αγαπητή στο ελληνικό κοινό Γαλλίδα χορογράφος συνεχίζει, έπειτα από τριάντα χρόνια επιτυχηµένης καριέρας, την αναζήτησή της για µια τέχνη ριζοσπαστική, ικανή να αφυπνίζει. Το νέο της έργο, που θα απολαύσουµε στο φετινό Φεστιβάλ, ακολουθεί ένα µονοπάτι καταγγελίας, που µεταφράζεται σε λέξεις, εικόνες και χορό, µε στόχο την αναθεώρηση του συστήµατος των επιθυµιών µας.
Καλλιτεχνική διεύθυνση-Σύλληψη Maguy Marin • Φωτισµοί Alexandre Béneteau • Σκηνικά Albin Chavignon, Balyam Ballabeni, Charlie Aubry • Ήχος Charlie Aubry • Κοστούµια Nelly Geyres
Ερµηνεύουν: Ulises Alvarez, Françoise Leick, Louise Mariotte, Cathy Polo, Ennio Sammarco, Marcelo Sepulveda
Συµπαραγωγή Coproductions Biennale de la Danse de Lyon, Théâtre de la Ville – Paris, Théâtre Gérard Philipe – Centre dramatique national de Saint-Denis, La Briqueterie – CDCN du Val-de-Marne, Ville de Fontenay-sous-Bois, théâtre Garonne – Scène européenne – Toulouse, ThéâtredelaCité – CDN Toulouse Occitanie, La Place de la Danse – CDCN Toulouse – Occitanie, Compagnie Maguy Marin, µε τη στήριξη του Conseil Départemental du Val de Marne για τη δηµιουργία της παράστασης • Συµπαραγωγή για τη δηµιουργία του βίντεο Biennale de la danse, Fabien Plasson 2018 – ΓΑΛΛΙΑ
LAYERS OF STREET
ΠΡΩΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΧΩΡΟΣ Η
La Veronal – Marcos Morau – Pasionaria
Ποια είναι η έννοια της προόδου σήµερα; Μήπως µια νοσηρή αποστασιοποίηση και µια όλο και µεγαλύτερη συναισθηµατική αποµόνωση; Pasionaria σηµαίνει πλανήτης χωρίς πάθος. Ένας νοητός, δυστοπικός κόσµος, που µιµείται τον ανθρώπινο, µε κατοίκους που κινούνται περισσότερο σαν ροµπότ ή αγάλµατα και µοιάζει να έχουν ξεχάσει κάθε είδους συναίσθηµα. Ο πολυβραβευµένος ισπανός χορογράφος Μάρκος Μοράου και η οµάδα του, La Veronal, στήνουν µια παράσταση – πολιτικό σχόλιο, µε έντονη θεατρικότητα, δοµηµένη σε µια µοναδική κινητική γλώσσα, που αντλεί έµπνευση από το hip hop, το popping και το animation. Στάση και κίνηση. Χαρά και πόνος. Έρωτας και θάνατος. Τα αντιθετικά σχήµατα της ζωής, µέσα από εικόνες που σε ακολουθούν για καιρό µετά την παράσταση.
Σύλληψη-Καλλιτεχνική διεύθυνση – Χορογραφία Marcos Morau • Βοηθός χορογράφου Lorena Nogal • Καλλιτεχνικοί σύµβουλοι – Σύµβουλοι δραματουργίας Roberto Fratini, Celso Giménez • Σκηνικά Max Glaenzel • Κοστούµια Silvia Delagneau • Κοστούµια sphere Goretti Puente • Μάσκες – Σκηνικά αντικείµενα GADGET Efectos Especiales • Κράνη Ricardo Vergne • Προθέσεις (τεχνητά µέλη) Martí Doy • Κατασκευή κοστουµιών María Carmen Soriano • Υποδήµατα Natalio Martín • Σχεδιασµός ήχου Juan Cristóbal Saavedra • Σχεδιασµός βίντεο Joan Rodon, Esterina Zarrillo • Φωτισµοί – Τεχνική διεύθυνση Bernat Jansà • Τεχνική βοήθεια – Ειδικά εφέ David Pascual • Υπεύθυνη δοκιµών Estela Merlos
Συνδηµιουργοί – Ερµηνευτές: Àngela Boix, Jon López, Ariadna Montfort, Richard Mascherin, Lorena Nogal, Shay Partush, Marina Rodríguez, Sau-Ching Wong
Εκτέλεση παραγωγής Juan Manuel Gil Galindo, Cristina Goñi Adot • Συµπαραγωγή Tanz im August / HAU Hebbel am Ufer Berlin, Teatros del Canal Madrid, Théâtre National de Chaillot Paris, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Sadler’s Wells London, Temporada Alta – Festival de Tardor de Catalunya Girona, Grec 2018 Festival de Barcelona – Institut de Cultura Ajuntament de Barcelona, Oriente Occidente Dance Festival Rovereto • Συνεργασία µε El Graner Centre de Creació, Mercat de les Flors Barcelona • Υποστήριξη INAEM – Ministerio de Educación Cultura y Deporte de España, ICEC – Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya • Με τη στήριξη των Institut Ramon Llull και Instituto Cervantes – ΙΣΠΑΝΙΑ – Εργαστήριο µε τον Marcos Morau.
ΠΡΩΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΧΩΡΟΣ Η
Alexandra Waierstall – ΑΝΝΝΑ3 – The Worlds of Infinite Shifts / Οι κόσµοι των αέναων µετατοπίσεων
Τρεις χορεύτριες µε άψογη τεχνική, δεσµευµένες µόνο από τα ανθρώπινα όρια. Σωµατοποιούν τη δυναµική ταχύτητα ή την ακραία βραδύτητα. Διανύουν τον χώρο γεµάτες αβεβαιότητα αλλά και τόλµη, γιορτάζουν την ελευθερία της σωµατικής έκφρασης. Εµφανίζονται και εξαφανίζονται. Ενώνονται και αποχωρίζονται.
Σε συνεργασία µε τον διάσηµο συνθέτη και πιανίστα ΗAUSCHKA και τη Γαλλίδα σχεδιάστρια φωτισµού Caty Olive, η γεννηµένη στη Βρετανία, κυπριακής καταγωγής χορογράφος Αλεξάνδρα Βάιερσταλ, που ζει και διαπρέπει στη Γερµανία, δηµιουργεί φυσικά τοπία του παρελθόντος και του µέλλοντος, της αρχαιολογίας και της ουτοπίας. Τα σώµατα γίνονται τόποι αντανάκλασης, σύνδεσης και αντίστασης από ένα δυναµικό γυναικείο χορευτικό τρίο.
Χορογραφία – Σύλληψη Alexandra Waierstall • Μουσική σύνθεση Volker Bertelmann / HAUSCHKA• Συνεργαζόµενος χορογράφος Harry Koushos • Καλλιτεχνική συνεργάτιδα Marianna Christofides • Σχεδιασµός φωτισµών Caty Olive • Τεχνικός διευθυντής Niko Moddenborg • Κοστούµια – Σκηνικά Alexandra Waierstall, Horst Weierstall • Συνεργαζόµενη ενδυµατολόγος Lucia Vonrhein
Ερµηνεύουν: Anna Pehrsson, Karolina Szymura, Ying Yun Chen
Παραγωγή Alexandra Waierstall • Διεύθυνση παραγωγής Judith Jaeger • Συµπαραγωγή Beethovenfest Bonn, Bundeskunsthalle Bonn, tanzhaus nrw, Dance Gate Lefkosia Cyprus • Υποστήριξη Ministerium für Kultur und Wissenschaft des Landes Nordrhein-Westfalen, Kulturamt der Landeshauptstadt Düsseldorf, Kunststiftung NRW • Με στήριξη από το Discovery Artist 2017-2019 – Pavilion Dance South West (Bournemouth) – ΓΕΡΜΑΝΙΑ
ΧΩΡΟΣ Η
Lia Rodrigues – Fúria / Μανία
Το σώµα σε κατάσταση µανίας. Εκστασιάζεται, γιορτάζει ξέφρενα, µπορεί όµως και να οδηγηθεί στην πιο βίαιη εξέγερση. Σεξ, βία, πόνος, επανάσταση, ήττα, πόλεµος. Οι εννέα χορευτές της Λίας Ροντρίγκες συνδιαλέγονται µε τις αρχετυπικές ανάγκες του ανθρώπου, σε µια χορογραφία µεγάλης ακρίβειας, όπου ο σύγχρονος χορός συναντά τη βραζιλιάνικη παράδοση. Η µουσική οδηγεί κοινό και χορευτές σε τρανς µ’ ένα φινάλε που κόβει την ανάσα. Η Λία Ροντρίγκες –που ξεκίνησε από την οµάδα της Μαγκύ Μαρέν– ζει εδώ και χρόνια στη Βραζιλία, κι έχει ιδρύσει µέσα στη µεγαλύτερη φαβέλα του Ρίο ντε Τζανέιρο µια σχολή χορού για νέους χορευτές. Τα «µαχητικά» της έργα κινούνται στα όρια µεταξύ περφόρµανς, πλαστικών τεχνών και χορού σε µια σκηνική γλώσσα που φέρει τον δυναµισµό και την επείγουσα εκφορά ενός αληθινού µανιφέστου.
Δηµιουργία Lia Rodrigues • Δραµατουργία Silvia Soter • Φωτισµοί Nicolas Boudier • Καλλιτεχνική συνεργασία Sammi Landweer• Βοηθός χορογράφου Amalia Lima • Μουσική φυλής Κανάκ Νέας Καληδονίας (αποσπάσµατα παραδοσιακών τραγουδιών και χορών)
Συνδηµιουργοί – Ερµηνευτές: Leonardo Nunes, Felipe Vian, Clara Cavalcante, Carolina Repetto, Valentina Fittipaldi, Andrey Silva, Karoll Silva, Larissa Lima, Ricardo Xavier
Παραγωγή Chaillot – Théâtre national de la Danse, µε την υποστήριξη του Fondation d’entreprise Hermès, στο πλαίσιο του προγράµµατος New Settings, Festival d’Automne à Paris, Centquatre-Paris,MA – Scène Nationale – Montbéliard, Künstlerhaus Mousonturm – Frankfurt am Main, στο πλαίσιο του φεστιβάλ Frankfurter Positionen 2019, µια πρωτοβουλία του BHF Bank Stiftung, Les Hivernales – CNDC d’Avignon, Kunstenfestivaldesarts (Βρυξέλλες), Teatro Municipal do Porto / Festival DDD Dias de Dança, Theater Freiburg, Muffatwerk – München, Lia Rodrigues Companhia de Danças, µε υποστήριξη από Redes da Maré και Centro de Artes da Maré • Ευχαριστίες Zeca Assumpçao, Inês Assumpçao, Alexandre Seabra, Mendel. Η Lia Rodrigues είναι συνεργαζόµενη καλλιτέχνιδα των Chaillot – Théâtre national de la Danse και Centquatre-Paris – ΒΡΑΖΙΛΙΑ
ΠΡΩΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΧΩΡΟΣ Δ
L-E-V – Sharon Eyal – Gai Behar – Chapter 3: The Brutal Journey of the Heart / Κεφάλαιο 3: Το βάναυσο ταξίδι της καρδιάς
Η ζωή πολλές φορές επουλώνει τις πληγές του έρωτα µε τον πιο αναπάντεχο τρόπο. Έτσι κάπως κινείται η αγάπη στο «βάναυσο ταξίδι της καρδιάς» που χορογράφησε η διάσηµη ισραηλινή χορογράφος Σαρόν Εγιάλ (Sharon Eyal) µαζί µε τον, επί πολλά χρόνια συνεργάτη της, Gai Behar.
Πρόκειται για το τρίτο έργο µιας τριλογίας µε θέµα τον έρωτα, από την οµάδα LEV («καρδιά» στα εβραϊκά), που µε τον παλµό, το χιούµορ και τον αισθησιασµό της επαναφέρει στον χορό τη χαρά της ζωής. Εκρηκτικές στροφές εκτελεσµένες µε άψογη τεχνική και µπαλετικές αναφορές εναλλάσσονται µε ελαφρές voguing ειρωνικές διαδροµές, οι οποίες αγκαλιάζονται από τον ζωντανό µιξαρισµένο ηχητικό κόσµο του Ori Lichtiκ, ντράµερ, dj- ενορχηστρωτή της techno σκηνής του Ισραήλ.
Τα κοστούµια της σχεδιάστριας και δηµιουργικής διευθύντριας του οίκου Dior Maria Grazia Chiuri, που παραπέµπουν σε ολόσωµα τατουάζ, ενισχύουν την αίσθηση του ονειρικού και αισθησιακού, σε ένα χορευτικό ταξίδι το οποίο κλείνει την τριλογία της αγάπης της Σαρόν Εγιάλ µε τρόπο ελπιδοφόρο και σχεδόν θεραπευτικό. Μια παράσταση που ξεσηκώνει το κοινό παγκοσµίως.
Δηµιουργός Sharon Eyal • Συνδηµιουργός Gai Behar • Μουσική Ori Lichtik • Κοστούµια Maria Grazia Chiuri – Christian Dior Couture • Φωτισµοί Alon Cohen •
Ερµηνεύουν: Mariko Kakizaki, Guido Dutlih, Clyde Emmanuel Archer, Gon Biran, Keren Lurie Pardes, Daniel Norgren Jensen, Rebecca Hytting, Darren Devaney, Alice Godfrey
Υπεύθυνος δοκιµών Leo Lerus • Διεύθυνση περιοδείας Roy Bedarshi • Συµπαραγωγή Sadler’s Wells, Ruhrtriennale, Christian Dior Couture, Julidans, Montpellier Danse, Torinodanza Festival, Chapel Hill, Bold Tendencies, Young Turks • Παγκόσµια πρεµιέρα Σεπτέµβριος 2019, Ruhrtriennale 2019 – Festival der Künste – ΙΣΡΑΗΛ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ
ΧΩΡΟΣ Η
Koen Augustijnen & Rosalba Torres Guerrero / Siamese Cie – Lamenta / Μοιρολόγια
Ένα βράδυ του Αυγούστου, ο διάσηµος Βέλγος χορογράφος Κουν Αουγκουστέινεν (Koen Augustijnen) είχε µια µυσταγωγική εµπειρία στην Καστανιά Ιωαννίνων.
Άκουγε νεαρούς µουσικούς να παντρεύουν παραδοσιακή ηπειρώτικη µουσική µε ανατρεπτικούς µοντέρνους ήχους και γοητευµένος από τον υπνωτιστικό ρυθµό των κρουστών, µαζί µε τη Ροζάλµπα Τόρρες Γκερρέρο (Rosalba Torres Guerrero), το έτερόν του ήµισυ στο καλλιτεχνικό δίδυµο Siamese Cie, αποφάσισαν να δηµιουργήσουν µια παράσταση µε αφετηρία παραδοσιακά µοιρολόγια της Ηπείρου, µεταγράφοντας τη δύναµή τους στο πεδίο του σύγχρονου χορού.
Σε µια εποχή που τα τελετουργικά πένθους δεν έχουν πλέον θέση στις δυτικές κοινωνίες, όπου ο θάνατος απωθείται µε κάθε ευκαιρία, το δίδυµο µαγεύτηκε από τη ζωηρή εκφραστικότητα και τη θεραπευτική λειτουργία του µοναδικού αυτού είδους. Εννέα έλληνες χορευτές µε εµπειρία σε παραδοσιακούς χορούς, µαζί µε Έλληνες και ξένους µουσικούς, ενώνουν τις δυνάµεις τους µε τη Siamese Cie, για να εξερευνήσουν τα µοιρολόγια από µια σύγχρονη σκοπιά, ως αφορµή για µια σειρά από ερωτήµατα: Σε ποιο βαθµό είναι ο παραδοσιακός χορός ανοιχτός σε άλλες επιρροές;
Πώς σχετιζόµαστε µε το παρελθόν και την παράδοση; Πώς γίνεται ο παραδοσιακός χορός να παρασταθεί µε τρόπο προσιτό στο σηµερινό κοινό, σε µια διαπολιτισµική οπτική; Όπως µε το µοιρολόι, έτσι και µε τη µεταγραφή της παράδοσης στον σύγχρονο χορό, πρέπει κανείς να συµφιλιωθεί µε την απώλεια: κάτι πρέπει να χαθεί για πάντα ή να αλλάξει µορφή προκειµένου να γεννηθεί µια σύγχρονη χορογραφική γλώσσα.
Σύλληψη – Χορογραφία Koen Augustijnen, Rosalba Torres Guerrero • Μουσική καλλιτεχνική διεύθυνση Ξανθούλα Ντακοβάνου • Κοστούµια Peggy Housset • Ηχητικό τοπίο Sam Serruys • Δραµατουργία Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Guy Cools • Φωτισµοί Begoña Garcia Navas • Ήχος-Τεχνική διεύθυνση Claire Thiebault Besombes • Ηχογραφήσεις Studio Syn Ena (Αθήνα) – Γιώργος Κορρές, DGP Studio (Οστάνδη) – Sam Serruys • Μουσική παραγωγή MOUSA ΑΜΚΕ (Αθήνα) •
Παίζουν οι µουσικοί: Magic Malik φλάουτο, φωνή, Νίκος Φιλιππίδης κλαρινέτο, Κλέων Αντωνίου ηλεκτρική κιθάρα, φωνή, Σόλης Μπαρκή κρουστά, Δηµήτρης Μπρέντας κλαρινέτο, καβάλι, Ξανθούλα Ντακοβάνου φωνή, Λευκοθέα Φιλιππίδη φωνή, Κώστας Φιλιππίδης λαούτο, Στέφανος Φίλος βιολί, Αυγερινή Γάτση φωνή, Παναγιώτης Κατσικιώτης τύµπανα, Δηµήτρης Κατσούλης βιολί, Ουρανία Λαµπροπούλου σαντούρι, Αντώνης Μαράτος ηλεκτρικό µπάσο, κοντραµπάσο, Αλέξανδρος Ριζόπουλος κρουστά, φωνή, Θανάσης Τζίνας φωνή
Ερµηνεύουν οι χορευτές: Λαµπρινή Γκιόλια, Χριστιάνα Κοσιάρη, Κωνσταντίνος Χαιρέτης, Πετρίνα Γιαννάκου, Δάφνη Σταθάτου, Αθηνά Κυρούση, Ταξιάρχης Βασιλάκος, Αλέξανδρος Σταυρόπουλος, Σπυρίδων «Σταν» Χρηστάκης
Οργάνωση παραγωγής Herwig Onghena • Οργάνωση περιοδείας Nicole Petit • Επικοινωνία ART HAPPENS – Sarah De Ganck I • Παραγωγή Siamese Cie – Koen Augustijnen & Rosalba Torres Guerrero • Συµπαραγωγή Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, Κέντρο Μελέτης Χορού Ντάνκαν (Αθήνα), Festival d’Avignon, La Comédie de Clermont-Ferrand Scène Nationale, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, La Villette – Paris, Charleroi Danse, Arsenal – Cité musicale-Metz, Le Manège – Scène Nationale Maubeuge, Théâtre Paul Eluard (TPE) Bezons – Scène Conventionnée d’Intérêt National / Art et Création – Danse, Le Maillon – Strasbourg, POLE-SUD Centre de Développement Chorégraphique National – Strasbourg, Ruhrfestspiele Recklinghausen, Mars – Mons Arts de la Scène. Η Siamese Cie υποστηρίζεται από τον Δήµο της Γάνδης και το Belgian Tax Shelter – ΒΕΛΓΙΟ / ΕΛΒΕΤΙΑ
LAYERS OF STREET
ΠΡΩΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΠΛΑΤΕΙΑ
Dyptik – D-Construction / Aπο-δόµηση
Μια τεράστια µεταλλική κατασκευή – κάτι σαν κλουβί, που άλλοτε προστατεύει κι άλλοτε περιορίζει – θα στηθεί στον προαύλιο χώρο της Πειραιώς 260.
Εκεί θα φιλοξενήσει το ριζοσπαστικό θέαµα της γαλλικής οµάδας Dyptik.
Μια δυναµική παράσταση, που χρησιµοποιεί την κινητική γλώσσα του hip hop και του break dance για να εκφράσει την επαναστατικότητα, την οργή και τον πόνο, τη φυγή και το δίπολο ελευθερία – ανελευθερία. Έξι γάλλοι χορευτές µε εµπειρία στο street dance, υπό τους ήχους αραβικής µουσικής µε σύγχρονο beat, µπαίνουν σε ένα χορευτικό ταξίδι, µε στοιχεία αυτοσχεδιασµού, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόµενο συµµετοχής και του κοινού.
Στο επίκεντρο, τα κοινωνικά προβλήµατα της καταγωγής, της προσφυγιάς και της µετανάστευσης στον Δυτικό κόσµο. Για τους Dyptik, ο νους και το συναίσθηµα απελευθερώνονται µέσα από το σώµα. Ο χορός του δρόµου γίνεται χορός θεάτρου και η ατοµική δεξιοτεχνία συλλογική έκφραση.
Καλλιτεχνική διεύθυνση Souhail Marchiche, Mehdi Meghari • Χορογραφία Mehdi Meghari • Φωτισµοί Richard Gratas • Σκηνικά Bertrand Nodet • Σχεδιασµός ήχου Patrick De Oliveira
Ερµηνεύουν: Katia Lharaig, Émilie Tarpin-Lyonnet, Elias Ardoin, Evan Greenaway, Samir El Fatoumi, Yohann Daher
Συµπαραγωγή Compagnie Dyptik, CNAR L’Abattoir / Chalon-sur-Saône, Quelques p’Arts… – Centre National des Arts de la Rue – Scène Rhône-Alpes – Boulieu-lès-Annonay, Groupe des 20 – Auvergne-Rhône-Alpes, Centre culturel de La Ricamarie, Le Tobbogan – Scène conventionnée / Plateau pour la danse – Décines • Εταίροι Conseil départemental de la Loire, Ville de St Étienne, ADAMI, SPEDIDAM, Théâtre de Tardy (St Étienne), École nationale du cirque Shems’y (Rabat, Maroc) και οι δήµοι Chambon-Feugerolles, l’Horme, St Chamond, St Hilaire de Riez. Η Dyptik επιχορηγείται από το DRAC, την Περιφέρεια Rhône-Alpes-Auvergne και τον Δήµο St Étienne. ΓΑΛΛΙΑ
LAYERS OF STREET
ΧΩΡΟΣ Β
ATHENS FESTIVAL URBAN DANCE CONTEST
20/6 Breakdance Battle, 21/6 All Style Battle
Οι χορευτές προπονούνται στον δρόµο, σε αίθουσες χορού, πλατείες και υπόστεγα. Ο καθένας αναπτύσσει το προσωπικό του στυλ.
30 δευτερόλεπτα, τρεις γύροι. Ο πρώτος χορευτής ξεκινά. Απαντά στην πρόκληση ο δεύτερος. Ερώτηση και απάντηση.
Τη µουσική, άγνωστη στους διαγωνιζόµενους, την ορίζει ένας dj. Στόχος, η νίκη.
Για πρώτη φορά, το Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζει στο πρόγραµµά του µια «µάχη» µπρέικντανς και χιπ χοπ (breakdance and hip hop battle).
Τα battles ξεκίνησαν στα τέλη της δεκαετίας του ’70 στην Αµερική. Συχνά αποτέλεσαν τρόπο επίλυσης διαφορών ανάµεσα στις συµµορίες των γκέτο.
Στην Ελλάδα, η κουλτούρα των battles έφτασε τη δεκαετία του ’90. Σε ανεπίσηµες, street διοργανώσεις, ο νικητής ανακηρύσσεται από το κοινό, διά βοής ή διά ανάτασης του χεριού.
Στις επίσηµες, πλέον, διοργανώσεις, µια οµάδα κριτών, η οποία συνήθως απαρτίζεται από αναγνωρισµένους χορευτές του χώρου, αποφασίζει ποιοι είναι οι νικητές του διαγωνισµού, µε κριτήρια το προσωπικό στυλ, την γνησιότητα, την τεχνική και τη µουσικότητα. Μετά την ανακήρυξη του νικητή, οι δύο αντίπαλοι χορευτές αγκαλιάζονται, στην κορύφωση αυτής της χορευτικής µάχης, που αντί να χωρίζει, ενώνει.
Με τη συµµετοχή χορευτών από την Ελλάδα και το εξωτερικό και µε καταξιωµένους κριτές, τα battles του Φεστιβάλ θα χωριστούν σε δύο κατηγορίες. Την πρώτη µέρα η κατηγορία θα είναι Break 1vs1 και θα συµµετέχουν µόνο break dancers ατοµικά.
Τη δεύτερη ηµέρα θα είναι All Style Hip Hop 2vs2 και θα διαγωνιστούν ζευγάρια από διαφορετικά στυλ (hip hop, break, popping, locking). Οι προκριµατικοί, κλειστοί για το κοινό, θα ξεκινούν στις 2 το µεσηµέρι, ενώ οι τελικοί, ανοιχτοί για το κοινό, στις 6 το απόγευµα. Ο νικητής κάθε βραδιάς θα λάβει χρηµατικό έπαθλο 1.000 ευρώ.
ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ
LAYERS OF STREET
ΠΡΕΜΙΕΡΑ – ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260
ΙΜΑ – Άντι Τζούμα – Οικοδομή
Πέντε χορευτές στήνουν μια street performance το σούρουπο, στις γειτονιές της πόλης. Χορός που ξεκινάει από τον δρόμο, δουλεύεται στο στούντιο χορού και αποδομείται, για να επιστρέψει τελικά στον δρόμο, όπου και γεννήθηκε.
Από την πλατεία Μοναστηρακίου, την Ομόνοια και τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Πειραιώς 260 μέχρι και τα περίχωρά της, η Αθήνα συνομιλεί με τις μεγάλες μητροπόλεις του κόσμου στη γλώσσα του hip hop και του breakdance. Ο Άντι Τζούμα (Andi Xhuma) δημιουργεί μια παράσταση χορού ανάμεσα σε σκαλωσιές, σκάλες, ταβανόβουρτσες και δομικά υλικά.
Μ’ ένα μικρόφωνο και μουσική που εμπνέεται από το ρεμπέτικο, χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη το κινητικό υλικό του hip hop και του breakdance και συνθέτει μια χορογραφία που εστιάζει στα κοινά σημεία της αμερικανικής κουλτούρας του δρόμου και της ελληνικής λαϊκής παράδοσης. Η αρχική ιδέα εξελίσσεται σε κάτι πιο σύγχρονο ως προς τη χορογραφική προσέγγιση, «πειραγμένο» ως προς τη δομή, τη μουσική και την κινητική ταυτότητα, και αποκτά λογική ολοκληρωμένης παράστασης, με θεματική και δραματουργία. Μια παράσταση που προωθεί το άνοιγμα του Φεστιβάλ στη hip hop κουλτούρα και σε πιο νεανικό κοινό.