Στην εποχή μας όπου κυριαρχούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στο δημόσιο βίο, η κουλτούρα ακύρωσης (cancel culture) αποτελεί πλέον μια σύγχρονη κοινωνική δυναμική. Το φαινόμενο αυτό της κοινωνικής αποδοκιμασίας προς κάποιο πρόσωπο ή φορέα που θεωρείται ότι έχει ενεργήσει με μη αποδεκτό τρόπο ξεκίνησε ως μέσο συσπείρωσης και ενημέρωσης. Σταδιακά, όμως οδήγησε στην περιθωριοποίηση και την απομόνωση για να μετατραπεί τελικά σε μια κουλτούρα απρόσωπης βίας. Πίσω από τη λογική « Θα διαφωνήσω μαζί σου για να πάψεις να υπάρχεις» κρύβεται βέβαια και ένας αδηφάγος εγωισμός προσωπικής προβολής, «Θα διαφωνήσω μαζί σου για να γίνω εγώ ορατός». Το κύμα αυτό δεν μπορούσε παρά να επηρεάσει και τον καλλιτεχνικό χώρο.
Ο Βορειοϊρλανδός συγγραφέας David Ireland έγραψε αυτό το έργο με πρωτότυπο τίτλο «Ulster American» το 2018 για να σχολιάσει από την γελοία του πλευρά τις τερατώδεις διαστάσεις που πήρε με την άκριτη υιοθέτησή του το πολιτισμικό αυτό φαινόμενο και στο θέατρο. Μέσα στο κείμενο του έργου υπάρχει ό,τι καταγγέλλεται ως μη πολιτικά ορθό όπως η έμφυλη βία, τα κοινωνικά στερεότυπα, ο κάθε είδους ρατσισμός που όμως δίνονται με έναν εύθυμο, σκοτεινό τρόπο. Ο Μανώλης Δούνιας μετέφρασε το έργο και μας το συστήνει ξανά με μια φρέσκια ματιά στο θέατρο Αθηνών. Κατόρθωσε να διατηρήσει με τη σκηνοθετική του καθοδήγηση προς τους ηθοποιούς να ρέει το κείμενο με γοργό ρυθμό και να φτάνει στο κοινό κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον. Οι Θανάσης Κουρλαμπάς, Αιμίλιος Χειλάκης και Αθηνά Μαξίμου με τις ερμηνείες τους να ταρακουνήσει το κοινό και να καθρεφτιστεί ο εαυτός του στους ήρωες. Να συνειδητοποιήσουμε ότι το έργο δεν μιλά παρά για μας τους ίδιους που, καθημερινά, με την ίδια ευκολία, εκθειάζουμε αλλά και ακυρώνουμε πρόσωπα και καταστάσεις, κρυμμένοι πίσω από ένα πληκτρολόγιο.
Τα σκηνικά του Δημήτρη Πολυχρονιάδη χωρίς να φορτώνουν περιττά την σκηνή εξυπηρετούν εύστοχα τη δράση. Οι φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου και τα κοστούμια της Έλενας Σκουλά ολοκληρώνουν τη σύνθεση της σκηνικής ατμόσφαιρας.
Μια γλυκόπικρη κωμωδία για την έπαρση, την αλαζονεία και τις σχέσεις συμφέροντος πίσω από τα φώτα της ράμπας.
Της Έλενας Γαζγαλή, 23/10/2025
Πληροφορίες για την παράσταση ΕΔΩ

