21.6 C
Athens
Τρίτη, 16 Απριλίου, 2024

Είδαμε την Άλκηστη σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου

Δυο εργάτες σκάβουν για να ανοίξουν ένα λάκκο σε ένα χωμάτινο λόφο, στη μέση της ορχήστρας. Αυτό είναι το μοναδικό σκηνικό, που υποδέχεται το κοινό στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.
Τόσο απλό, τόσο λιτό και συνάμα τόσο ουσιαστικό και καθοριστικό: ο θεατής έχει αρχίσει να καταλαβαίνει τι ακριβώς προοιωνίζεται για το υπόλοιπο βράδυ.

Τα φώτα χαμηλώνουν, το κοινό ησυχάζει, και το μόνο που πλέον ακούγεται είναι ο ανατριχιαστικός ήχος από τα φτυάρια που συνεχίζουν το έργο τους.

Η τραγωδία αρχίζει…ή μήπως δεν πρόκειται για τραγωδία;

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου, κέρδισε χτες ένα μεγάλο στοίχημα στην αναμέτρησή της με το περίεργο αυτό είδος της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, του σατυρικού δράματος: ένα είδος που ακροβατεί μεταξύ λύπης και χαράς, τραγωδίας και κωμωδίας, συγκίνησης και γέλιου, κάθαρσης και διασκέδασης.  
Αναμετρήθηκε, μ’ αυτόν, τον ίδιο τον Θάνατο, αυτόν που επισκέπτεται κάθε άνθρωπο, κάθε σπίτι, κάθε πόλη, αυτόν που καθορίζει τη διαφορά του θνητού από το Θείο.

Και κέρδισε αυτήν τη μάχη, δίνοντας ΖΩΗ, κέφι και πολλή-πολλή αγάπη και σεβασμό στο αρχαίο κείμενο.

Χρησιμοποιώντας όλη την έκταση της Επιδαύρειας ορχήστρας, αλλά και τα παρασκήνια και το φυσικό τοπίο του αρχαίου θεάτρου, οδήγησε τους ηθοποιούς της σ’ ένα μαγευτικό κρεσέντο σκηνικής δράσης, με έναν ρυθμό καταιγιστικό, με μια αξιοθαύμαστη κλιμάκωση της μετάβασης του κωμικού σε τραγικού και ξάνα πάλι σε κωμικό.

Απέφυγε τους φοβερούς σκοπέλους τόσο της γελοιοποίησης όσο και της σχολαστικής σοβαροφάνειας: το μέτρο, αυτό που όριζε το ιδεώδες της ζωής του αρχαίου Έλληνα, έγινε οδηγός της και σύμμαχός της.
 

Είχε όμως και άλλους συμμάχους: και πρώτα -πρώτα οι εξαιρετικοί ηθοποιοί με τις υποδειγματικές ερμηνείες τους στο σύνολό τους και ξεχωριστά ο καθένας.
 

Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος σαν Άδμητος, πότε κωμικός, πότε τραγικός αποδεικνύει για άλλη μια φορά πόσο σπουδαίο κεφάλαιο αποτελεί για το σύγχρονο Ελληνικό θέατρο.

Η Άλκηστη της Κίττυ Παϊταζόγλου, μαγική στο λόγο της ως ζωντανή, συγκλονιστική σε βαθμό ανατριχίλας ως νεκρή με την απόλυτη ηχητική και σωματική σιωπή της, βάζει κατά την άποψή μου σοβαρή υποψηφιότητα διεκδίκησης του βραβείου Μελίνα Μερκούρη για την ερχόμενη χρονιά.
 
Ο Απόλλωνας του Κώστα Βασαρδάνη, από τους εξαίρετους θεατρικούς ηθοποιούς μας, ιδανικά ιλαρός.
 
Ο Ερρίκος Μηλιάρης, μια τεράστια ευχάριστη έκπληξη, στον καθοριστικό ρόλο του Υπηρέτη, συναρπάζει και κερδίζει το κοινό.
 
 με μια άριστη ερμηνεία ιδιαίτερα στον πρώτο μονόλογό του.
 
Ο Γιάννης Φέρτης, στον σύντομο ρόλο του Φέρη, φέρει στη σκηνή τη στόφα, τον άερα και την εμπειρία του μεγάλου ηθοποιού.

Ο Σωτήρης Τσακομίδης ερμηνεύει μοναδικά το Θάνατο, υποδυόμενος με εξαίρετες ανάλαφρες πινελιές τον τόσο “βαρύ” ρόλο.

Και βέβαια, ο Δημήτρης Παπανικολάου, στο ρόλο του Ηρακλή, αυτή η εκπληκτική Φελινική φιγούρα που αλώνισε κυριολεκτικά και μεταφορικά όχι μόνο τη σκηνή αλλά και τις καρδιές του κοινού.
 
Ο χορός, δουλεμένος άψογα στις επιταγές της σκηνοθέτιδας, με κίνηση απο την Πατρίσια Απέργη, έφερε κάτι από τη μαγεία παλιάς σινεφιλ ταινίας: ο χρόνος σταματάει για λίγο για να κυλήσει αμέσως μετά πιο δυναμικά.
 
Θα πρέπει να εξάρω την εξαιρετική μουσική του Γιώργου Πούλιου, όπου συνόδευσε καθοριστικά αλλά και τόσο διακριτικά τη σκηνική δράση, όπως το ίδιο διακριτική ήταν και η παρουσία επί σκηνής των τεσσάρων μουσικών του.
 
Συγκλονιστική η σκηνή όπου όλοι οι θνητοί ¨θνήσκουν” ορμώμενοι προς τον ανοιγμένο λάκο, σε ένα κρεσέντο μουσικής πανδαισίας.
 
Σ’ αυτόν τον λάκκο που αγκαλιάζει το θάνατο, θα φυτευθεί αμέσως μετά ένα κυπαρίσσι (η κ,Εύα Μανιδάκη δικαιολογεί για μια ακόμη φορά γιατί είναι κορυφαία στη δουλειά της), ως θρίαμβος της ζωής επί του θανάτου, αλλά και πανάρχαιο σύμβολο επικοινωνίας των ζωντανών με τους νεκρούς τους.
 
Ίσως γι αυτό, η Κατερίνα Ευαγγελάτου, το επέλεξε, να σφραγίσει την επικοινωνία της με τον αείμνηστο πατέρα της, έναν μοναδικό θεατράνθρωπο που χτες, στην Επίδαυρο, θα χαμογελούσε απο ψηλά, για το (ισ)άξιο παιδί του….
 
& Αναλυτικές πληροφορίες για τους συντελεστές και το πρόγραμμα της “Άλκηστης” ακολουθούν στον σχετικό σύνδεσμο: http://www.all4fun.gr/portal/theatre-2/parastaseis/14783-alkisti-tou-evripidi-sto-arxaio-theatro-tis-epidayrou.html

Του Κώστα Ζήση, 29/7/2017

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα