Πρωταγωνιστείτε στην παράσταση «Ο Αόρατος Τονίνο» που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ροντάρι. Πείτε μας λίγα για τον χαρακτήρα που ενσαρκώνετε.
Ο Τονίνο είναι ένα παιδί γεμάτο φαντασία, με ισχυρή συναισθηματική νοημοσύνη και αγάπη για τους φίλους του. Ένα βασικό του ζήτημα όμως, με το οποίο έρχεται αντιμέτωπος τη στιγμή που τον βλέπουμε, είναι ο φόβος απέναντι στο λάθος. Απέναντι σε μια ενδεχόμενη λάθος απάντηση στο μάθημα. Ο φόβος αυτός τον κυριεύει, καταφέρνει ανά στιγμές να επισκιάσει τις άλλες του πλευρές και να τον βυθίσει στη δειλία.
Ο ήρωάς σας λέει: «Φοβάμαι να πω το μάθημα, φοβάμαι μήπως κάνω λάθος, μακάρι να ήμουν αόρατος». Γιατί από παιδιά ακόμη φοβόμαστε το λάθος; Ποια η άποψή σας;
Νομίζω πως το εκπαιδευτικό σύστημα μάς γαλουχεί σφίγγοντας τα περιοριστικά λουριά των σωστών και λαθών επιλογών πάνω μας. Από παιδιά λοιπόν μαθαίνουμε να ζούμε σε έναν κόσμο απαγορεύσεων, ανελευθερίας και περίκλειστων «σωστών» και «λανθασμένων» πλαισίων, πριν καν αντιληφθούμε πως οι όροι αυτοί τους οποίους ευαγγελίζεται μια κοινωνία είναι κατασκευάσματά της. Το αποτέλεσμα φυσικά ενός τέτοιου συστήματος είναι να δημιουργεί ενήλικες οι οποίοι εγκλωβίζονται από αυτό, όπως και από άλλες παθογένειες. Δυστυχώς τα φοβισμένα παιδιά γίνονται φοβισμένοι ενήλικες. Γίνονται ενήλικες που δεν τολμούν, δε διεκδικούν, δεν αμφισβητούν, δεν απαιτούν την ορατότητα.
Είχατε, ως παιδί, κοινά στοιχεία με τον Τονίνο και αν ναι, ποια ήταν αυτά;
Φυσικά, αρκετά νομίζω. Ήμουν ιδιαίτερα κοινωνικός, πειραχτήρι, αμφισβητούσα αρκετά πράγματα γύρω μου, και η φιλία αποτελούσε και για μένα μια θεμελιώδη αρχή. Ο φόβος είναι ένα συναίσθημα το οποίο πολλές φορές βρισκόταν μπροστά μου, ψαλιδίζοντας πλευρές μου που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν αν έβρισκαν έδαφος. Χαίρομαι τουλάχιστον που πλέον έχω την απόσταση να το παρατηρήσω. Χαίρομαι που πλέον διεκδικώ το να είμαι ορατός.
Η παράσταση θίγει το συναίσθημα της μοναξιάς που μπορεί να νιώθει ο άνθρωπος σε κάθε ηλικία. Πώς γίνεται να περιστρεφόμαστε από πλήθος, να έχουμε καθημερινά πρόσβαση σε εκατομμύρια κόσμου μέσω social και όμως τα μεγαλύτερα ποσοστά μοναξιάς να καταγράφονται σε χώρες του Δυτικού Κόσμου;
Δυστυχώς, οι επιταγές του λεγόμενου «σύγχρονου Δυτικού Κόσμου» είναι αναρίθμητες και εξαντλητικές. Είναι σαν να διεκδικεί ένα τίμημα για κάθε «προνόμιο» που μας προσφέρει. Μας δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι είμαστε απόλυτα ανεξάρτητα, σχεδόν ασυσχέτιστα όντα. Προσωπικά, πιστεύω στην αλληλεγγύη, στις συλλογικές διαδικασίες, στο μαζί. Ακόμα και η αισθητή του χρόνου έχει αλλάξει ανεπιστρεπτί. Δεν ξέρω κατά πόσο τα social media ευθύνονται γι’ αυτό, μάλλον κι αυτά είναι μέρος της ραγδαίας αλλαγής που προσπαθούμε να απορροφήσουμε.
Σε τι βαθμό είναι η παράσταση διαδραστική και πώς αντιδρούν οι μικροί θεατές;
Ένα σημαντικό μέρος της παράστασης είναι διαδραστικό. Εξαρχής δημιουργείται μια εξομολογητική λειτουργία των ηρώων προς το κοινό. Τους δίνεται λοιπόν το βήμα να συμμετέχουν, να απαντήσουν σε ερωτήσεις και να γίνουν ενεργητικοί θεατές της ιστορίας. Τα παιδιά αντιδρούν αυθόρμητα, χωρίς περιορισμούς, γεγονός που φανερώνει περίτρανα στα μάτια μας όλες αυτές τις υπέροχες ποιότητες, που χάνουμε σιγά σιγά δυστυχώς μεγαλώνοντας.
Τι ρόλο παίζει η μουσική στην παράσταση;
Η εξαιρετική μουσική της Μαρίνας Χρονοπούλου επιτυγχάνει να δημιουργήσει τον πιο άμεσο δίαυλο επικοινωνίας με τα παιδιά. Βοηθά τους ήρωες να εκφραστούν και παράλληλα διεγείρει το ενδιαφέρον των μικρών -και όχι μόνο- θεατών.
Υπάρχει κάτι που σας συγκίνησε βαθιά διαβάζοντας το κείμενο και αν ναι, ποιο είναι αυτό;
Τόσο στο πρωτότυπο παραμύθι του Τ. Ροντάρι, όσο και στην ευφάνταστη και εύστοχη διασκευή της Σ. Θεοφάνους νομίζω πως η αγαπημένη μου στιγμή είναι αυτή στην οποία ο Τονίνο συναντάει έναν ηλικιωμένο κύριο. Η ανεπιτήδευτη πένα της Σ. Θεοφάνους οδηγεί τον Τονίνο να προσφέρει στον κύριο το μοναδικό πράγμα που τυγχάνει να έχει μαζί του, και αυτό είναι… μακαρόνια! Μια πράξη παιδική, αυθόρμητη, ανόθευτη από ενήλικους περιορισμούς και κατ’ εμέ απόλυτα συγκινητική.
Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΝΙΝΟ του ΤΖΑΝΙ ΡΟΝΤΑΡΙ
Σκηνοθεσία – Δραματουργική Επεξεργασία: Δημήτρης Μυλωνάς
Trailer: https://bitly.ws/WN5T
Η ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ του «Από Μηχανής» Θεάτρου παρουσιάζει την παράσταση «Ο αόρατος Τονίνο» βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Τζάνι Ροντάρι, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μυλωνά.
“Φοβάμαι να πω το μάθημα, φοβάμαι μήπως κάνω λάθος, μακάρι να ήμουν αόρατος!” εύχεται ο Τονίνο και η ευχή του… ευθύς πραγματοποιείται! “
Ο δάσκαλος θέλει να σηκώσει τον Τονίνο για μάθημα, αλλά ο Τονίνο φοβάται μήπως κάνει λάθος. Το μικρό αγόρι εύχεται να γίνει αόρατο και η επιθυμία του πραγματοποιείται! Τώρα όμως που κανείς δεν τον βλέπει, πώς μπορεί να γελάει και να παίζει ποδόσφαιρο μαζί με τους φίλους του και να χαίρεται τις αγκαλιές της μητέρας του; Ώσπου συναντά έναν ηλικιωμένο κύριο, και τότε θα καταλάβει τι σημαίνει να μη σε βλέπει κανείς και να είσαι μόνος.
Μια διαδραστική παράσταση, η οποία μέσα από τον απλό και διασκεδαστικό λόγο του Ροντάρι προσφέρει μηνύματα σε μικρούς και μεγάλους. Μια ιστορία για την παιδική ψυχή, για τον παραγκωνισμό των ηλικιωμένων και το συναίσθημα της μοναξιάς που μπορεί να νιώθει ο άνθρωπος σε κάθε ηλικία.
Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μυλωνάς, που υπογράφει τη θεατρική διασκευή του πολυαγαπημένου βιβλίου του Ροντάρι καθώς και τους στίχους των τραγουδιών, μαζί με 5 ηθοποιούς και τη συνοδεία πρωτότυπης μουσικής, στήνουν μια παράσταση ευρηματική, ευφάνταστη, αστεία και συγκινητική, για τη φιλία, την ενσυναίσθηση, τη χαρά της συνύπαρξης!
Ο Τζάνι Ροντάρι (1920-1980) δεν χρειάζεται συστάσεις. Δάσκαλος για ένα διάστημα, δημοσιογράφος και κατόπιν συγγραφέας παιδικών βιβλίων, άλλαξε τον ρου της παιδικής λογοτεχνίας καθώς και τον παιδαγωγικό της ρόλο. Τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες ενώ έχει τιμηθεί με διάφορα βραβεία, μεταξύ των οποίων, το Βραβείο Άντερσεν (1970) το οποίο θεωρείται το Νόμπελ της παιδικής λογοτεχνίας.
Η παράσταση απευθύνεται σε παιδιά Παιδικών σταθμών, Νηπιαγωγείου και Δημοτικού.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Κείμενο: Τζάνι Ροντάρι
Επιμέλεια θεατρικού κειμένου: Σοφιάννα Θεοφάνους
Σύμβουλος ρεπερτορίου/δραματολόγος: Αλεξάνδρα Λιακοπούλου
Σκηνοθεσία/δραματουργική επεξεργασία : Δημήτρης Μυλωνάς
Μουσική/Μουσική διδασκαλία: Μαρίνα Χρονοπούλου
Σκηνικά/Κοστούμια: Γιώργος Λιντζέρης
Επιμέλεια κίνησης: Ειρήνη Κυρμιζάκη
Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιαννέτος Χατζηνικολάου, Εύα Κλουβάτου
Φωτισμοί: Βλάσης Θεοδωρίδης
Φωτογραφίες παράστασης: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Trailer: Γρηγόρης Χατζάκης
Καλλιτεχνική επιμέλεια γραφιστικών: Λήδα Αλεξανδρή
Επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου
Οργάνωση παραγωγής: ΈΩΣ ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Παίζουν (αλφαβητικά)
Τιγκράν Αμπραμιάν, Άννα Ελεφάντη, Εύα Κλουβάτου, Νίκος Παλιούρας, Νεφέλη Τζεβελέκη
Το ομότιτλο βιβλίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις ΚΑΛΕΝΤΗ
Πληροφορίες:
Παραστάσεις: Από Σάββατο 21 Οκτωβρίου 2023 έως Κυριακή 26 Μαΐου 2024
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 15:00 και Κυριακή στις 11:30,Καθημερινές για σχολεία
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική Είσοδος: 10€
Ομαδικές κρατήσεις : 8€ (ομαδικά 20 ατόμων)
Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά (με διάλειμμα)
Προπώληση εισιτηρίων: More.com (Viva.gr)
https://www.more.com/theater/o–aoratos–tonino/
Τηλεφωνικές κρατήσεις: 210 5232097
Οργάνωση παραστάσεων για σχολεία:
ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ
Τηλέφωνα: 210 3803197, 2111180889, 6948727275(Δευτέρα έως Παρασκευή, 09.00-14.00)
Email: texnes.paidi@gmail.com
Από Μηχανής Θέατρο
Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, Αθήνα (Σταθμός μετρό: Μεταξουργείο)
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 210 5232097
Facebook | https://amtheater.gr/ | Instagram
Τα παιδιά παίζουν, οι ηθοποιοί παίζουν, η ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ του «Από Μηχανής» Θεάτρου παίζει, ας γίνουμε λοιπόν μαζί, μικροί, μεγάλοι και μεγαλύτεροι συνδημιουργοί μιας παιγνιώδους σκηνικής περιπέτειας που παρεμβαίνει, προβληματίζει, γεφυρώνει, διασκεδάζει.
Ας παίξουμε λοιπόν!