Στην καινοτόμο πρωτοβουλία του Εθνικού Θεάτρου και του Ελληνικού Φεστιβάλ, να αναθέσουν σε τρεις γυναίκες σκηνοθέτιδες την τριλογία του Αισχύλου Ορέστεια, η Γεωργία Μαυραγάνη ανέλαβε το τρίτο μέρος της, «Ευμενίδες».(Τα άλλα δύο έχουν ανατεθεί στην Ιώ Βουλγαράκη και τη Λίλλυ Μελεμέ)
Η Γεωργία Μαυραγάνη, από το ξεκίνημα της ως βοηθός σκηνοθέτη δίπλα σε σπουδαίουςΈλληνες σκηνοθέτες έως και σήμερα που έχει να επιδείξει σημαντικές παραστάσεις, έχει συνεργαστεί με όλες τις μεγάλες σκηνές της χώρας (Εθνικό Θέατρο, ΚΘΒΕ, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Πόρτα κλπ) και το καλοκαίρι θα αναμετρηθεί για πρώτη φορά με την Επίδαυρο.
Σημειώνεται ότι η τριλογία θα παρουσιαστεί σε ενιαία παράσταση με τους ίδους συντελεστές στις 28 και 29 Ιουνίου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Η μετάφραση είνι του Κ.Χ.Μύρη, τα σκηνικά του Πάρι Μέξη και οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου. Τη διανομή των ρόλων στελεχώνουν οι: Δημήτρης Γεωργιάδης, Στεφανία Γουλιώτη, Στέλιος Ιακωβίδης, Μαρία Κίτσου, Φιλαρέτη Κομνηνού, Δέσποινα Κούρτη, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Αργύρης Ξάφης .
Η Γεωργία Μαυραγάνη σημειώνει γις τις «Ευμενίδες»:
«O Oρέστης βρίσκεται στους Δελφούς καταδιωκόμενος από τις Ερινύες. Είναι ικέτης στο ιερό του Απόλλωνα ζητώντας την προστασία του θεού. Ακολουθώντας τις συμβουλές του έρχεται στην Αθήνα, όπου προσπέφτει ικέτης στο άγαλμα της Αθηνάς.
Οι εξαγριωμένες Ερινύες, παρακινημένες από το φάντασμα της Κλυταιμνήστρας τον ακολουθούν.
Η λύση θα δοθεί στον Άρειο Πάγο, το δικαστήριο των Αθηνών.
Ο Χορός των Ερινύων και ο Ορέστης θα υπερασπιστούν τα πιστεύω τους. Η ισοψηφία που προκύπτει με την ψήφο της Αθηνάς κηρύσσει αθώο τον Ορέστη, ο οποίος εξυμνεί την Πόλη των Αθηνών και διακηρύσσει ότι στο εξής συμμαχία ακατάλυτη θα δένει την πατρίδα του με την Αθήνα. Η Αθηνά καθιερώνει τιμές για τις Ερινύες και τις ανακηρύσσει αγαθοποιές θεότητες: Ευμενίδες.
Η τριλογία κλείνει με την αποκατάσταση της ισορροπίας, σε μια ατμόσφαιρα συμφιλίωσης. Λίγο αργότερα, το 462 π.Χ., με τη μεταβολή του πολιτεύματος, η δικαιοδοσία των φονικών υποθέσεων μεταφέρεται στον Άρειο Πάγο.
Στο τρίτο μέρος της Ορέστειας επιχειρείται ο τελευταίος και πιο δύσκολος καθαρμός. Ένας χορός δέκα ηθοποιών θα προσπαθήσει να τον πραγματώσει οργανώνοντας μια δίκη όλων: νεκρών, ζωντανών, ανδρών, γυναικών, θνητών, θεών και άρα μια βαθιά πολιτική πράξη.»
επιμέλεια: Κώστας Ζήσης
Φωτογραφίες: Γεράσιμος Δομένικος / FOSPHOTOS
Μαριλένα Σταφυλίδου