Ο Ευγένιος Ο’ Νηλ και ο Τένεσσι Ουίλιαμς. ογκόλιθοι και οι δύο του Αμερικανικού Θεάτρου, είναι ωστόσο εντελώς διαφορετικοί τόσο σε ύφος όσο και σε αφετηρία. Η ρεαλιστική γραφή του πρώτου, απέχει από την ποιητική, ονειροπόλα και στα όρια του σουρεαλισμού σε κάποιες περιπτώσεις του δεύτερου.
Η “Λευκή πραγματικότητα” της Στέλλας Ρουσσάκη στο Από Μηχανής Θέατρο, επιχειρεί, επιτυχημένα, την επί σκηνής σύζευξη αυτών των δύο σπουδαίων συγγραφέων.Το ερέθισμα δίνεται από δύο ηρωίδες τους. Η Μαίρη από το “Μακρύ ταξίδι της μέρας μέσα στη νύχτα” και η Μπλανς Ντιμπουά απο το “Λεωφορείον ο Πόθος” συναντώνται εκεί όπου οι εμπνευστές τους, τις παραδίδουν: σε ίδρυμα. Εξαρτημένες και οι δύο από ποτό και ουσίες, εύθραυστες, ασταθείς και ευάλωτες, είναι γι αυτές αδύνατον να διαχειριστούν τον κόσμο της κοινής λογικής, του ρεαλισμού και της πραγματικότητας, να επικοινωνήσουν με το κοινωνικό και οικογενειακό τους περιβάλλον.
Εμπνευσμένη παράσταση, τόσο ως ιδέα, όσο και στην εκτέλεσή της, από εννέα ηθοποιούς οι οποίοι λειτούργησαν ως σύνολο, και συνέβαλαν με απόλυτη συνέπεια και με ομαδικότητα, συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλον, στο δύσκολο αυτό εγχείρημα της οικοδόμησης της διπλής αυτής παράστασης, Κάποιες στιγμές υποκριτικής αμηχανίας υπάρχουν, αλλά τις προσπερνάς, μιας και η ατμόσφαιρα που επιτυγχάνεται σε έχει ήδη συνεπάρει.
Παρακολουθούμε τα δύο έργα παράλληλα, αποσπασματικά αλλά σε μια ενιαία μορφή, σαν μνήμες που έρχονται και φεύγουν από το μυαλό των ίδιων των ηρωίδων, φωτισμένες εικόνες και φευγαλέοι ήχοι και αντίλαλοι.
Μέχρι να φτάσουμε, σε εκείνο το τελευταίο θεατρικό κρεσέντο, όπου με εξαιρετική εικαστική αρτιότητα, όλοι οι ήρωες και των δύο έργων συναντώνται γύρω από ένα τραπέζι, με περιθωριοποιημένες πλέον την Μαίρη και την Μπλανς.
Δεν έχουμε εδώ, μια απλή θεατρική πράξη, έχουμε ένα ψυχόδραμα, στο οποίο η σκηνοθέτις επιχειρεί να ανασύρει τους ιδιαίτερους ψυχικούς κόσμους των ηρωίδων της, να τους αποκαλύψει στο κοινό και τελικά να προβληματίσει αν είναι η “δική τους τρέλα” αυτή που τις έσπρωξε στο περιθώριο ή μήπως τελικά υπεύθυνος είναι ένας περίγυρος και μια κοινωνία προβληματική, με τα μέλη της να αρνούνται πεισματικά να επικοινωνήσουν ουσιαστικά μεταξύ τους; Οι ελλειμματικοί χαρακτήρες είναι οι Μαίρη και η Μπλανς ή μήπως όλοι οι άλλοι;
Και είναι αυτά τα ερωτήματα που σε συνοδεύουν κατά την έξοδό σου..
Κώστας Ζήσης 11/5/2018
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΔΩ