7.1 C
Athens
Πέμπτη, 13 Φεβρουαρίου, 2025

Η επιλογή της εβδομάδας – “Λαμπρά παράσιτα”: η αποκτηνοποίηση της ανθρωπιάς

Υπάρχουν δύο σημαντικοί παράγοντες που κάνουν την παράσταση “Λαμπρά παράσιτα” στο Tempus Verum – Εν Αθήναις πραγματικά σπουδαία:

Ο ένας είναι το κείμενο του Φίλιπ Ρίντλεϊ, ο άλλος είναι οι συντελεστές της.

Α.Το έργο

Η καυστικότητα του συγγραφέα, δεν μας είναι άγνωστη, αρκετά έργα του έχουν βρει την θέση τους στα Ελληνικά θεατρικά δρώμενα. Ένας συγγραφέας που έχει την ικανότητα να περιγράφει τις πιο μαγικές καταστάσεις με τον πλέον εφιαλτικό τρόπο και το αντίθετο.

Στα “Λαμπρά παράσιτα” ένα ζευγάρι, απλό, καθημερινό, φτωχό και ταλαιπωρημένο, από αυτά που συναντάς στην καθημερινή σου πραγματικότητα, δύο άνθρωποι ακριβώς σαν και σένα, έχοντας κάνει μια συμφωνία με την αμφιλεγόμενη κυρία-εκπρόσωπο του κράτους, αποκτούν το σπίτι των ονείρων τους, σκοτώνοντας αστέγους: η αποκτηνοποίηση της εγγενούς ανθρώπινης αθωότητας έχει μόλις ξεκινήσει, και ο κατήφορος της “ανθρωπιάς” ως αποκλειστικής ιδιότητας του είδους μας έχει μόλις πάρει οριστικά και ίσως αμετάκλητα τον κατήφορο.

Ο συγγραφέας, με εύγλωττους και σαφείς συμβολισμούς, περιγράφει τη βαρβαρότητα ενός ολόκληρου συστήματος, που βασίζεται στην επιφάνεια και την εικόνα, ενός συστήματος που διαβρώνει μέχρι το μεδούλι ανθρώπινες συνειδήσεις , τρέφοντας τις ψυχές τους με αυταπάτες.

Αλλά δεν μένει απλά και μόνο στην καταγραφή και την καταγγελία: η αυλαία και τα φώτα ανοίγουν όχι μόνο αποκαλύπτοντας τη θεατρική σκηνή, αλλά (και αυτό είναι το σπουδαιότερο) αποκαλύπτοντας το κοινό. Ζητάει ευθαρσώς από το κοινό του να πάρει θέση ψηφίζοντας, για να δώσει τροπή στην υπόθεση.

Και στο τέλος το ερώτημα παραμένει σκληρό, αμείλικτο και με σαφήνεια διατυπωμένo: “Εσύ, τι θα έκανες στη θέση τους;”. Η απάντηση, που δε σου ζητείται να τη διατυπώσεις ανοιχτά, ωστόσο τη δίνεις με τη σκέψη σου , είναι μάλλον εξίσου βάρβαρη και εφιαλτική, αναλόγως το δικό σου “εθισμό” και τη δική σου “διάβρωση” που με φρίκη συνειδητοποιείς εκείνη τη στιγμή.

Το έργο χαρακτηρίζεται σουρεαλιστικό. Μετά από δύο ώρες, συνειδητοποιείς ότι ο σουρεαλισμός είναι η πρόφαση: μόλις αντίκρισες κατάματα την πραγματικότητά σου.

Β. Οι συντελεστές

Ο Χάρης Αττώνης έστησε την παράσταση με λιτά σκηνικά μέσα, με πολύ κέφι και με ολοφάνερη αγάπη στο έργο. Γρήγορες εναλλαγές σκηνών, σπιντάτοι ρυθμοί, σαρδόνιο χιούμορ, και έξυπνα και λειτουργικά σκηνοθετικά ευρήματα δεν αφήνουν το θεατή να αφαιρεθεί ούτε λεπτό από την παράσταση. Οι ατάκες στην κυριολεξία, βομβαρδίζουν το κοινό, η μία μετά την άλλη, ενώ η σκηνοθεσία του ακολουθεί θα έλεγες χορογραφική ακρίβεια.

Στο πλευρό του έχει την Κατερίνα Λάττα, ένα εξαιρετικά ταλαντούχο πλάσμα, που ανταποκρίνεται με ξεχωριστή ενέργεια και με απόλυτη ισορροπία σε ένα δύσκολο ρόλο με πολλές εναλλαγές.

Η σκηνή του περίφημου πάρτυ με τους δύο ηθοποιούς σε ένα ερμηνευτικό κρεσέντο να ερμηνεύουν ταυτόχρονα πολλαπλούς χαρακτήρες, μπαίνοντας και βγαίνοντας στους ρόλους με εξαιρετική ταχύτητα και χειρουργική συνάμα ακρίβεια, είναι αναμφισβήτητα μια από τις καλύτερες θεατρικές στιγμές της φετινής περιόδου.

Μαζί τους και ο Φάνης Παυλόπουλος, σε άφυλη ή ορθότερα διφυλική εμφάνιση, ιδανικός ερμηνευτής πότε του εκπροσώπου του συστήματος, πότε του θύματος, φορώντας αστραφτερά ή ρυπαρά λευκά, ελίσσεται στους ρόλους του, τονίζοντας ιδανικά τις αντιθέσεις του έργου (και της ζωής μας)

Η Γιωργίνα Γερμανού “ζωγράφισε” με τα κοστούμια και διαμόρφωσε με μίνιμαλ σκηνικά και αξεσουάρ το χώρο.

Η Στέλλα Κάλτσου, “φώτισε” στην κυριολεξία τους χαρακτήρες, τονίζοντας με έμφαση το “σκοτάδι” στο οποίο βήμα-βήμα βυθίζονταν.

Η μουσική επένδυση από τον Ελληνοιορδανό Tareq, εκτός από απόλυτα αρμονική στο ύφος της παράστασης είναι εξίσου ενδιαφέρουσα.

 Βγαίνοντας από το θέατρο, και χαμένος στα στενά του Φωτερίου, σαν τραγική σύμπτωση, αντίκρισα σε κάποιο τοίχο μισογκρεμισμένου σπιτιού γραμμένη με μαύρη μπογιά τη φράση

“Καπιταλισμός, πλούτος μασώντας ανθρώπους”. Θα μπορούσε απλά να είναι ο υπότιτλος της παράστασης…

γράφει ο Κώστας Ζήσης

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΆΣΤΑΣΗ ΕΔΩ 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα