36 C
Athens
Τετάρτη, 12 Ιουνίου, 2024

Η ταινία της εβδομάδας: «Ο τρίτος άνθρωπος»

Η ταινία της εβδομάδας 

Από τον Κωνσταντίνο Στραγαλινό

«Ο τρίτος άνθρωπος» του Κάρολ Ριντ, 1949 (ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ)

Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος έχει τελειώσει. Ένας οικονομικά πιεσμένος Αμερικανός συγγραφέας, ο Χόλι Μάρτινς (Τζόζεφ Κότεν) φτάνει στην χωρισμένη από τους συμμάχους Βιέννη για να συναντήσει τον παιδικό του φίλο, Χάρι Λάιμ (Όρσον Γουέλς) που του έχει υποσχεθεί ότι θα του βρει δουλειά. Κατά την άφιξή του πληροφορείται ότι ο Χάρι σκοτώθηκε λίγες ώρες πριν σε τροχαίο. Συνομιλώντας με συνεργάτες και ανθρώπους που γνώριζαν τον Χάρι, διαπιστώνει ότι οι συνθήκες του θανάτου του είναι πολύ παράξενες, όπως και οι μαρτυρίες των διαφόρων ανθρώπων αντιφατικές.

Στο μεταξύ, ο Χόλι γνωρίζει την ερωμένη του πεθαμένου φίλου του, την γοητευτική Άννα Σμιντ (Αλίντα Βάλι), από την οποία αρχίζει να έλκεται ερωτικά. Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμα περισσότερο, όταν ο Χόλι μαθαίνει ότι ο Χάρι ήταν μπλεγμένος σε κυκλώματα μαύρου εμπορίου. Φαίνεται ότι πέρα από τους δυο άνδρες που ήταν μαζί με το θύμα την ημέρα του ατυχήματος, υπήρχε κι ένας άγνωστος τρίτος άνδρας που τους βοήθησε να μεταφέρουν το νεκρό σώμα στο πεζοδρόμιο. Ο Χόλι αποφασίζει να λύσει το μυστήριο. Έτσι όμως μπαίνει σε μια εξαιρετικά επικίνδυνη περιπέτεια…

The-Third-Man-1949.jpg

Ο «Τρίτος Άνθρωπος» όπως όλα δείχνουν δεν θα γεράσει ποτέ. Σαν ένα καλό κρασί, που όσο περνάει ο χρόνος γίνεται όλο και καλύτερο. Το θρυλικό φιλμ νουάρ δεν είναι απλώς καλό, αλλά ίσως η καλύτερη Αγγλική ταινία όλων των εποχών (έτσι τουλάχιστον έκρινε το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου το 1999). Αλλά και στην εποχή της δεν τα πήγε καθόλου άσχημα, κατακτώντας το Μεγάλο Βραβείο στις Κάννες (ο επονομαζόμενος «Χρυσός Φοίνικας») και το Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας, ενώ επιπλέον ήταν υποψήφια για Όσκαρ Σκηνοθεσίας και Μοντάζ.

third man pic.jpg

Η ταινία αποτελεί ένα αληθινό κινηματογραφικό μνημείο. Συνδυάζοντας την μυστηριώδη, απειλητική εικόνα του Ρόμπερτ Κράσκερ με την χρήση της παράλογα χαρμόσυνης μουσικής του Άντον Κάρας, έδωσε στην έννοια του νουάρ μια αυθεντικά πειραματική διάσταση. Φτάνοντας σε πολλαπλά αφηγηματικά επίπεδα με το περίπλοκο σενάριο του Γκράχαμ Γκριν, κατόρθωσε να συγκεράσει πολιτικά, ερωτικά και υπαρξιακά στοιχεία μέσα σε μια ιστορία αγωνίας και μυστηρίου. Αναλύοντας το πολύπλοκο θέμα της πάλης ανάμεσα στην φιλία και στον έρωτα μέσα σε ένα δυστοπικό περιβάλλον, προσέδωσε στον φιλοσοφικό προβληματισμό μια εύστοχα ζοφερή μορφοποίηση. Αξιοποιώντας με εξπρεσιονιστική εικαστικότητα τα πραγματικά ντεκόρ της μεταπολεμικής Βιέννης, έδωσε στην πόλη μια αλληγορική, σχεδόν μεταφυσική διάσταση.

Third_Man_Reed_02_W.jpg

Η ιστορική σημασία της ταινίας θεμελιώνεται και από την παρουσία του Όρσον Γουέλς, ο οποίος καταφέρνει να κλέβει την παράσταση με την αινιγματική ερμηνεία του, παρότι δεν είχε μεγάλο χρόνο συμμετοχής και ίσως και με την συμβολή του στο τελικό αισθητικό αποτέλεσμα. Φαίνεται πως ο Ριντ είχε επηρεαστεί έντονα από το σκηνοθετικό ύφος του Γουέλς, το βάθος πεδίου και τις στρεβλές λήψεις της κάμερας. Για πολλά χρόνια μάλιστα κυκλοφορούσε η φήμη ότι ο Γουέλς ήταν ο πραγματικός σκηνοθέτης της ταινίας, πράγμα που διέψευσε ο ίδιος ο Γουέλς το 1967.

Το μεγαλύτερο κατόρθωμα του Ριντ είναι ότι ευτύχησε να συνδυάσει την καλλιτεχνική με την εμπορική επιτυχία, αφού η ταινία εξακολουθεί να εντυπωσιάζει τους κριτικούς και να καθηλώνει τους θεατές σε όλο τον κόσμο, παρά την πάροδο εβδομηκονταετίας. Μια ταινία ορόσημο όχι μόνο για το κινηματογραφικό είδος του νουάρ αλλά και για την ιστορία του παγκόσμιου σινεμά.

Παίζεται στους εξής κινηματογράφους: ΑΘΗΝΑ: ΟΑΣΙΣ – ΡΙΒΙΕΡΑ – ΑΜΙΚΟ – ΖΕΦΥΡΟΣ

1949 | Α/Μ | Διάρκεια: 104′
Αγγλία. Σκηνοθεσία: Κάρολ Ριντ.

Πρωταγωνιστούν: Όρσον Γουέλς, Τζόζεφ Κότεν, Αλίντα Βάλι

Trailer ταινίας

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα