Σκηνοθεσίες/ Παραγωγές/ Μετακλήσεις
Αliens-vote.org: Η Ελλάδα εκλέγει το Γερμανικό Κοινοβούλιο
Σεπτέμβριος 2013 | BIOS Main
Κάνε μια συμβολική κίνηση.
Μια ριζοσπαστική περφόρμανς για τις εκλογές στην Γερμανία. Ένας ακτιβιστής αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας ένα τεράστιο έργο: Σε ένα κύκλο 50 λεπτών θα πρέπει να παρουσιάσει το φάσμα των Γερμανικών πολιτικών κομμάτων παριστάνοντας τους εκπροσώπους των μεγάλων κομμάτων, τον έναν μετά τον άλλο, εξηγώντας τους αντίστοιχους αντικειμενικούς στόχους για την εσωτερική πολιτική της χώρας αλλά – το πιο σημαντικό, για την εξωτερική και κυρίως για την Ευρωπαϊκή πολιτική. Προσπαθεί να πείσει το κοινό σαν να είναι το εκλογικό σώμα, οι ψηφοφόροι.
Μια προεκλογική εκστρατεία αποσυνδεδεμένη από τα πραγματικά πολιτικά πρόσωπα, με συγκεντρωμένο περιεχόμενο και με ιστορικές αναφορές, μια διαφημιστική εκστρατεία βασιζόμενη στην απευθείας σύγκριση των πολιτικών θέσεων, μια εκστρατεία ως παραμορφωμένο καλλιτεχνικό γεγονός, ενισχυμένο από τραγούδια εργατικών αγώνων, ωδές στην Χριστιανική ηθική αλλά και το αξέχαστο τραγούδι Sonne statt Reagan (Sun, not Reagan/rain). Μετά από την παρουσίαση των Γερμανικών προβλημάτων, της γερμανικής νοοτροπίας και των πολιτικών στόχων, το κοινό καλείται να ψηφίσει.
Τα αποτελέσματα των Γερμανικών κοινοβουλευτικών εκλογών στις 22 Σεπτεμβρίου θα έχουν άμεση επίδραση στις βασικές αρχές της Ευρωπαϊκής πολιτικής και θα καθορίσουν σημαντικά τις συνθήκες διαβίωσης στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.
Σε αυτό το πρώτο πρότζεκτ των aliens-vote.org ζητείται από τους Έλληνες πολίτες να ψηφίσουν για το Γερμανικό κοινοβούλιο στο BIOS ή στην ιστοσελίδα www.aliens-vote.org.
Σύλληψη/ Κείμενο: Maryvonne Riedelsheimer, Fabian Larsson
Σκηνοθεσία: Maryvonne Riedelsheimer, Δημήτρης Μπαμπίλης
Ήχος: Heiko Michels
Παίζει ο Στάθης Κόκκορης
Via Negativa, Vasistas &BIOS, THIS!
Νοέμβριος 2013 | BIOS Main
Οι Via Negativa, οι Vasistas και το BIOS παρουσιάζουν το This!, μία κοινή σύμπραξη και συμπαραγωγή των τριών ομάδων. Το Τhis! ξεκίνησε ως residency project τον Ιούλιο του 2013 στο BIOS , συνεχίστηκε ως residency και παρουσιάστηκε ως work-in progress στο Zadar της Κροατίας τον Αύγουστο του 2013.Τον Οκτώβριο θα παρουσιαστεί στη Λουμπλιάνα στο κτίριο των Via Negativa.
Το Τhis! είναι μια περφόρμανς που χρησιμοποιεί υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα και κάμερες ως τις νέες προεκτάσεις των αισθήσεων και των σκέψεων των σημερινών ανθρώπων, λέξεις και εικόνες που συνθέτουν ένα ζωντανό σουρεαλιστικό και απολύτως κανονικό διάλογο την ίδια στιγμή. Ένα ραντεβού με τις υποσυνείδητες σκέψεις, ένα παιχνίδι για το παράδοξο της επικοινωνίας και τις ανθρώπινες συνδέσεις.
Σύλληψη/ Κείμενο/ Σκηνοθεσία/ Ερμηνεία: Αργυρώ Χιώτη, Ευθύμιος Θέου, Βασίλης Χαραλαμπίδης, Boris Kadin
Third Angel & Mala Voadora, What I Heard About the World
Ιανουάριος 2013 | BIOS Main
Η θεατρική εταιρεία Third Angel ιδρύθηκε το 1995 στο Σέφιλντ και το έργο της βασίζεται στα μικρά άγχη και τις προσωπικές μάχες της καθημερινής ζωής.
Χρησιμοποιώντας καθημερινή γλώσσα και συνηθισμένες ανθρώπινες εμπειρίες, η ομάδα δημιουργεί διασκεδαστικές και πρωτότυπες σύγχρονες περφόρμανς, εμπλουτισμένες με στοιχεία της ποπ κουλτούρας οι οποίες προκαλούν το ενδιαφέρον και απευθύνονται άμεσα και ειλικρινά στο κοινό.
Γεφυρώνοντας το κενό ανάμεσα στην νέα δημιουργική γραφή και στο live art, το τελικό αποτέλεσμα της ομάδας περιλαμβάνει εγκαταστάσεις, φιλμ και video art, ντοκιμαντέρ, φωτογραφία, design και έχει παρουσιαστεί σε μια μεγάλη γκάμα διαφορετικών χώρων όπως θέατρα, γκαλερί, κινηματογράφους, σχολικές αίθουσες, σε χώρους γραφείων, παρκινγκ, λουτρά και σε δημόσιες τουαλέτες στο Μπρίστολ.
Σε συνεργασία με την πορτογαλική ομάδα Mala Voadora, η περφόρμανς What I Heard about the World είναι μια αφυπνιστική και διασκεδαστική απόπειρα να περιγράψει έναν κόσμο που μεγαλώνει μέρα με την μέρα. Αφηγούμενοι φαινομενικά ακραίες αλλά αληθινές ιστορίες για μέρη όπου μπορείς να αγοράσεις αντίδοτο για την μοναξιά σε CD ή να νοικιάσεις ξένους για να κλαίνε στην κηδεία σου, να ακούσεις έναν ραδιοφωνικό σταθμό που μεταδίδει μόνο σιωπή και να επισκεφτείς πραγματικά βουνά καλυμμένα με ψεύτικο χιόνι.
Η περφόρμανς ερευνά το ευρύτερο θέμα της αφήγησης, διεκδικώντας τη θέση της σε ένα παγκόσμιο χωριό που κυβερνάται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ψάχνοντας τί είδους ιστορίες μας παρασέρνουν, πώς αυτές μεταδίδονται και πώς διαχειριζόμαστε τις πληροφορίες που μας δίνονται μέσα απ’ αυτές.
Πανέμορφο… Σε κάνει να σκέφτεσαι για τον κόσμο, σε κάνει να γελάς με τον κόσμο, σε κάνει να χαίρεσαι που είσαι μέρος του κόσμου μέσα σε όλη την παράνοια – τι παραπάνω να ζητήσει κανείς?
TotalTheatre.org
Σύλληψη/ Σκηνοθεσία/ Ερμηνεία: Jorge Andrade, Alexander Kelly & Chris Thorpe
Tim Crouch & Andy Smith with Karl James, What happens to the hope at the end of the evening
Απρίλιος 2014 | BIOS Main
Ο φίλος σου άργησε. Το φαγητό κρύωσε. Μια σκιά έπεσε.
Η ιστορία ενός απογεύματος, αυτού του απογεύματος και κάθε απογεύματος. Δύο φίλοι συναντιούνται ξανά μετά από πολύ καιρό. Η ιστορία μιας επανασύνδεσης, μιας επανάληψης και μίας προδοσίας. Ένα ταξίδι στην απόσταση που χωρίζει τις αντικρουόμενες απόψεις, την δράση και την αδράνεια, τις διαφορετικές μορφές, τους φίλους.
O ιδιοφυής δημιουργός Tim Crouch και γνώριμος αγαπημένος του Αθηναϊκού κοινού επιστρέφει φέτος στο BIOS για τρίτη φορά με την τελευταία του σύμπραξη, με τίτλο What Happens to the hope at the end of the evening, μια συνεργασία του Tim Crouch και του Andy Smith σε σκηνοθεσία του Karl James. Ο Tim Crouch και ο Andy Smith, μακροχρόνιοι, στενοί συνεργάτες και φίλοι, έχουν υπάρξει η ομάδα πίσω από τον Συγγραφέα και το βραβευμένο An Oak Tree, και για πρώτη φορά βρίσκονται μαζί επί σκηνής.
Η παράσταση What Happens to the hope at the end of the evening παρουσιάστηκε στο φεστιβάλ Almeida στο Λονδίνο το 2013 και έλαβε εξαιρετικά θερμές κριτικές.
Το What happens to the hope at the end of the world αποτελεί ένα ακόμη εξαιρετικό δείγμα γραφής του ανήσυχου Tim Crouch και ένα αισιόδοξο μήνυμα για το πώς το θέατρο μπορεί να είναι ένα πιθανό μέρος ενεργοποίησης της κοινωνίας και της αλλαγής .
Αθόρυβα συναρπαστικό. The Times ****
Αφυπνιστικό και απρόσμενα συγκινητικό . The Guardian ****
Κείμενο/ Ερμηνεία: Tim Crouch & Andy Smith
Σκηνοθεσία: Karl James
Συμπαραγωγές
Ωραίοι Σαν Βερολινέζοι | Ομάδα Per-Theater-Formance
Οκτώβριος-Νοέμβριος 2013 | BIOS Main (επανάληψη)
Η παράσταση Ωραίοι σαν Βερολινέζοι επιστρέφει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στο BIOS, μετά τον επιτυχημένο πρώτο κύκλο παραστάσεων τo περασμένο φθινόπωρο. Η παράσταση ταξίδεψε και παρουσιάστηκε στην Γερμανία και αυτό τον Οκτώβριο θα συμμετέχει στις παραστάσεις που επιλέχθηκαν για να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στην φετινή διεθνή συνάντηση του IETM Athens που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα.
Το μανιφέστο του σκηνοθέτη και θεωρητικού του θεάτρου Γιόζεφ Μποκουσλάου Έσιλκ με τίτλο «Το Θέατρο του μικροφώνου» βρίσκει τεράστια απήχηση μεταξύ των ομάδων του σύγχρονου θεάτρου σε όλη την Ευρώπη.
Οι θεατρικές σκηνές γεμίζουν με μικρόφωνα, αποκριάτικες μάσκες, κάμερες που καταγράφουν και οθόνες που προβάλλουν ζωντανά τις δράσεις των ηθοποιών.
Σκηνοθέτες και ηθοποιοί οργανώνουν ομαδικές εκδρομές στο Βερολίνο για να παρακολουθήσουν τις παραστάσεις του «Θεάτρου Έσιλκ» και να επιστρέψουν στα θέατρα τους «ωραίοι σαν βερολινέζοι.
Οι συντελεστές της Per-Theater-Formance συγκεντρώνουν και παρουσιάζουν τα κλισέ του σύγχρονου θεάτρου σε μια performance που εξερευνά τα όρια της αυθεντικότητας, της επιρροής και της αντιγραφής στην τέχνη του θεάτρου.
Σύνθεση κειμένου: Per-Theater-Formance
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τσιάμης
Δραματουργική Επεξεργασία: Ελισάβετ Ξανθοπούλου, Κωσταντίνα Σταθουλοπούλου
Σκηνογραφική/ενδυματολογική επιμέλεια: Ελένη Στρούλια
Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης
Παίζουν: Μάγια Ανδρέου, Κατερίνα Βούρτση, Δημήτρης Καινός, Δημήτρης Τσιάμης
Ευριπίδης, Μήδεια | εταιρείας θεάτρου ΣΥΝ ΔΡόΜοΣ
Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2013, BIOS Basement
Ένας μύθος που εξακολουθεί να συναρπάζει. Μια πρωταγωνίστρια που διχάζει το κοινό αλλάζοντας διαρκώς πρόσωπα και προσωπεία. Απεχθής παιδοκτόνος ή πρώιμη φεμινίστρια; Στυγερή εγκληματίας ή κοινωνική επαναστάτρια; Επιτήδεια πολιτικός ή συνηθισμένη γυναίκα; Θύτης ή θύμα; Το ντιμπέιτ εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας και η απόφαση ως προς τα πού γέρνει η πλάστιγγα είναι δική μας. Τι πιστεύουμε; Και ως πού φτάνει η ανοχή μας, ακόμα και η συνενοχή μας;
Μια σύγχρονη παράσταση της Μήδειας με τη μορφή ενός σκηνικού ντουέτου, που αναζητά τις ρίζες της βίας με χιούμορ, χωρίς αρχαιοπληξία, με σκοπό όχι να σατιρίσει αλλά να αναδείξει τη διαχρονικότητα του αριστουργήματος του Ευριπίδη.
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς
Σκηνοθεσία: Φίλιππος Κανακάρης
Δραματουργία: Κατερίνα Κωνσταντινάκου
Εγκατάσταση-Κοστούμια: Αντώνης Βολανάκης
Κίνηση: Μαριέλα Νέστορα
Ενδυματολογική συνδρομή (κοστούμι Μήδειας): Μαρία Παπαδοπούλου
Μουσική: Γιώργος Ταμιωλάκης
Φωτισμοί: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη
Ερμηνεύουν: Μαρία Πανουργιά, Θανάσης Δόβρης, Βιβή Νικολακοπούλου, Άννα Κολιοφώτη, Χριστίνα Λαζουρά
Χ. Μπελ, Η χαμένη τιμή της Katharina Blum | Ομάδα Ubuntu
Οκτώβριος 2013, BIOS Cinematheque (επανάληψη)
Η χαμένη τιμή της Katharina Blum μετά από την εξαιρετικά θερμή υποδοχή του κοινού και δύο παρατάσεις παραστάσεων την περασμένη σαιζόν, επιστρέφει αυτό το φθινόπωρο για 8 ακόμη παραστάσεις στην cinematheque του bios.
Μια παράσταση – αφήγηση, βασισμένη στο έργο του νομπελίστα Γερμανού συγγραφέα Heinrich Böll, η ιστορία μιας κοπέλας της διπλανής πόρτας που στην πορεία του έργου μετουσιώνεται σε σύμβολο πίστης και ηθικής.
Η Καταρίνα Μπλουμ είναι μια νεαρή και όμορφη οικιακή βοηθός. Όταν βρίσκεται σε ένα αποκριάτικο πάρτι, γνωρίζει και ερωτεύεται τον Λούντβιχ Γκαίττεν, ο οποίος καταζητείται από την αστυνομία για διάφορα εγκλήματα και τρομοκρατικές ενέργειες. Έτσι η Καταρίνα βρίσκεται ξαφνικά στο στόχαστρο του κίτρινου Τύπου και συγκεκριμένα της εφημερίδας “Die Zeitung” και του γλοιώδη δημοσιογράφου Ταίτγκες. Η ιδιωτική ζωή της Καταρίνα καταστρέφεται. Ο αδίστακτος δημοσιογράφος εκθέτει τους φίλους και την οικογένεια της με μια σειρά ψεύτικων και δυσφημιστικών δημοσιευμάτων που κηλιδώνουν την υπόληψή της και δεν έχουν καμία σχέση με την αλήθεια. Η Καταρίνα απελπισμένη από το διασυρμό της δολοφονεί τον διεφθαρμένο δημοσιογράφο Ταίτγκες.
Σκηνοθεσία/ Διασκευή: Ελεάνα Τσίχλη
Κίνηση: Δημήτρης Κουτσούμπας
Ερμηνεία: Κατερίνα Λάττα, Κλεοπάτρα Μάρκου, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Ελεάνα Στραβοδήμου
Less | Ομάδα MAG
Οκτώβριος – Νοέμβριος 2013, BIOS Basement
Το Less είναι η πρώτη περφόρμανς της ομάδας MAG. Παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 2007 στο Bios, και συμμετείχε επίσης στο Σύστημα Αθήνα 2008, που διοργάνωσε το Ε.Κ.Δ.Ι.Θ. Έξι χρόνια μετά, το Less επιστρέφει στον ίδιο ακριβώς χώρο που πρωτοπαρουσιάστηκε, για 8 μόνο παραστάσεις.
Το Less είναι μια ιεροτελεστία. Ένας άντρας και μια γυναίκα, παρουσιάζουν επί σκηνής στιγμιότυπα από τις ζωές τους, το παρελθόν τους, και τους φόβους τους. Ξανά και ξανά.
Στην παράσταση αυτή, η ομάδα MAG χρησιμοποιεί ως μοναδικό υλικό θεατρικής γραφής, το ανθρώπινο σώμα. Έκθετο, ανυπεράσπιστο, μπροστά στα μάτια των θεατών. Με τα σφάλματά του.
Ιδέα – Δημιουργία – Ερμηνεία : Βάσω Καμαράτου, Κώστας Κουτσολέλος
Ναπολέων Λαπαθιώτης, Κάπου περνούσε μια φωνή
Νοέμβριος 2013 – Ιανουάριος 2014, BIOS Main
Σάββατο βράδυ, φθινόπωρο του 1915. Μια παρέα νέων κατηφορίζει προς το Παγκράτι τραγουδώντας καντάδες. Λίγο πιο πέρα, σ’ ένα φτωχικό σπίτι μια κοπέλα, ετοιμοθάνατη, ακούει τις καντάδες και αναγνωρίζει τη φωνή του προσώπου που ερωτεύτηκε και που άθελά του, έγινε η αφορμή η ίδια να αρρωστήσει και εν τέλει να πεθάνει. Ήρωες που φτάνουν στα άκρα, παιχνίδια του μυαλού, η αγάπη, η αρρώστια, η συντηρητική οικογένεια σε ένα λαϊκό περιβάλλον. Η νουβέλα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, Κάπου περνούσε μια φωνή – Σελίδες μιας Αθήνας περασμένης δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στο περιοδικό Νέα Εστία το 1940. Ο αμφιλεγόμενος συγγραφέας του Μεσοπολέμου σχολιάζει και οικτίρει και ταυτόχρονα προσεγγίζει τους ήρωες και τις ιστορίες τους με μεγάλη τρυφερότητα και κατανόηση.
Οι τρεις νεαροί ηθοποιοί, Ηλίας Βογιατζηδάκης, Μυρτώ Πανάγου, Νατάσα Παπανδρέου μετά τα Χταποδάκια και άλλα διηγήματα, επανέρχονται το φθινόπωρο του 2013 στο Bios Main, δραματοποιώντας και πάλι το έργο ενός νεοέλληνα συγγραφέα και φιλοδοξώντας να φέρουν το κείμενο στο σήμερα, διατηρώντας την αύρα της εποχής του.
Διασκευή/ Σκηνοθεσία/ Ερμηνεία: Ηλίας Βογιατζηδάκης, Μυρτώ Πανάγου, Νατάσα Παπανδρέου
Δραματουργία: Παναγιώτα Κωνσταντινάκου
ΜΙΝΙΟΝ, Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία
Δεκέμβριος 2013 – Ιανουάριος 2014, BIOS Main
Κουβεντιάζουμε ωραία για τη φωτιά στο Μινιόν και στον Κατράντζο.
Ένα απόσπασμα από το ημερολόγιο ενός αγνώστου άνδρα, το οποίο βρέθηκε τυχαία στα σκουπίδια το 1992 και δημοσιεύτηκε αυτούσιο στο λογοτεχνικό περιοδικό Πλανόδιον το 1997. Σημειώσεις ενός αγνώστου συγγραφέα που η ανάγνωσή τους μας ανοίγουν τον προσωπικό του κόσμο και την ευαίσθητή του φύση που αποτυπώνει και σκιαγραφεί με μεγάλη ευστοχία την δραματική φύση των Ελλήνων, η οποία συχνά εκδηλώνεται με εκρήξεις μεγαλείου, μανία καταδίωξης και μοναξιά.
Ένα απόσπασμα μιας παρακολούθησης, μιας άρθρωσης ενός λόγου, μιας πρόχειρης κατοίκησης της πόλης, επίμονης και επίπονης, αφηγήσεις τυχαίων συναντήσεων με την ομορφιά και με το άσχημο. Τα κείμενα χρονολογούνται από τον Νοέμβριο του 1980 μέχρι τον Ιανουάριο του 1981. Τυχαία περιέχονται τα Χριστούγεννα που κάηκε το Μινιόν.. το “μικρό” μεγάλο κατάστημα. Άλλη μια έκφανση του Ελληνικού δράματος, άλλο ένα γεγονός που καταγράφηκε στην διαχρονική δραματική εξέλιξη της πόλης.
Σύλληψη/ Σκηνοθεσία: Μαρία Πανουργιά
Σκηνικός χώρος: Βίβιαν Φίλιππα
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Μουσική διδασκαλία: Blaine L. Reininger
Ηθοποιοί: Κωσταντίνος Αβαρακιώτης, Θανάσης Δόβρης
Delia Derbyshire | Violet Louise
Ιανουάριος – Μάρτιος 2014, BIOS Main
Η πραγματική ιστορία της Delia Derbyshire, η οποία υπήρξε πρωτοπόρος συνθέτρια της ηλεκτρονικής αναλογικής μουσικής και ένα από τα πρώτα στελέχη του Radiophonic Workshop, τμήμα του ραδιοφώνου του BBC που δημιουργήθηκε το 1958 κυρίως για να δημιουργεί ηχητικά εφέ για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση.
Η Delia Derbyshire στα έντεκα χρόνια που εργαζόταν στο BBC παρήγαγε μουσική και ήχους για περίπου διακόσια ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά προγράμματα. Μία από τις πιο γνωστές της συνθέσεις είναι η επεξεργασία και η τελική διαμόρφωση με ηλεκτρονικούς ήχους της παρτιτούρας του Ron Grainer που αφορούσε το μουσικό θέμα της σειράς Doctor Who. O Grainer της πρότεινε να μπει ως συν-συνθέτρια στο θέμα του Doctor Who, όμως το BBC, αρνήθηκε να της απονείμει τα πνευματικά δικαιώματα, με τη δικαιολογία ότι είχε προσληφθεί ως ηχολήπτρια από το σταθμό.
Συνεργάστηκε με avant-garde συνθέτες της εποχής και πασίγνωστα αστέρια της εμπορικής μουσικής βιομηχανίας όπως ο Paul Mc Cartney, οι Pink Floyd και η Yoko Ono. To 1973 αποχώρησε από το BBC, απογοητευμένη θεωρώντας ότι το έργο της δεν αναγνωρίστηκε ποτέ.
Μία οπτικοακουστική παράσταση βασισμένη στην ζωή μιας σπουδαίας μουσικού, της οποίας το έργο επηρέασε και συνέβαλλε στην μεγάλη ηλεκτρονική επανάσταση στην μουσική παραγωγή. Μια χαρισματική γυναίκα – μουσικός που τόλμησε να δημιουργήσει σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον, ορμώμενη από την αγάπη της για την χειροποίητη αναλογική μουσική και τα πρώτα συνθεσάιζερ, χωρίς η ιστορία να καταγράψει ακριβώς την συμβολή της στην εξέλιξη της μουσικής.
Σκηνοθεσία/ Μουσική Σύνθεση/ Ερμηνεία: Violet Louise
Ηχητικός Σχεδιασμός: Studio19- Άρης Παυλίδης
Αβελάρδος και Ελοΐζα | Εταιρεία θεάτρου Sforaris
Φεβρουάριος-Μάρτιος 2014, BIOS Main
Ο έρωτας αρχίζει από μία μεταφορά.
Η νέα παράσταση της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris και του Γιάννη Καλαβριανού, ζωντανεύει μία από τις μεγαλύτερες ιστορίες αγάπης ενός θρυλικού ζευγαριού, που παραμένει άγνωστο στο ελληνικό κοινό, του Αβελάρδου και της Ελοΐζας.
Η ιστορία της ζωής και του παράφορου και αιώνιου πάθους τους τοποθετείται στο Παρίσι του 12o αιώνα. Εκεί, ο Πέτρος Αβελάρδος διαπρέπει ως φιλόσοφος και θεολόγος με πλήθος μαθητών, τεράστια μόρφωση και προοπτικές διεκδίκησης του ίδιου του Παπικού θρόνου. Ο Εφημέριος του Παρισιού, Φυλμπέρ, του εμπιστεύεται για μαθήτρια την δεκαεξάχρονη ανιψιά του, Ελοΐζα, που παρά τη μικρή της ηλικία έχει ήδη μια εξαιρετικά ευρεία καλλιέργεια. Ο Αβελάρδος και η Ελοΐζα γρήγορα γίνονται εραστές. Το σκάνδαλο που ξεσπά είναι τεράστιο. Η Ελοΐζα μένει έγκυος και ο Αβελάρδος την πιέζει να παντρευτούν, πράγμα που η Ελοΐζα αρνείται, για να μην σταθεί εμπόδιο στην θεολογική του πορεία. Τελικά ο γάμος θα γίνει σε πολύ στενό οικογενειακό κύκλο.
Ο Φυλμπέρ, θεωρώντας τον γάμο εικονικό και την προσβολή στο πρόσωπό του τεράστια, διατάζει την τιμωρία του Αβελάρδου. Πληρωμένοι δολοφόνοι εισβάλουν στο σπίτι του ζευγαριού και τον ευνουχίζουν. Ο Αβελάρδος όμως, επιζεί. Καταφεύγει στο μοναστήρι του Σαιν Ντενί και παραγγέλνει στην Ελοΐζα να γίνει και εκείνη μοναχή. Το ζευγάρι ζει χωριστά για τα επόμενα 20 χρόνια ανταλλάσοντας επιστολές. Συναντιούνται μία και μοναδική φορά. Ο Αβελάρδος πεθαίνει 63 ετών. Η Ελοΐζα ζει ακόμη 20 χρόνια και πεθαίνει λέγοντας σαν τελευταία φράση: “In death at last, let me rest with Abélard”, παράκληση που όμως δεν εισακούγεται.
Ο θρύλος θέλει την Ιωσηφίνα Βοναπάρτη, σύζυγο του Ναπολέοντα, επτακόσια χρόνια μετά τον θάνατό τους, να συγκινείται μαθαίνοντας την ερωτική τους ιστορία και να εκπληρώνει την τελευταία επιθυμία της Ελοΐζας, μεταφέροντας τα οστά τους σε κοινό τάφο στο Κοιμητήριο του Père Lachaise. Ο τάφος τους γίνεται σύμβολο της αιώνιας αγάπης και μνημείο για τους απανταχού ερωτευμένους.
Κείμενο-σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός
Σκηνικά-κοστούμια: Εύα Μανιδάκη
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Παίζουν: Ελένη Κοκκίδου, Γιώργος Γλάστρας, Χριστίνα Μαξούρη
Μιχαήλ Μπουλκάκοφ, Διαβολιάδα | Ομάδα Ubuntu
Φεβρουάριος – Απρίλιος 2014, BIOS Main
Η ομάδα Ubuntu επανέρχεται στο Βios με τη Διαβολιάδα του πρωτοπόρου Ρώσου συγγραφέα Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ. Πρόκειται για μια επίκαιρη πολιτική αλληγορία, η οποία αφ’ ενός κινείται σε ένα ακραία ποιητικό σύμπαν, αφ’ ετέρου παρουσιάζει καταφανείς αναλογίες με την περίοδο ανατροπών και την παράλογα σκληρή πραγματικότητα που βιώνουμε σήμερα.
Η Διαβολιάδα προκάλεσε σάλο όταν πρωτοεκδόθηκε το 1925 και δύο μήνες αργότερα λογοκρίθηκε ως βλάσφημη, αποσύρθηκε και δεν επανακυκλοφόρησε ποτέ. Ο Μπουλγκάκοφ επιλέγει στο έργο αυτό το σύμβολο του Διαβόλου και πλήθος αναγνωρίσιμων αρχετύπων του και με το φαουστικό θέμα της εξαγοράς (του χρόνου, των ιδεών ή των πεποιθήσεων) σε πρώτο πλάνο, δημιουργεί αυτή την καυστική σάτιρα μιας τραγελαφικής κοινωνίας στην οποία ελλοχεύει και σύντομα επικρατεί ολοκληρωτικά το απόλυτο χάος. Η λεγόμενη σοσιαλιστική αγωγή πάει περίπατο και οι πάντες εκδηλώνουν τον χειρότερο εαυτό τους κατευθυνόμενοι από φαινομενικά διαβολικές δυνάμεις.
Σκηνοθεσία: Ελεάνα Τσίχλη
Δραματουργική επεξεργασία: Έλσα Ανδριανού
Το Κλέφτικο (Μια Τελετουργία) | Ομάδα Per-Theater-Formance
Μάρτιος- Απρίλιος 2014, BIOS Main
Η ομάδα Per-Theater-Formance μετά την παράσταση Ωραίοι σαν Βερολινέζοι
επανέρχεται με την περφόρμανς To Κλέφτικο (Μια Τελετουργία). Η παράσταση αποτελεί την πρώτη παρουσίαση της έρευνας της ομάδας, πάνω στην έννοια της τελετουργίας και της σχέσης της με την Τέχνη και την κοινωνία.
Παράξενα τελετουργικά αναγέννησης εμπνέουν τους συντελεστές να δημιουργήσουν
ένα σύγχρονο τελετουργικό της άνοιξης, όπου το μακροσκελές ποίημα Κλέφτικο του Γιώργου Πρεβεδουράκη (μια μεταγραφή του Ουρλιαχτού του Άλεν Γκίνσπεργκ) λειτουργεί ως ένας καυστικός θρήνος για την ελληνική πραγματικότητα αλλά και ως προσευχή για εκείνους «που πόνταραν τις ελπίδες τους στην Άλλη Ελλάδα- την καλή».
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τσιάμης
Δραματουργική Επεξεργασία: Δημήτρης Μπαμπίλης, Ελισάβετ Ξανθοπούλου, Κωσταντίνα Σταθουλοπούλου
Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Στρούλια
Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης
Παίζουν: Μάγια Ανδρέου, Κατερίνα Βούρτση, Ηρώ Καρρά, Βίκυ Χάρρις
Das Kapital [a model] |πλατφόρμα Create an Accident
Μάιος 2014, BIOS Main
Μία όπερα χωρίς ερμηνευτές που μουρμουρίζει το τραγούδι των δυτικών μητροπόλεων.
Η μουσική σύνθεση οργανώνει την αφήγηση της παράστασης, μια αρχιτεκτονική εγκατάσταση ζωντανεύει μέσα από τη χρήση θεατρικών μηχανισμών, κατασκευών και φωτισμών, ενώ ένα δίκτυο βιντεοπροβολών μεταφέρει στη σκηνή τη ζωή της πόλης της Αθήνας σε πραγματικό χρόνο.
Η πλατφόρμα Create an Accident αναμετριέται με το Κεφάλαιο του Μαρξ και παρουσιάζει την εκδοχή της στην παράσταση Das Kapital [a model]. Ένα αφιέρωμα στον σύγχρονο Homo-Urbanus σχεδιασμένο ως πολυφωνική οπτικοακουστική σύνθεση.
Καταργώντας ένα από τα βασικότερα συστατικά του θεάτρου, την ανθρώπινη παρουσία, το Das Kapital [a model] προτείνει ένα μοντέλο για την ανθρώπινη υπόσταση σε αβέβαιους καιρούς και ένα μοντέλο για το μέλλον των παραστατικών τεχνών.
Η παράσταση αποτελεί μέρος του συνολικού προγράμματος της πλατφόρμας Create an Accident για τη σεζόν 2013-2014 με τίτλο View Images in High Revolution.
Σύλληψη/ Σκηνοθεσία: Ντίνος Νικολάου
Δραµατουργία: Γκέλυ Καλαµπάκα, Κοσµάς Νικολάου
Μουσική σύνθεση: Κωνσταντίνος Βήτα
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Κοσµάς Νικολάου
Φιλοξενίες
Άτιτλη Βία | Oμάδα LEGΩ (πρώην Ανδρικόπουλοι)
Οκτώβριος 2013, BIOS Basement
Μια συλλογή από εικόνες και σχήματα που παρουσιάζουν και καταγράφουν την βία της καθημερινότητας και τις αντιφατικές της εκφάνσεις, όπως εκδηλώνεται μέσα από τους μηχανισμούς της εκπαίδευσης, τον θεσμό της οικογένειας, το εργασιακό περιβάλλον, τον έρωτα. Η ομάδα Legω επιχειρεί να εντοπίσει τις λεπτές διαχωριστικές γραμμές που ορίζουν τη βιαιότητα των κοινωνικών κανόνων και σχέσεων και αόρατα καθορίζουν την ανθρώπινη συμπεριφορά μέσα από καθημερινά παραδείγματα αλλά και από ιστορίες ανθρώπων που έχουν υπερβεί τα όρια.
Η ομάδα LEGΩ (πρώην Ανδρικόπουλοι) είναι οι νικητές του φετινού Scratch night του Bob Theater Festival 2013.
Σύλληψη/ Σκηνοθεσία: Κωστάκης Ανδρικόπουλος
Ενδυματολογική επιμέλεια/επιμέλεια φωτισμών: Ζωή Μολυβδά-Φαμέλη
Παίζουν: Γιάννης Ασκάρογλου, Ιουλία Γεωργίου, Χριστιάνα Δρόσου, Καίτη Ιωαννίδου, Ιωάννα Μαργαρίτη, Θανάσης Πατριαρχέας
Χάινριχ φον Κλάιστ, Πενθεσίλεια σήμερα
Οκτώβριος 2013, BIOS Main
Ο Κλάιστ γράφει στη Γερμανία του 19ου αιώνα, η Πενθεσίλεια κι ο Αχιλλέας ερωτεύονται κατά τη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου, δεκατέσσερις νέοι ηθοποιοί επιχειρούν το ξεκίνημά τους στην Αθήνα του 2013. Τρεις τόποι, τρεις εποχές, τρεις γλώσσες. Πώς φτιάχνεται ένα έργο που μιλάει ακατάπαυστα τρέχοντας, σαρώνοντας, γκρεμίζοντας;
Δεκατέσσερις νέοι ηθοποιοί μιλούν για όσα έγραψε στην ιστορία του ο Γερμανός κλασικός. Μέσα στον Τρωικό Πόλεμο, ο Αχιλλέας και η Πενθεσίλεια, οι Έλληνες και οι Αμαζόνες, ο κόσμος των αντρών κι ο κόσμος των γυναικών έρχονται αντιμέτωποι με όσα τους ενώνουν και όσα τους χωρίζουν. Έρωτας, Πόλεμος, στο χώρο του μύθου. Έρωτας και πόλεμος, στο χώρο του σήμερα.
Μια παράσταση που έκανε τα πρώτα της βήματα μέσα στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου ως διπλωματική εργασία των τελειοφοίτων υπό την καθοδήγηση του Ακύλλα Καραζήση.
Μετάφραση: Τζένη Μαστοράκη
Σκηνοθεσία: Ακύλλας Καραζήσης
Επιμέλεια κοστουμιών: Ιωάννα Τσάμη
Παίζουν: Μάνος Βαβαδάκης, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Στέλλα Βογιατζάκη, Χαρα-Μάτα Γιαννάτου, Δάφνη Ιωακειμίδου-Πατακιά, Γιάννης Νιάρρος, Γιώργος Ονησιφόρου, Κατερίνα Παπανδρέου, Σπύρος Σταμούλης, Αλέξανδρος Φράγκος
Φεστιβάλ
BOB Theater Festival 2014
Μάιος 2014
Το Bob Theater Festival,το μεγαλύτερο φεστιβάλ νεανικού θεάτρου στην Αθήνα επιστρέφει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στο BIOS, με καινούριες παραστάσεις, stand-up comedy, διαγωνισμούς, συναυλίες και πάρτι με περισσότερους από 3000 επισκέπτες για 5 συνεχόμενες μέρες.