Το BBC Culture φρεσκάρει την κινηματογραφική μας μνήμη μετρώντας τις 100 καλύτερες αμερικάνικες ταινίες όλων των εποχών. Κριτικοί κινηματογράφου από όλο τον κόσμο έφεραν στις 100 θέσεις ταινίες-σταθμούς της αμερικανικής παραγωγής.
Ανάμεσά τους βρίσκονται αγαπημένες ταινίες, ταινίες που συζητήθηκαν, σύγχρονες παραγωγές αλλά και ταινίες που μας κάνουν να θαυμάζουμε τα χρόνια που η διαδικασία της κινηματογράφησης ήταν πολύ δύσκολη αλλά το αποτέλεσμα αριστουργηματικό. Στην παρακάτω λίστα θα δούμε ονόματα σκηνοθετών όπως ο Α. Χίτσκοκ, ο Μ. Σκορτσέζε και ο Φ. Φ. Κόπολα των οποίων συμπεριλαμβάνονται αρκετές δημιουργίες.
Ωστόσο στην κορυφή βρίσκεται ένας άλλος δημιουργός με μια ταινία που θεατές και κριτικοί μάλλον δεν μπόρεσαν ποτέ να ξεχάσουν…
Η λίστα με τις σπουδαιότερες αμερικάνικες ταινίες όλων των εποχών, όπως τις παρουσίασε το bbc culture:
100. Ace in the Hole (Billy Wilder, 1951)
99. 12 Years a Slave (Steve McQueen, 2013)
98. Heaven’s Gate (Michael Cimino, 1980)
97. Gone With the Wind (Victor Fleming, 1939)
96. The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008)
95. Duck Soup (Leo McCarey, 1933)
94. 25th Hour (Spike Lee, 2002)
93. Mean Streets (Martin Scorsese, 1973)
92. The Night of the Hunter (Charles Laughton, 1955)
91. ET: The Extra-Terrestrial (Steven Spielberg, 1982)
90. Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
89. In a Lonely Place (Nicholas Ray, 1950)
88. West Side Story (Robert Wise and Jerome Robbins, 1961)
87. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004)
86. The Lion King (Roger Allers and Rob Minkoff, 1994)
85. Night of the Living Dead (George A Romero, 1968)
84. Deliverance (John Boorman, 1972)
83. Bringing Up Baby (Howard Hawks, 1938)
82. Raiders of the Lost Ark (Steven Spielberg, 1981)
81. Thelma & Louise (Ridley Scott, 1991)
80. Meet Me in St Louis (Vincente Minnelli, 1944)
79. The Tree of Life (Terrence Malick, 2011)
78. Schindler’s List (Steven Spielberg, 1993)
77. Stagecoach (John Ford, 1939)
76. The Empire Strikes Back (Irvin Kershner, 1980)
75. Close Encounters of the Third Kind (Steven Spielberg, 1977)
74. Forrest Gump (Robert Zemeckis, 1994)
73. Network (Sidney Lumet, 1976)
72. The Shanghai Gesture (Josef von Sternberg, 1941)
71. Groundhog Day (Harold Ramis, 1993)
70. The Band Wagon (Vincente Minnelli, 1953)
69. Koyaanisqatsi (Godfrey Reggio, 1982)
68. Notorious (Alfred Hitchcock, 1946)
67. Modern Times (Charlie Chaplin, 1936)
66. Red River (Howard Hawks, 1948)
65. The Right Stuff (Philip Kaufman, 1983)
64. Johnny Guitar (Nicholas Ray, 1954)
63. Love Streams (John Cassavetes, 1984)
62. The Shining (Stanley Kubrick, 1980)
61. Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick, 1999)
60. Blue Velvet (David Lynch, 1986)
59. One Flew Over the Cuckoo’s Nest (Miloš Forman, 1975)
58. The Shop Around the Corner (Ernst Lubitsch, 1940)
57. Crimes and Misdemeanors (Woody Allen, 1989)
56. Back to the Future (Robert Zemeckis, 1985)
55. The Graduate (Mike Nichols, 1967)
54. Sunset Boulevard (Billy Wilder, 1950)
53. Grey Gardens (Albert and David Maysles, Ellen Hovde and Muffie Meyer, 1975)
52. The Wild Bunch (Sam Peckinpah, 1969)
51. Touch of Evil (Orson Welles, 1958)
50. His Girl Friday (Howard Hawks, 1940)
49. Days of Heaven (Terrence Malick, 1978)
48. A Place in the Sun (George Stevens, 1951)
47. Marnie (Alfred Hitchcock, 1964)
46. It’s a Wonderful Life (Frank Capra, 1946)
45. The Man Who Shot Liberty Valance (John Ford, 1962)
44. Sherlock Jr (Buster Keaton, 1924)
43. Letter from an Unknown Woman (Max Ophüls, 1948)
42. Dr Strangelove (Stanley Kubrick, 1964)
41. Rio Bravo (Howard Hawks, 1959)
40. Meshes of the Afternoon (Maya Deren and Alexander Hammid, 1943)
39. The Birth of a Nation (DW Griffith, 1915)
38. Jaws (Steven Spielberg, 1975)
37. Imitation of Life (Douglas Sirk, 1959)
36. Star Wars (George Lucas, 1977)
35. Double Indemnity (Billy Wilder, 1944)
34. The Wizard of Oz (Victor Fleming, 1939)
33. The Conversation (Francis Ford Coppola, 1974)
32. The Lady Eve (Preston Sturges, 1941)
31. A Woman Under the Influence (John Cassavetes, 1974)
30. Some Like It Hot (Billy Wilder, 1959)
29. Raging Bull (Martin Scorsese, 1980)
28. Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994)
27. Barry Lyndon (Stanley Kubrick, 1975)
26. Killer of Sheep (Charles Burnett, 1978)
25. Do the Right Thing (Spike Lee, 1989)
24. The Apartment (Billy Wilder, 1960)
23. Annie Hall (Woody Allen, 1977)
22. Greed (Erich von Stroheim, 1924)
21. Mulholland Drive (David Lynch, 2001)
20. Goodfellas (Martin Scorsese, 1990)
19. Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976)
18. City Lights (Charlie Chaplin, 1931)
17. The Gold Rush (Charlie Chaplin, 1925)
16. McCabe & Mrs Miller (Robert Altman, 1971)
15. The Best Years of Our Lives (William Wyler, 1946)
14. Nashville (Robert Altman, 1975)
13. North by Northwest (Alfred Hitchcock, 1959)
12. Chinatown (Roman Polanski, 1974)
11. The Magnificent Ambersons (Orson Welles, 1942)
10. The Godfather Part II (Francis Ford Coppola, 1974)
9. Casablanca (Michael Curtiz, 1942)
8. Psycho (Alfred Hitchcock, 1960)
7. Singin’ in the Rain (Stanley Donen and Gene Kelly, 1952)
6. Sunrise (FW Murnau, 1927)
5. The Searchers (John Ford, 1956)
4. 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)
3. Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958)
2. The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)
1. Citizen Kane (Orson Welles, 1941)
«Αν δεν ήμουν τόσο πλούσιος, ίσως να ήμουν ένας πραγματικά σπουδαίος άντρας», Τσαρλς Φόστερ Κέιν, Πολίτης Κέιν

Το 1941 ο 25χρονος Όρσον Γουέλς εισέβαλλε δυναμικά ανάμεσα σε σπουδαία ονόματα του κινηματογράφου. Μέσω της πρώτης του ταινίας, την οποία δημιούργησε βήμα- βήμα, υπογράφοντας πρώτα το σενάριο, αναλαμβάνοντας τη σκηνοθεσία και ερμηνεύοντας τέλος τον κύριο ρόλο «Τσαρλς Φόστερ Κέιν», θέλησε να καταγγείλει την αλαζονεία του πλούτου και της εξουσίας. Η πρώτη θέση για τον «Πολίτη Κέιν» σίγουρα δεν ήταν μία από τις εκπλήξεις της λίστας, καθώς για δεκαετίες η ταινία κρατούσε γερά τη θέση της μέσα στις δέκα καλύτερες του παγκόσμιου κινηματογράφου τόσο για τους σινεφίλ όσο και για τους κριτικούς.
Η ταινία παρακολουθεί τον βίο του δισεκατομμυριούχου Τσαρλς Φόστερ Κέιν. Λίγες στιγμές πριν ο «Κέιν» πεθάνει, ψιθυρίζει την τελευταία του λέξη- αίνιγμα: «Ροδανθός» (Rosebud). Ένας δημοσιογράφος ξεκινάει έναν έντονο αγώνα εύρεσης στοιχείων για τη ζωή του πασίγνωστου κροίσου. Σταδιακά, μέσω των στοιχείων- αναμνήσεων που συλλέγονται, η ασπρόμαυρη ταινία του 1941 μας αφηγείται την άνοδο του Κέιν σε ένα ισχυρό πρόσωπο της εποχής και την μετάλλαξή του από δραστήριο, ενθουσιώδη νέο σε έναν εγωιστή και άπληστο άντρα, μια τραγική φιγούρα, ένα αντιπρότυπο ανθρώπου.
Ο «Πολίτης Κέιν» είναι σίγουρα μία ταινία που ξεχώρισε τόσο για το θέμα, την υπόθεση, την αφήγηση και την ιδεολογία της όσο και για την ανατρεπτική της φωτογραφία και αισθητική. Επιπλέον, οι κορυφαίες σκηνές παρουσίασης του Κέιν ενδυναμώνονται από την κυριολεκτικά φοβερή όψη και έκφραση του Όρσον Γουέλς ο οποίος –καθόλου τυχαία- ανέλαβε τελικά μαζί με την σκηνοθεσία και τον ρόλο του Τσαρλς Φόστερ Κέιν.
Σημαντικά γεγονότα που προστέθηκαν δίπλα στον τίτλο της ταινίας και την έφεραν μεταξύ των πιο πολυσυζητημένων παραγωγών, ήταν η ανάμειξη ενός πραγματικού μεγιστάνα του τύπου της εποχής, που λειτούργησε ως το πρόσωπο- έμπνευση του δημιουργού για τον κεντρικό χαρακτήρα του σεναρίου του, καθώς και η απόδοση του ρόλου αυτού από τον ίδιο τον Γουέλς.
Παρόλο που η ταινία δημιούργησε αρκετές αντιδράσεις, κατάφερε να συμπεριληφθεί στις υποψηφιότητες των βραβείων Όσκαρ του 1941 σε 9 κατηγορίες και να αποσπάσει τελικά εκείνο του καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου. Μαζί με τον «Πολίτη Κέιν», ανατρέχοντας στις ταινίες της λίστας θα βρούμε τίτλους ταινιών που αξίζει να δούμε… ή να ξαναδούμε. Καλή θέαση!
Της Ευάνθης Αθανασιάδη, 24/7/2015