9.6 C
Athens
Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου, 2025

Η ταινία της εβδομάδας: «Μετρόπολις» του Φριτς Λανγκ

Η θρυλική ταινία επιστημονικής φαντασίας «Μετρόπολις» του Φριτς Λανγκ (1927), αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα του γερμανικού εξπρεσιονισμού. Ένα διαχρονικό έργο τέχνης που συγκλονίζει ακόμα και σήμερα, χάρη στην προφητική του ματιά και την αξεπέραστη τεχνική του αρτιότητα. Το «Μετρόπολις» βρίσκεται ελεύθερο στο YouTube, στο link στο τέλος του κειμένου.

Στο μέλλον, η τρανή πόλη «Μητρόπολη» είναι το καμάρι του σύγχρονου κόσμου: παράδειγμα υψηλής τεχνολογίας, στολίδι της πιο μοντέρνας αρχιτεκτονικής, με εντυπωσιακά πανύψηλα κτήρια, εναέρια κυκλοφορία, πλούτο, διασκέδαση -ένας εξελιγμένος παράδεισος που απολαμβάνουν οι λίγοι, οι αστοί. Κυβερνήτης όλου αυτού είναι ο Τζο Φρέντερσεν, που διοικεί την πόλη από το τεράστιο γραφείο του στην κορυφή ενός ουρανοξύστη.

Metropolis 7.jpg

Αυτή η πανέμορφη ουτοπία όμως δεν κινείται μόνη της. Είναι ένας καλολαδωμένος μηχανισμός, που λειτουργεί νύχτα μέρα από τον εξαντλητικό κόπο και μόχθο των εργατών.

Στα έγκατα της γης, κάτω από την πόλη με την έντονη ζωή, βρίσκονται στρατιές εργατών που ζουν και χειρίζονται τις μηχανές, ώστε όλα να λειτουργούν ρολόι στην επιφάνεια της γης. Κάθε μέρα, οι εργάτες εξουθενωμένοι από τη σκληρή δουλειά επιστρέφουν στα ταπεινά σπίτια τους και στις οικογένειές τους, μόνο και μόνο για να ξεκινήσει η επόμενη βάρδια με άλλους εργάτες…

Όμως, αυτή η κατάσταση, με τους αστούς να χαίρονται τη ζωή που τους προσφέρει ο μόχθος των εργατών, σύντομα θα αλλάξει, όταν ο γιος του Φρέντερσεν, ο Φρέντερ, που ζει μια ξένοιαστη ζωή γεμάτη γλέντια, γνωρίζει κατά τύχη την όμορφη Μαρία, κόρη ενός εργάτη.

metropolis_189pyxurz.jpg

Ο Φρέντερ ερωτεύεται κεραυνοβόλα την αγνή Μαρία, την ακολουθεί στην πόλη των εργατών και συγκλονίζεται όταν ανακαλύπτει ότι η δική του ευτυχία στηρίζεται στον κόπο ενός ολόκληρου κόσμου, που δε γνώριζε καν ότι υπάρχει.

Όταν ο πατέρας του, όμως, βλέπει την επιρροή της Μαρίας στους εργάτες και ότι ο Φρέντερ θέλει να φέρει δικαιοσύνη, αποφασίζει να δώσει ένα μάθημα στους εργάτες, για να μην τολμήσουν να σηκώσουν κεφάλι. Συναντά λοιπόν τον μισότρελο επιστήμονα Ρότβανγκ, και του δίνει εντολή να δώσει τη μορφή της Μαρίας σε ένα ρομπότ που έχει φτιάξει.

Το ρομπότ θα παρασύρει τους εργάτες σε απερίσκεπτες πράξεις, που θα πληρώσουν με το αίμα τους. Ο Ρότβαγκ αιχμαλωτίζει τη Μαρία και φτιάχνει το μοχθηρό ρομπότ, το οποίο αρχίζει το διαβολικό έργο του. Ο Φρέντερ στην αρχή δεν καταλαβαίνει την αλλαγή της αγαπημένης του Μαρίας…

Θα παλέψει όμως για την αγάπη του και για την ανακάλυψη της αλήθειας. Και, μόλις οι συνέπειες των καταστρεπτικών πράξεων της ψεύτικης Μαρίας αρχίσουν να φαίνονται, η Μητρόπολη, πάνω και κάτω από τη γη, δε θα είναι ποτέ η ίδια…

metropolis_masters_of_cinema_series_2010_atf_2_big.jpg

Ο σπουδαίος Αυστριακός σκηνοθέτης, Φριτς Λανγκ, μαζί με τον Φρίντριχ Βίλχελμ Μουρνάου, θεωρούνται δικαίως ως οι βασικοί εκπρόσωποι του γερμανικού εξπρεσιονισμού.

Το Ινστιτούτο Βρετανικού Κινηματογράφου του έχει αποδώσει μεταξύ άλλων τον χαρακτηρισμό “Master of Darkness”.

Ο Φριτς Λανγκ (Friedrich Anton Christian Lang), γεννήθηκε στις 5 Δεκεμβρίου του 1890 στη Βιέννη. Αρχικά σπούδασε πολιτικός μηχανικός αλλά σύντομα ενδιαφέρθηκε για τη ζωγραφική. Στο διάστημα αυτό, μεταξύ 1910 και 1914, ταξίδεψε στην Ευρώπη, στην Ασία και τη Βόρεια Αφρική. Με το ξέσπασμα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, επιστρέφει στη Βιέννη και κατατάσσεται στον στρατό. Τον Ιούνιο του 1916 τραυματίζεται σοβαρά και καθώς αναρρώνει γράφει μερικά σενάρια για ταινίες.

Το 1918 ο Φριτς Λανγκ επιστρέφει στη Βιέννη με νευρικές διαταραχές από τους βομβαρδισμούς και για σύντομο χρονικό διάστημα δουλεύει ως ηθοποιός, προτού δεχθεί τη δουλειά του σεναριογράφου στην εταιρεία παραγωγής Decla του Έριχ Πόμερ (Erich Pommer) στο Βερολίνο.

Εκεί ο Λανγκ εργάστηκε για λίγο ως σεναριογράφος αλλά γρήγορα στράφηκε στη σκηνοθεσία συνεργαζόμενος με εταιρείες όπως η UFA και η Nero-Film. Το 1920 γνωρίζει την ηθοποιό και συγγραφέα Τέα φον Χάρμπου (1889 – 1954), η οποία έγραψε μαζί του μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά σενάρια των διάσημων πλέον ταινιών του όπως: “Dr. Mabuse der Spieler” (1922), “Die Nibelungen” (1924), Οι Ιππότες της Ομίχλης (1924) “Metropolis” (1927), και “Μ” (1931).

metropolis-metropolis-1927-15539888-2560-1804.jpg

Η Τέα φον Χάρμπου και ο Φριτς Λανγκ παντρεύονται το 1922 για να χωρίσουν το 1933. Την ίδια χρονιά απαγορεύεται από το Γ΄ Ράιχ η προβολή της ταινίας του “Testament des Dr. Mabuse”. Παρ’ όλα αυτά, ο υπουργός προπαγάνδας των ναζί, Josef Goebbels, εντυπωσιασμένος από τη δύναμη του κινηματογράφου του Λανγκ, του πρόσφερε τη θέση του διευθυντή του Γερμανικού Κινηματογραφικού Ινστιτούτου. Όμως, ο Λανγκ αρνήθηκε και έφυγε για το Παρίσι, για να καταλήξει έναν χρόνο αργότερα στην Αμερική.

Το 1936 βρίσκει τον Φριτς Λανγκ στις Ηνωμένες Πολιτείες να υπογράφει συμβόλαιο με την ΜGΜ και τα επόμενα είκοσι χρόνια θα σκηνοθετήσει αρκετές αμερικανικές ταινίες.  Ανάμεσά τους κλασσικά, αριστουργηματικά φιλμ νουάρ, όπως: «Τα ίχνη ήταν ψεύτικα» (1956), «Ενώ η πόλη κοιμάται» (1956), «Το ανθρώπινο κτήνος» (1954), «Η μεγάλη κάψα» (1953), «Η γαλάζια γαρδένια» (1953). Συναρπαστικά σκοτεινά ερωτικά δράματα: «Το μυστικό του 7ου δωματίου» (1947), «Η σκύλα» (1945), «Η γυναίκα της βιτρίνας» (1944), αλλά και κατασκοπικά αντι-ναζιστικά φιλμ, όπως: «Αγάπη στη σκιά του φόβου» (1944), «Και οι δήμιοι πεθαίνουν» (1943).

158249g-phrits_langk_06.jpg

Στα τέλη της δεκαετίας του ’50, έχοντας πλέον γυρίσει μία πληθώρα διάσημων ταινιών, ο Φριτς Λανγκ επιστρέφει πίσω στη Γερμανία, όπου και θα σκηνοθετήσει τις τρεις τελευταίες του δημιουργίες στα γερμανικά, οι οποίες δεν έτυχαν ιδιαίτερης θερμής υποδοχής από το κοινό της εποχής. Η τελευταία του ταινία, «Ο δολοφόνος με τα 1000 μάτια» (1960) ήταν μια συνέχεια και ένας φόρος τιμής στις 2 ταινίες του που πρωταγωνιστούσε ο χαρακτήρας Dr. Mabuse.

Το 1964, το Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών επιλέγει τον Φριτς Λανγκ, ως πρόεδρο της κριτικής επιτροπής του, ενώ έναν χρόνο πριν ο Λανγκ θα υποδυθεί τον εαυτό του στην θρυλική “Περιφρόνηση” (Le mépris – 1963) του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ. Ο γεννημένος στην Αυστρία, Γερμανός σκηνοθέτης Φριτς Λανγκ έφυγε στις 2 Αυγούστου του 1976 στην Καλιφόρνια των Ηνωμένων Πολιτειών, σε ηλικία 86 ετών, αφήνοντας πίσω του μία μοναδική πολιτιστική κληρονομιά.

158249g-phrits_langk_04.jpg

Η ταινία «Μετρόπολις» δικαίως θεωρείται ως μία από τις σπουδαιότερες ταινίες όλων των εποχών. Υποδειγματικές ερμηνείες, εξαιρετική σκηνοθεσία, εκπληκτική μουσική υπόκρουση και ένα σενάριο πολύ πιο μπροστά από την εποχή του.

Μια πανάκριβη υπερπαραγωγή, μελετημένη μέχρι και στην παραμικρή λεπτομέρεια. Ταινία σταθμός του παγκόσμιου κινηματογράφου, πηγή έμπνευσης για πολλούς κινηματογραφικούς δημιουργούς, με μεγάλη επιρροή σε όλες τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας που έχουν γυριστεί από τότε μέχρι και σήμερα.

Αυτή η δαπανηρή ταινία του Φριτς Λάνγκ, με την πολιτική αλληγορία γύρω από τους καταπιεσμένους εργάτες σε μια μηχανοποιημένη κοινωνία που επαναστατούν, άντεξε στον χρόνο, χάρη στο αιώνιο μήνυμά της και χάρη στα εξαιρετικά σκηνικά και στην ευρηματική χρήση της κάμερας.

7d5c4bb2b07f0ab23ff4a121b4833b9b.jpg

Drama, Sci-Fi | 1927 | 153′

Σκηνοθεσία: Fritz Lang
Σενάριο: Thea von Harbou
Πρωταγωνιστούν: Brigitte Helm, Alfred Abel, Gustav Fröhlich

Δείτε την ταινία εδώ: www.youtube.com/watch?v=LUp9uUfyTFo 

Από τον Κωνσταντίνο Στραγαλινό

(Βιβλιογραφία: Παγκόσμια Ιστορία του Κιν/φου)

Επιμέλεια άρθρου: Σέρρας Πλάτων

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα