33.8 C
Athens
Τρίτη, 24 Ιουνίου, 2025

“Η Μαζώχτρα” στο 104

Επαναστάσεις, έρωτες και προδοσίες είναι τα κυρίαρχα στοιχεία της αριστουργηματικής νουβέλας του Αργύρη Εφταλιώτη, που παρουσιάζεται -σε σκηνοθεσία Κώστα Παπακωνσταντίνου- έως και την Κυριακή, 8 Ιανουαρίου στο Θέατρο 104, 

Η ιστορία διαδραματίζεται σ’ ένα  χωριό της Κρήτης, την «Παραμυθιά», στα τέλη του 19ου αιώνα, την περίοδο των μεγάλων  εξεγέρσεων στο νησί. Δύο νέοι, ο Πανάγος, το αρχοντόπουλο, και η Ασήμω, η πανέμορφη μαζώχτρα, ερωτεύονται και ανταλλάσσουν όρκους αγάπης. Γρήγορα όμως ο Πανάγος εγκαταλείπει την Ασήμω κι εκείνη βρίσκεται αντιμέτωπη με τον χλευασμό του χωριού.

Πληγωμένη, αποφασίζει να πάρει την εκδίκησή της και με ένα ψέμα της που διαδίδεται σαν φήμη σε όλο το χωριό, σπέρνει τη συμφορά. 

 
Αλλεπάλληλα φονικά ξεκινούν  ανάμεσα σε χριστιανούς και μουσουλμάνους Παραμυθιώτες κι ένα ολόκληρο χωριό φτάνει στην καταστροφή γιατί κανείς, όταν ξέσπασε το κακό, δεν κάθισε να σκεφτεί τις πραγματικές αιτίες. «Πού καιρός και πού κεφάλι να στοχαστούνε, να βρούνε τη ρίζα και τη  φύτρα του κακού. Όλοι φρενιασμένοι τρέχανε…»
 
Η μαγική γλώσσα του Αργύρη Εφταλιώτη, η απολαυστική κρητική ντοπιολαλιά και μουσική και το υπέροχο χιούμορ του κειμένου και της σκηνοθεσίας δημιουργούν μία παράσταση ποιητική, ευφάνταστη, ανατρεπτική και… αναπάντεχα κωμική.
Λίγα λόγια για το έργο:

«Η Μαζώχτρα» του Αργύρη Εφταλιώτη είναι μία νουβέλα που δημοσιεύτηκε το 1900, μαζί με άλλα διηγήματα τού συγγραφέα με τον τίτλο «Η Μαζώχτρα και άλλες ιστορίες».

Η ιστορία διαδραματίζεται σ’ένα χωριό της Κρήτης, την «Παραμυθιά», όπου δύο νέοι ερωτεύονται και ανταλλάσσουν όρκους αγάπης. Αλλά ένα αρχοντόπουλο δεν μπορεί να παντρευτεί μια μαζώχτρα. Ο Πανάγος παίρνει τον λόγο του πίσω και η προδομένη Ασήμω αντιμετωπίζει τον χλευασμό του χωριού. Δεν συμβιβάζεται όμως με την κοινωνική αδικία κι αποφασίζει να εκδικηθεί. Με ένα ψέμα της που διαδίδεται σαν φήμη σε όλο το χωριό, σπέρνει τη συμφορά. Αλλεπάλληλα φονικά ξεκινούν ανάμεσα σε χριστιανούς και μουσουλμάνους Παραμυθιώτες…

Ένα ολόκληρο χωριό φτάνει στην καταστροφή γιατί κανείς, όταν ξέσπασε το κακό, δεν κάθισε να σκεφτεί τις πραγματικές αιτίες. «Πού καιρός και πού κεφάλι να στοχαστούνε, να βρούνε τη φύτρα και τη ρίζα τού κακού. Όλοι φρενιασμένοι τρέχανε…»

Στοιχεία Παράστασης:

Προγραμματισμένη Πρεμιέρα: Σάββατο 15 Οκτωβρίου έως 8 Ιανουαρίου 2017
Ημέρες & Ώρες παραστάσεων: Σάββατο 21.15 και Κυριακή 19.00
Χώρος: Θέατρο 104 – Σκηνή || Ευμολπιδων 41, Γκάζι
www.104.gr || www.facebook.com/theatre104
Περισσότερες Πληροφορίες: https://www.facebook.com/hmazoxtra
Τηλέφωνο επικοινωνίας για Σχολεία: 6977635806 (κα Αγγελική Μαρίνου)

Κείμενο: Αργύρης Εφταλιώτης
Σκηνοθεσία: Κώστας Παπακωνσταντίνου
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητροπούλου, Χρήστος Χριστόπουλος
Επιμέλεια κίνησης: Μαργαρίτα Τρίκκα
Σκηνικά-Κοστούμια: Ζωή Αρβανίτη
Μουσική: Βασίλης Κουτσιλιέρης
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Φωτογραφίες: Νίκος Βαρδακαστάνης
Ερμηνεύουν: Νάντια Δαλκυριάδου, Θοδωρής Θεοδωρίδης, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός

Γιατί να δείτε τη “Μαζώχτρα”

Η αφηγηματική μορφή του κειμένου καθώς και η καθομιλουμένη γλώσσα της εποχής με τα στοιχεία της κρητικής διαλέκτου όχι μόνο κρατιούνται ατόφια στην παράσταση αλλά αξιοποιούνται με αξιοθαύμαστη μαεστρία. Τρεις ηθοποιοί μέσα σε ένα νευρωτικό παιχνίδι ρόλων συνθέτουν και αποσυνθέτουν στο λεπτό πολλές μικρές σκηνές. Ο γρήγορος, σφιχτός ρυθμός, με κάποιες ανάσες παιχνιδιού των ηθοποιών κρατάει (από τα λουριά) τον θεατή προσηλωμένο στην εξέλιξη της πλοκής (Ε.Αθανασιάδη / All4fun)
 
Μια παράσταση που καταφέρνει να φέρει πίσω στη Γένεση του Θεάτρου, ένα αφηγηματικό κείμενο, προτείνοντας ύφος και ήθος (Π. Αγιαννίδης/ Τα Νέα)
 
Εκ πρώτης όψεως μια ιστορία έρωτα με φόντο τους ελαιώνες της Κρήτης, η νουβέλα δεν αργεί να εξελιχθεί σε κάτι βαθύτερο: μια πραγματεία για την τάση μας να υιοθετούμε άκριτα ανεπιβεβαίωτες φήμες, καταδικάζοντας τον «ξένο» για οτιδήποτε διαταράσσει την κανονικότητά μας.(Χ. Σανούδου/ Καθημερινή)
 
Δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με μια «τεχνικά» άψογη μεταφορά ενός κειμένου στο σώμα τριών ηθοποιών, αλλά με σκηνική ποίηση (Τ.Καραόγλου/ elculture)
 
Απλα delightful μεταφορά του διηγήματος του Αργύρη Εφταλιώτη απο τα 1900, ακόμα κι όταν αρχίζουν τα μαζικά φονικά, ακόμα κι όταν ξαφνικα αναστέκεσαι στη θέση σου απο ένα κωμικά αφαιρετικό “μπαμ!”που και παλι σου έχει κόψει την ανάσα. (Μ. Βαμβούνης/ Gkoultoura)
 
Οι αυτοσαρκαστικές εξάρσεις της σκηνοθεσίας κι η αξιοζήλευτα ηλεκτρισμένη ενέργεια με την οποία κινείται η τριάδα στη σκηνή, αλαφραίνουν την πυκνότητα του λόγου, κάνοντας την ιστορία να ρέει γάργαρη και δροσερή, κι είναι μια ιδιαίτερη ευγένεια το συναίσθημα που σού γεννιέται απ’ τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει, διαχειρίζεται κι αναδεικνύει τη γραφή του Εφταλιώτη η ομάδα. (Ι.Πρωιμάκης / popaganda)
 
Η παράσταση είναι σκηνοθετημένη με έναν μοναδικό θεατρικά αφηγηματικό τρόπο, απέριττο και καθαρό, με κοινωνικές παρατηρήσεις οξυδερκείς και έναν θαυμάσιο υπόγειο σαρκασμό (E.Αϊβαλιώτου/ Catisart)
 
Ανακαλύψαμε μια δυνατή ομάδα ηθοποιών που έχει κατακτήσει απόλυτα το κείμενο και με απλά αλλά έξυπνα σκηνοθετικά ευρήματα καθηλώνει τον θεατή. Τελικά υπάρχουν ακόμα “μικρές” θεατρικές σκηνές που δημιουργούν “μικρά θαύματα”. (Μ.Λυμπεροπούλου/presspublica)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα