37.2 C
Athens
Σάββατο, 20 Ιουλίου, 2024

Η ταινία της εβδομάδας: «Η γεύση του κερασιού» του Αμπάς Κιαροστάμι

Σε συνέχεια του αφιερώματος σε αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου που βρίσκονται ελεύθερα στο διαδίκτυο, η στήλη προτείνει την “Γεύση του κερασιού” του σπουδαίου Ιρανού σκηνοθέτη Αμπάς Κιαροστάμι. Πρόκειται για την ταινία που χάρισε τον Χρυσό Φοίνικα στον κορυφαίο εκπρόσωπο του κινηματογραφικού μινιμαλισμού. Η ταινία είναι διαθέσιμη στο youtube, στο link στο τέλος του κειμένου.
 
Η υπόθεση: Ο κύριος Μπάντι είναι ένας μεσήλικας που επιθυμεί να αυτοκτονήσει. Προσφέροντας ένα μεγάλο χρηματικό ποσό, αναζητά κάποιον να τον βοηθήσει στις τελευταίες του στιγμές, που θα μπορούσε να θάψει το σώμα του όταν καταφέρει να ολοκληρώσει την αποστολή του ή να τον σώσει αν αποτύχει. Πρώτα απευθύνεται σε έναν Κούρδο στρατιώτη και στη συνέχεια σε έναν Αφγανό φοιτητή, που προσπαθούν να τον πείσουν να μην το κάνει. Τελικά, συναντά έναν Τούρκο ταριχευτή, που απρόθυμα δέχεται την προσφορά, μόνο επειδή έχει την ανάγκη των χρημάτων, αν και αυτός προσπαθεί να τον πείσει να μην το κάνει. 
 
93529791_1056234968091437_8294942399726092288_n.jpg
 
Ο κινηματογράφος του Κιαροστάμι είναι οικουμενικός και ταυτόχρονα μια βαθιά προσωπική εμπειρία. Η ελλειπτικότητα της “γεύσης του κερασιού” προσφέρεται για πολλαπλές θεάσεις και ερμηνείες. Ίσως το στοιχείο που ενισχύει περισσότερο την ταύτιση με τον κεντρικό χαρακτήρα είναι το γεγονός ότι ο θεατής δεν μαθαίνει ποτέ λεπτομέρειες για την ζωή του, ούτε τον λόγο για τον οποίον θέλει να αυτοκτονήσει. Πρόκειται για ένα ιδιόμορφο road movie, με φαινομενικά αργούς ρυθμούς, όπου στην πραγματικότητα υπάρχει έντονη εξέλιξη της εσωτερικής δράσης του κ. Μπάντι. Η απλότητα της κινηματογράφησης και η ειλικρίνεια του auteur της είναι η μεγαλύτερη δύναμη και απόλαυση της ταινίας. Το πρόβλημα της αυτοκτονίας τίθεται στην πρωτογενή, αμιγώς υπαρξιακή του έννοια. 
 
Η ερμηνεία του πρωταγωνιστή είναι διακριτική και για τούτο τον λόγο επιδραστική, συνάδοντας απόλυτα με τον ασκητικό τρόπο κινηματογράφησης. Ο ρυθμός του έργου λειτουργεί υπνωτιστικά, ενώ η οπτική γωνία δημιουργεί την αίσθηση μιας αγνής και ειλικρινούς προσέγγισης, όπου κυριαρχεί η ανθρωπιστική ευαισθησία χωρίς επιτήδευση και μελοδραματισμούς. 
 
Η αμφισημία που στοιχειώνει το τέλος της ταινίας, αλλά και το συγκινητικό τραγούδι Infirmary (St James) συνθέτουν ένα αξέχαστο κλείσιμο. Ο Κιαροστάμι καθιστά  τους θεατές συμμέτοχους και συνδημιουργούς του έργου του, σχολιάζοντας με λυτρωτικό τρόπο την μοναξιά των ανθρώπων και υμνώντας εν τέλει την ομορφιά της ζωής. 
 
93419740_223525929081522_66515943764787200_n.jpg
 
Ο Αμπάς Κιαροστάμι γεννήθηκε το 1940 στην Τεχεράνη και σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της πόλης. Πριν ασχοληθεί με τον κινηματογράφο, καταπιάστηκε αρχικά με την ζωγραφική, με την εικονογράφηση παιδικών βιβλίων, ενώ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 εργάστηκε στο χώρο της διαφήμισης. Η κινηματογραφική αναγνώριση ήρθε με την «τριλογία του Κόκερ» (δηλαδή των ταινιών “Where is the Friend’s Home?”, “Through the Olive Trees και Life”, “Nothing More”). Γύρισε περισσότερες από 40 ταινίες. Εκτός από τον Χρυσό Φοίνικα για τη «Γεύση του Κερασιού» (1997), κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας με την ταινία «Ο Άνεμος Θα μας Πάρει» (1999) και πολλά ακόμα σημαντικά  βραβεία. Η ταινία σταθμός στη φιλμογραφία του είναι το θρυλικό docufiction “Close Up” (1990), το οποίο έχει ψηφιστεί ως μία από τις 50 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών (Sight and Sound Poll 2012). 
 
Υπήρξε εκφραστής της γενιάς των σκηνοθετών του ιρανικού «Νέου Κύματος», κύρια χαρακτηριστικά του οποίου συνιστούν οι ποιητικοί διάλογοι και η αλληγορία. Από τις τελευταίες του ταινίες ήταν το «Γνήσιο Αντίγραφο» με τη Ζιλιέτ Μπινός και το «Κάτι σαν Έρωτας». Πέρα από το κινηματογραφικό του έργο, ο Αμπάς Κιαροστάμι άφησε πίσω του πλούσιο έργο και σε άλλους τομείς της τέχνης: εκθέσεις φωτογραφίας, ποίηση, μικρού μήκους ταινίες. 

Η συνέχεια και η αλλαγή, η ζωή και ο θάνατος αποτελούν θεματικές που τον απασχόλησαν ιδιαίτερα. Υπήρξε ένας από τους λίγους κινηματογραφιστές που έμειναν στο Ιράν μετά την επανάσταση του 1979. Ο ίδιος θεωρούσε αυτή την απόφαση πολύ σημαντική για την πορεία του ως κινηματογραφιστή.
Ο Αμπάς Κιαροστάμι πέθανε στο Παρίσι το 2016. Η ταινία “Γεύση του κερασιού” είναι ένα από τα κορυφαία έργα όχι μόνο του δημιουργού, αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου. 
 93562959_3191811277710799_3384563868540862464_n.jpg
 
Ιράν, 1997.
Διάρκεια: 95’ (Δράμα).
Σενάριο-Σκηνοθεσία-Παραγωγή: Αμπάς Κιαροστάμι.
Πρωταγωνιστούν: Χομαγιούν Ερσάντι, Αμπντολραχμάν Μπαγκέρι, Αφσίν Κορσίντ Μπακχτιάρι, Σαφάρ Αλί Μοράντι.
 
Δείτε την ταινία: https://youtu.be/yvSpZQIrMfM
 
Από τον Κωνσταντίνο Στραγαλινό

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα