Η παράσταση “Μαύρο Χιόνι – Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη” αποτελεί διασκευή από την Δήμητρα Κονδυλάκη και του Κώστα Φιλίππογλου που βασίζεται στο ημιτελές Θεατρικό Μυθιστόρημα ή αλλιώς Έργα και ημέρες ενός μακαρίτη του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, ενός από τους σημαντικούς εκπροσώπους της ρωσικής λογοτεχνίας, γεννημένου το 1891 στο Κίεβο.
Τα έργα του Μπουλγκάκοφ έπεσαν θύμα της λογοκρισίας από το καθεστώς της Ρωσίας για πρώτη φορά το 1929, μια εποχή όπου πολλοί Ρώσοι διανοούμενοι λογοκρίθηκαν, φυλακίστηκαν και εξορίστηκαν με αποτέλεσμα έργα του να σταματήσουν να δημοσιεύονται και θεατρικά του να αφαιρούνται από τα ρεπερτόρια των Μοσχοβίτικων Θεάτρων.
Ένα χρόνο αργότερα, και ενώ έχει προηγηθεί επιστολή από τον Μπουλγκάκοφ στον Στάλιν ζητώντας να αποκατασταθεί η καριέρα του στο θέατρο ή να αποχωρήσει από την Ρωσία, ο ίδιος ο Στάλιν θέτει υπό την προστασία του τον Μπουλγκάκοφ και του δίνει εργασία στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας, το οποίο σταδιακά αρχίζει να ανεβάζει ν και πάλι παραστάσεις των έργων του. Η εύνοια αυτή όμως δεν θα διαρκέσει για πολλά χρόνια και το1939, τα έργα του θα απαγορευτούν για δεύτερη φορά…
Ένα από τα γνωστότερα έργα του είναι Ο Μαίτρ και η Μαργαρίτα, το οποίο και θεωρείται ως ένα από τα κορυφαία μυθιστορήματα του 20ου αιώνα.
Το Θεατρικό Μυθιστόρημα, ή αλλιώς Έργα και ημέρες ενός μακαρίτη γράφτηκε κάποια χρόνια μετά από την ρήξη του Μπουλγκάκοφ με το Θέατρο Τέχνης της Μόσχας και έμεινε ημιτελές λόγω του ξαφνικού του θανάτου το 1940 στη Μόσχα.
Μέσα στο έργο αυτό καταγράφονται με σατυρικό και καυστικό τρόπο, τα ευτράπελα του θεατρικού κόσμου της εποχής, τις καλλιτεχνικές διαμάχες μεταξύ επιφανών ανθρώπων του χώρου και ένα θέατρο μέσα στο καθεστώς της λογοκρισίας.
Κεντρικός ήρωας του έργου ο Μαξούντοφ, ένας συγγραφέας που παλεύει να ζήσει μέσα από τα κείμενα του χωρίς όμως να προδώσει τις αρχές του. Στην ουσία πίσω από όλα αυτά ανακαλύπτουμε χαρακτηριστικά του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας επί Στάλιν, την γνωστή διαμάχη μεταξύ Στανισλάφκσι και Νεμίροβιτς – Ντατσένκο, και γιατί όχι, πίσω από τον Μαξούντοφ και τον ίδιο τον Μπουλγκάκοφ ή πολύ περισσότερο τον οποιονδήποτε νέο δημιουργό σε οποιαδήποτε εποχή.
Η αυτοχειρία του Μαξούντοφ στο φινάλε του έργου, δεν αποτελεί απλώς μια αυτοχειρία ενός ανθρώπου αλλά στην πραγματικότητα είναι αυτοχειρία μιας ιδέας. Της ιδέας της ελεύθερης δημιουργίας και της κοινωνικής αντίστασης απέναντι σε οποιοδήποτε καθεστώς.
Ο Κώστας Φιλίππογλου σκηνοθετεί τους Εύα Αγγελοπούλου, Γιάννη Γιαννούλη, Δημήτρη Δρόσο, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, Γιάννη Στεφόπουλο και τον Τάσο Δημητρόπουλο στον ρόλο του συγγραφέα, με τρόπο που ολόκληρος ο θίασος να λειτουργεί ως σύνολο και να καταλήγει σαν ένα ενιαίο σώμα με συντονισμένες και ρυθμικές κινήσεις σε αρκετά σημεία.
Άλλωστε είναι και εκ των ειδικών στη διδασκαλία του είδους του σωματικού θεάτρου.
Έκπληξη αποτελεί και η παρουσία του Κώστα Φιλίππογλου ηθοποιού στην παράσταση. Όχι μόνο γιατί είναι από τις λίγες φορές που τον βλέπουμε και σ’ αυτήν την ιδιότητα, αλλά γιατί τα πηγαίνει εξίσου περίφημα, δίνοντας μια εξαιρετική ερμηνεία ως Βασίλιεβιτς.
Το σκηνικό της Όλγας Μπρούμα λιτό με αποκορύφωμα την απογύμνωση του στο φινάλε να συμβολίζει την απογύμνωση του κεντρικού ήρωα πριν οδηγηθεί στην αυτοχειρία και τα κουστούμια της Μαργαρίτας Δοσούλα σε ταξιδεύουν στο κλίμα της εποχής.
Τέλος η επιμέλεια των φωτισμών από τον Σάκη Μπιρμπίλη και η μουσική των Lost Bodies δημιούργησαν ένα ατμοσφαιρικό κλίμα. Μια παράσταση υψηλής αισθητικής στο σύνολο της και κάνει το θέατρο, αληθινό θέατρο.
Ταυτότητα της παράστασης
«Μαύρο Χιόνι- το ημερολόγιο ενός μακαρίτη» του Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ στο Θέατρο Πόρτα από 6 Δεκεμβρίου 2016
Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου
Διασκευή: Δήμητρα Κονδυλάκη, Κώστας Φιλίππογλου
Σκηνικά: Όλγα Μπρούμα
Κοστούμια: Μαργαρίτα Δοσούλα
Συνεργάτης σκηνογράφος: Μιχαήλα Πλιαπλιά
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Μουσική: Lost Bodies
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώτα Σερεμέτη
Β’ Βοηθός σκηνοθέτη: Σίλια Κόη
Παίζουν: Εύα Αγγελοπούλου, Γιάννης Γιαννούλης, Τάσος Δημητρόπουλος, Δημήτρης Δρόσος, Εύα Οικονόμου Βαμβακά, Γιάννης Στεφόπουλος και Κώστας Φιλίππογλου.
Θέατρο Πόρτα (Μεσογείων 59, Αθήνα, τηλ. 210-7711.333)
Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15
Τετάρτη (λαϊκή απογευματινή) στις 20.00
Κυριακή στις 18.30
Παναγιώτης Γεωργούλας, 16/1/2017
MSc Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Ε.Κ.Π.Α.
Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Ναυπλίου ΠΑ.ΠΕΛ.