16.5 C
Athens
Δευτέρα, 17 Μαρτίου, 2025

Η επιλογή της εβδομάδας: “Το νησί των Σκλάβων” σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη

Ένας φρέσκος αέρας ανανέωσης φύσηξε φέτος στο Θέατρο Τέχνης, φέρνοντας μαζί του ενδιαφέρουσες παραστάσεις που ταιριάζουν σε όλα τα γούστα. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει το “Νησί των Σκλάβων” του Πιέρ ντε Μαριβώ, ένα πολιτικό κείμενο του 1725, μεταφρασμένο με μια σύγχρονη ματιά από τη Μαριάννα Κάλμπαρη που ανέλαβε και τη σκηνοθεσία. 

Το Νησί των σκλάβων είναι ο τόπος όπου ναυαγούν δύο ευγενείς από την αρχαία Αθήνα μαζί με τους δούλους τους. Πάνω στο νησί αυτό θα λάβει χώρα ένα κοινωνικό πείραμα μιας ουτοπικής ελευθερίας….

Γιατί πώς αλλιώς θα μπορούσε να εννοηθεί η απόλυτη ελευθερία, αν όχι σαν ουτοπία; Οι επαναστατημένοι σκλάβοι που κατοικούν στο νησί επιβάλλουν ένα θεατρικό παιχνίδι αλλαγής ρόλων ανάμεσα στους αφέντες και τους σκλάβους.

Ο καλομαθημένος Ιφικράτης και η αλαζονική Ευφροσύνη θα πρέπει να “μαθητεύσουν” για τρία ολόκληρα χρόνια υπηρετώντας οι ίδιοι τους τωρινούς δούλους τους.
  
Ο Αρλεκίνος και η Κλεάνθη, πρώην σκλάβοι πια, θα πάρουν στα χέρια τους την πολυπόθητη εξουσία και θα δώσουν στα πρώην αφεντικά τους να καταλάβουν τον πόνο της σκλαβιάς και την ντροπή του εξευτελισμού. 
Η οργή κι η εκδίκηση που νιώθουν οι δούλοι όμως δεν θα καταφέρουν να υπερβούν την μεγαλοψυχία και τη γενναιοδωρία τους όπως και να ξεριζώσουν τις προκαταλήψεις που φωλιάζουν στο υποσυνείδητο των ευγενών. Τα αποτελέσματα του πειράματος φαίνεται ότι βρίσκουν τα πρόσωπα – παρά τις ενδυματολογικές ανταλλαγές – στην αρχική ψυχολογική και κοινωνική τους κατάσταση.

Η ανάγνωση της τελευταίας σκηνής, αν και ακούγεται αισιόδοξη, αφήνει μια σκοτεινή σκιά να πλανάται στον αέρα. Οι δούλοι θα ξαναγονατίσουν εμπρός στα αφεντικά τους και η ιστορία θα συνεχιστεί σαν το πείραμα που έλαβε χώρα πριν λίγο, να αποτελεί μια παρένθεση λογικής και δημοκρατίας…

Πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι το σκηνοθετικό εύρημα της φυσικής απουσίας του Τριβελίνου (του άρχοντα του νησιού) από τη σκηνή. Η φωνή του Κωνσταντίνου Ευστρατίου, ειρωνική, επιτακτική μα και παιχνιδιάρικη εντείνει το συναίσθημα της μαριονέτας και βάζει το θεατή να συμμετέχει ζωντανά σ’ένα σκληρό τηλεπαιχνίδι. Κάποιος από ψηλά κινεί τα νήματα των ηρώων-μαριονετών στη σκηνή. Ποιος είναι ο εξουσιαστής και ποιος ο εξουσιαζόμενος; 
Καίρια η σκηνική απόδοση του χώρου με τους καθρέφτες να αντικατοπτρίζουν την πολυχρωμία ενός λιβαδιού σπαρμένου με κοστούμια μέσα στα οποία συναντάμε ξαπλωμένους τους ηθοποιούς αρχικά. Μέσα από αυτό το πολύχρωμο παζλ των ενδυμάτων θα ξυπνήσουν οι ήρωες ξεβρασμένοι απ’το κύμα, ναυαγοί, αποζητώντας την ταυτότητά τους. 
Η μουσική επένδυση του Νέστορα Κοψιδά με τα ανάλαφρα γαλλικά τραγούδια που παρεμβάλλονται αποσυμφορίζει τις σκηνές σκληρότητας που επιβάλλονται ως μάθημα στους ευγενείς. Και οι φωτισμοί της Στέλλας Κάλτσου τόνιζαν με την συνδρομή των καθρεφτών την ψεύτικη λάμψη των προσώπων που απογυμνώνονταν όχι μόνο από τα ρούχα τους αλλά κι από την ταυτότητά τους. 
Στα ζευγάρια των ηρώων ξεχωρίζουν για την αμεσότητα και τη ζωντάνια του χαρακτήρα που ερμηνεύουν η Ιωάννα Παππά και ο Αινείας Τσαμάτης. Η υπηρέτρια της Ιωάννας Παππά παρά την εύθραυστη μορφή του προσώπου της, καταφέρνει να εκφράσει όλη την πικρία και την εκδικητικότητα της Κλεάνθης και με τον τελευταίο μονόλογό της γίνεται η φωνή του συγγραφέα που μεταφέρει το μήνυμα της γενναιοδωρίας ανεξάρτητα από την κοινωνική κατάσταση.

Ο Αρλεκίνος του Αινεία Τσαμάτη εντυπωσιάζει με την κίνηση και την ευελιξία του σώματος, φέρνει τον Αρλεκίνο της Commedia dell’arte στο τώρα και συγκινεί με την ειλικρινή γενναιοδωρία του χαρακτήρα του. Παίζει με την ψυχή του!

Οι ευγενείς της Βίκυς Βολιώτη και του Νίκου Αλεξίου, πειστικοί στους ρόλους τους, κουβαλούν την ματαιοδοξία της Ευφροσύνης και τη μεγαλομανία του Ιφικράτη. Η Βίκυ Βολιώτη με τον αέρα της φιλάρεσκης και απρόσιτης κυρίας κατάφερε να διαχειριστεί με εξαιρετική υποκριτική δεινότητα τις πιο σκληρές σκηνές του έργου. 
Η τελευταία εικόνα κλείνει το μάτι στο θεατή γιατί μέσα από το ανάλαφρο σύμπαν ενός έργου γραμμένου για να παιχτεί από τους θεατρίνους της Commedia dell’arte, ο Μαριβώ μας αφήνει με μια σκοτεινή αίσθηση ψευδαίσθησης πως όλα όσα συνέβησαν αποτέλεσαν απλά και μόνο μια παρένθεση δημοκρατίας και ισοτιμίας μέσα σ’έναν σκληρά άνισο και εξουσιαστικό κόσμο. Μήπως και σήμερα, αιώνες μετά, το ίδιο δεν συμβαίνει και στον δικό μας κόσμο;
& H παράσταση πήρε παράταση και θα παίζεται από 17 Απριλίου έως 17 Μαϊου (Παρασκευή & Σάββατο 21.15), Κυριακή 19.30. Είσοδος: Παρασκευή 10 €, Σάββατο & Κυριακή 16 € & 12 € μειωμένο. Στη θέση της Ιωάννας Παππά (Κλεάνθη) λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων θα πάρει η Κατερίνα Λυπηρίδου. 

&& Aναλυτικές λεπτομέρειες για τους συντελεστές και τις ημέρες των παραστάσεων ακολουθούν στον συγκεκριμένο σύνδεσμο: http://www.all4fun.gr/fun/theater/10030-q—–q—–.html

&&& * O Aινείας Τσαμάτης ως πρόσωπο της εβδομάδας είχε μιλήσει για την παράσταση: http://all4fun.gr/columns/person-of-week/10234-2015-02-17-11-38-43.html

Της Δώρας Μπαρουτάκη 7/4/2015

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σχετικά Άρθρα

Τελευταία Άρθρα