«Το σώμα θυμάται. Κι ό,τι θυμάται χαίρεται». Λυσιστράτη
Ένας «άλλος» Αριστοφάνης έκανε την εμφάνισή του στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού και μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη. Μια διαφορετική προσέγγιση της αντιπολεμικής κωμωδίας του Αριστοφάνη γεμάτη ερωτικό οίστρο και διονυσιακή αίσθηση.
Ένα έργο με πιάνο και λυρισμό μαγνήτισε εκατομμύρια θεατές και πιάστηκε στα δίχτυα πολλών συζητήσεων. Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός τόλμησε σκηνοθετικά να προβάλλει την έννοια του σώματος ως ένα σύμβολο υπεράνω όλων.Συγκεκριμένα, το γυναικείο γυμνό σώμα έχει την ικανότητα να κατευθύνει όπου το ίδιο επιθυμεί το ανδρικό μυαλό, ακόμα και τα πολιτικά ζητήματα μιας χώρας.
Στη σκηνή εμφανίζονται γυμνά γυναικεία σώματα, τα οποία δεν χαρακτηρίζονται χυδαία, αφού η σκηνοθετική ματιά του ΜΜ τα τοποθετεί ως ένα είδος συμβόλου και άποψης για το έργο. Η Λένα Κιτσοπούλου ενσαρκώνει τον ρόλο της Λυσιστράτης και ένας ακράδαντος γυναικείος δυναμισμός πλαισίωσε το Αρχαίο Θέατρο.
Στη σκηνή εμφανίζονται γυμνά γυναικεία σώματα, τα οποία δεν χαρακτηρίζονται χυδαία, αφού η σκηνοθετική ματιά του ΜΜ τα τοποθετεί ως ένα είδος συμβόλου και άποψης για το έργο. Η Λένα Κιτσοπούλου ενσαρκώνει τον ρόλο της Λυσιστράτης και ένας ακράδαντος γυναικείος δυναμισμός πλαισίωσε το Αρχαίο Θέατρο.
Η φράση από την παράσταση «Αυτό που βλέπετε είναι μια κανονική γυναίκα», έρχεται και δένει πλήρως με την υποκριτική δύναμη της ηρωίδας.
Ο 15μελής γυναικείος χορός σε συνδυασμό με τον 4μελή χορό των γερόντων κατάφεραν να αναγεννήσουν το αριστοφανικό χιούμορ, την συγκίνηση αλλά και μελαγχολία των γεγονότων. Ο ήχος του πιάνου (η Λενιώ Λιάτσου φορώντας ένα μεγάλο καπέλο με φρούτα μαγεύει με τον χορό των δαχτύλων της όλους τους θεατές) σε συνδυασμό με την ανάλαφρη κινησιολογία (Χρήστος Παπαδόπουλους) προσφέρουν στο έργο έναν μαγικό επιδαύριο λυρισμό. Τα κουστούμια (Μαγιού Τρικεριώτη) άκρως κατάλληλα στο ύφος της σκηνοθεσίας προσέδωσαν μια αίσθηση ελευθερίας και ερωτισμού.
«Αυτά ακριβώς περιμένω να σε σώσουν, οι κρόκοι και τα μύρα, οι άζωστοι χιτώνες, τα κοκκινάδια και τα διαφανή πέπλα».Λυσιστράτη
Η «Λυσιστράτη» τοποθετημένη στο σύγχρονο ιστορικό πλαίσιο της εποχής κάνει τη δική της παρουσία μέσα από έναν επαναστατικό αλλά κυρίως ποιητικό λόγο. Ο Δημήτρης Δημητριάδης, όπως αναφέρει ο ίδιος, προσπάθησε να υπερτονίσει «την αντοχή του έργου αυτού στο χρόνο, κι αυτό δε θα μπορούσε να επιχειρηθεί παρά με το να παραμείνει η μεταφραστική απόπειρα απόλυτα πιστή στην ίδια τη γραφή του.» Η δύναμη της ποίησης είναι αυτή που κρατάει επίκαιρο το συγκεκριμένο έργο του Αριστοφάνη.
Η σωτηρία όλων κρίνεται στα χέρια των γυναικών, οι οποίες προκλητικές και αφοσιωμένες στο στόχο τους (η λήξη του Πελοποννησιακού πολέμου) χαρακτηρίζονται ως ο απαγορευμένος πόθος των ανδρών. Η Λένα Κιτσοπούλου μαζί με τις δικές της Λαμπυρίδες, Αθηνά Δημητρακοπούλου Λένα Δροσάκη, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Άννα Κλάδη, Σοφία Κόκκαλη, Ειρήνη Μαρκή, Αθηνά Μαξίμου, Ελένη Μπούκλη, Ηλέκτρα Νικολούζου, Αγλαΐα Παππά, Λένα Παπαληγούρα, Μαρίνα Σάττι, Μαρία Σκουλά και Έλενα Τοπαλίδου μέσα από αυτοσχεδιαστικά κόλπα, κίνηση, φωνή και υποκριτική δεινότητα παρουσιάζουν στο κοινό την γυναικεία αποφασιστικότητα και ομορφιά.Ομοίως οι Αιμίλιος Χειλάκης, Γιώργος Μπινιάρης, Γιάννης Βογιατζής, Χάρης Τσιτσάκης και Θέμης Πάνου τοποθετούν το χιουμοριστικό τους τάλαντο στα ύψη επιδιώκοντας να προσεγγίσουν όσο περισσότερο γίνεται τα μηνύματα και την ατμόσφαιρα ολόκληρου αυτού του αντιπολεμικού μανιφέστου.
«Τότε που ήταν να χαρούμε και ν’ απολαύσουμε τα νιάτα μας, πλαγιάζαμε μόνες εξαιτίας του πολέμου». Λυσιστράτη
Το τολμηρό και μαγικό ταξίδι της Λυσιστράτης θα συνεχιστεί για λίγες παραστάσεις ακόμα στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών.
Σάββατο 20 Αυγούστου, Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
Τρίτη 23 Αυγούστου, Δίον, Αρχαίο Θέατρο Δίου
Κυριακή 28 Αυγούστου, Αρχαία Ολυμπία, Ανοιχτό Θέατρο Φλόκα
Τρίτη και Τετάρτη 30 και 31 Αυγούστου, Πάτρα, Ρωμαϊκό Ωδείο
Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου, Παπάγου, Κηποθέατρο
Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου, Θεσσαλονίκη, Θέατρο Δάσους
Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου, Ελευσίνα, Παλαιό Ελαιουργείο
Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου, Βύρωνας, Θέατρο Βράχων “Μελίνα Μερκούρη
Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου, Ηλιούπολη, Θέατρο Άλσους “Δημήτρης Κιντής”
Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου, Νέα Σμύρνη, “Θέατρο Άλσους Νέας Σμύρνης”
Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου, Ηρώδειο
Το κείμενο υπογράφειο η Νάνσυ Τσουμάνη, μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο «Θέατρο και Εκπαίδευση», 16/8/2016