Διαδικασία αυταπάρνησης, αναίρεσης, αλλά και αποδοχής του εαυτού σου. Έτσι μεταξύ άλλων ορίζει την υποκριτική η Ιωάννα Παππά, που ξεκίνησε ν’ ασχολείται με το θέατρο στο Πολυκλαδικό Λύκειο, παίζοντας σε ερασιτεχνικές σχολικές παραστάσεις.
Στο πέρασμα του χρόνου η αναγνώριση ήρθε και από τους θεατές. Πριν από λίγες ημέρες, μάλιστα, παρέλαβε και το βραβείο του κοινού του Αθηνοράματος για την ερμηνεία της στις Αλεπούδες, οι οποίες παίχθηκαν πέρσι στο Επί Κολωνώ. Εκεί συναντήθηκε με την Ιουδίθ, μια χαρισματική ηρωίδα με μεγάλο απόθεμα αγάπης και γενναιοδωρίας, έναν χαρακτήρα με κοινά στοιχεία, αλλά και μεγάλη απόσταση από την ίδια. Η Ιωάννα αντιμετωπίζει την αποδοχή του κόσμου με σεμνότητα και ταπεινοφροσύνη. Αποφεύγει να μιλάει πολύ για τον εαυτό της, φροντίζει να μιλάει περισσότερο με τη δουλειά της.
Τη φετινή σεζόν ξεκίνησε με την παράσταση «Με τα δόντια», δείχνοντας και τα κωμικά της στοιχεία, ενώ στο θέατρο Τέχνης θα εμφανίζεται και τον Φεβρουάριο στο «Νησί των Σκλάβων. Παράλληλα θα επαναληφθεί από τον Μάρτιο η «Οδός Πολυδούρη», μια παράσταση για την οποία είναι υποψήφια για τα φετινά θεατρικά βραβεία Κάρολος Κουν.
Και αν ακόμα δεν έχει δοκιμαστεί στη σκηνοθεσία, αποκαλύπτει στο All4fun πως αυτή η σκέψη κάποια στιγμή θα γίνει αναπόφευκτα και πράξη…
* Η δική μου γενιά είχε την τύχη να γνωρίσει τα Πολυκλαδικά Λύκεια. Στις δραστηριότητες που ακολουθούσαν τις σχολικές ώρες (ως προαιρετικά μαθήματα) ήταν και το Θέατρο. Έτσι ξεκίνησα να παίζω σε παραστάσεις ερασιτεχνικές του σχολείου. Στη συνέχεια έδωσα εξετάσεις στο Θέατρο Τέχνης, όπου έχω την χαρά να βρίσκομαι φέτος με την παράσταση “Με τα δόντια” του Θ. Γουάιλντερ.
* Υποκριτική είναι ένα πεδίο στο οποίο ο ηθοποιός μπορεί να ορίσει ή να αναιρέσει τον εαυτό του. Να δοκιμάσει τα όριά του, να τραυματιστεί, να στοιχειωθεί ή να απελευθερωθεί. Είναι μια διαδικασία αποδοχής και αυταπάρνησης. Το Άγνωστο, η Φαντασία, το Παιχνίδι, η Σιωπή, ο Θόρυβος, οι Λέξεις, οι Άνθρωποι ορίζουν αυτή τη διαδικασία της εξερεύνησης του Κόσμου.
* Η κρίση δεν γνωρίζω πώς αντιμετωπίζεται. Έχουμε όλοι αναγκαστεί να εφεύρουμε τρόπους για να συνεχίσουμε με αξιοπρέπεια και συνέπεια να λειτουργούμε καλλιτεχνικά. Η γενιά μας έχει πληγεί. Προσωπικά νιώθω την ανάγκη να σεβαστώ εμένα και την δουλειά μου. Όπως επίσης να διεκδικώ την αμοιβή μου.
* Απαντήσεις σ’ όλα αυτά που συμβαίνουν δίνουν οι αντιδράσεις μιας κοινωνίας, τα έργα της, οι προτάσεις της, η αλληλέγγυη συμπεριφορά της.Το θέατρο λειτουργούσε και λειτουργεί παράλληλα με την κοινωνία. Δεν ορίζεται από την κρίση, ανήκει στο πεδίο της εκπαίδευσης της κοινωνίας.
* Η πρόταση για τις “Αλεπούδες” έγινε πέρυσι από την Ομάδα Νάμα. Συνεργάστηκα για πρώτη φορά με την Ελένη Σκότη και τον υπόλοιπο θίασο έχοντας εξαιρετική επικοινωνία από την πρώτη στιγμή. Οι “Αλεπούδες” είναι ένα βραβευμένο έργο, με σύγχρονη γραφή, επίκαιρο και συγκινητικό με έμμεσο τρόπο. Η περσινή χρονιά με κάλυψε διπλά. Καλλιτεχνικά είχα την ευκαιρία να έρθω σε επαφή με έναν χαρακτήρα με αρκετά κοινά στοιχεία αλλά και μεγάλη απόσταση. Έναν χαρακτήρα ανθρώπου αγνού που με συγκινούσε βαθειά. Σε επίπεδο συνεργασίας ο Δημήτρης Λάλος, η Ιωάννα Κολλιοπούλου και ο Χάρης Χιώτης αποτέλεσαν μια ομάδα ιδανική. Κοινός μας στόχος ήταν να κρατήσουμε την παράσταση “ζωντανή” και έχω την εντύπωση ότι το καταφέραμε.
* Όταν πρωτοδιάβασα το έργο αναγνώρισα την Ιουδίθ. Το επόμενο στάδιο ήταν να προσεγγίσω υποκριτικά μια γυναίκα με πολύ διαφορετικά βιώματα από τα δικά μου και τρόπο ζωής. Η ηρωΪδα έχοντας βιώσει μια τρομακτική απώλεια (τον χαμό του ανήλικου παιδιού της) αποφασίζει να μην παραιτηθεί από την ζωή, να στηρίξει τον άντρα της και να παραμείνει λογική και ψύχραιμη μέσα σε μια συνθήκη εξαιρετικού παραλογισμού. Η Ιουδίθ είναι ένα πρόσωπο χαρισματικό, γενναιόδωρο με μεγάλο απόθεμα αγάπης και ανάλογη ιδεολογία.
* Έχει ξεκινήσει ήδη η παράσταση “Με τα δόντια” στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, σε σκηνοθεσία Γ. Μόσχου. Τον Φεβρουάριο θα συνεχίσω στο Υπόγειο με ένα έργο του Μαριβώ “Το Νησί των Σκλάβων” σε σκηνοθεσία Μ. Κάλμπαρη και μέσα στον Μάρτιο θα επαναληφθεί η “Οδός Πολυδούρη” της Ρ. Γεωργακοπούλου σε σκηνοθεσία Θ. Γκόνη στο θέατρο Θησείον.
* Θεατρικά έχω κινηθεί στο πλαίσιο που επιθυμούσα εξ’ αρχής. Ανάλογη επιθυμώ να είναι και η συνέχεια.
* Με την γραφή δεν είχα ποτέ επαφή. Σκηνοθετικά θα μπορούσα να πειραματιστώ ίσως κάποια στιγμή, όμως δεν είναι προτεραιότητά μου. Έχω μπει στον πειρασμό αυτής της σκέψης. Είναι πιστεύω αναπόφευκτο.
& Aναλυτικές λεπτομέρειες για την παράσταση «Με τα δόντια» στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης ακολουθούν στον εξής σύνδεσμο: http://www.all4fun.gr/fun/theater/9538-q–q—.html
Του Κυριάκου Κουρουτσαβούρη, 26/11/2014