Ο χώρος της εβδομάδας

Απρ
08

H επιλογή της εβδομάδας: "Ολεάννα" στο Olvio

“Όμορφος κόσμος ηθικός,αγγελικά πλασμένος"!  Ο στίχος αυτός του Διονύσιου Σολωμού μου ερχόταν συχνά στο μυαλό, όσο παρακολουθούσα την παράσταση “Ολεάννα” του Ντέιβιντ Μάμετ στο θέατρο Olvio, έργο γραμμένο το 1992.  Και φυσικά τον σκεφτόμουν με πικρία, για τη διαπίστωση του αντιθέτου κι όχι με την γλύκα του ποιητή.
 
Η ιστορία ξεκινά στο γραφείο ενός μεσήλικα καθηγητή κολλεγίου (Δημήτρης Πετρόπουλος), ο οποίος μάλιστα βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή της καριέρας του, καθώς περιμένει την αξιολόγησή του από την επιτροπή, ευελπιστώντας σε μονιμοποίηση.  Η ζωή του μάλλον τακτοποιημένη, οικογενειάρχης, πρόκειται να αγοράσει και καινούργιο σπίτι.

Αυτόν τον καθηγητή επισκέπτεται η φοιτήτριά του (Κατερίνα Παπουτσάκη), που μόλις έχει αποτύχει σε κάποια εργασία της, προκειμένου να την καθοδηγήσει, ώστε να βελτιώσει τις επιδόσεις της.  Δείχνει αγχωμένη, ταλαιπωρημένη γενικότερα από τη ζωή της.  Κάτι που επιβεβαιώνεται αργότερα, όταν κάνει νύξη για την οικονομική της κατάσταση. Έχει πολλά κενά και απορίες και μέσα σε μια διαρκή νεύρωση και άγχος κρατά σημειώσεις.
Απρ
06

Η επιλογή της εβδομάδας: "Οι Τρεις Σωματοφύλακες" στο Θέατρο Ακροπόλ

Οι τρεις σωματοφύλακες είναι ένα ογκοδέστατο μυθιστόρημα 600 περίπου σελίδων, με άπειρες εικόνες, εναλλάγες τοποθεσιών, πολλούς πρωτεύοντες αλλά και δευτερεύοντες ήρωες, ξιφομαχίες, και μια περιπέτεια που πάντα γοήτευε και γοητεύει μικρούς και μεγάλους.
 
Η ιστορία λίγο πολύ γνωστή. Ο Ντ' Αρτανιάν ξεκινάει από το χωριό του με μόνα εφόδια ένα άλογο και την ευχή του πατέρα του να φτάσει στο Παρίσι και να γίνει ένας από την θρυλική φρουρά του βασιλιά, τους Σωματοφύλακες.  

Τα εμπόδια που θα συναντήσει στον δρόμο του πολλά, από τον Καρδινάλιο Ρισελιέ και τους βοηθούς του Κόμη και Μυλαίδη, μέχρι μια αποστολή που θα τον φέρει στα ανάκτορα του Δούκα του Μπάκινγαμ σε αναζήτηση του κλεμμένου περιδέραιου της βασίλισσας.

Σύμμαχοί του οι διάσημοι σωματοφύλακες Άθως, Πόρθος και Άραμης και κινητήριος δύναμη ο έρωτας για την Κοστάνς.
Απρ
01

Η επιλογή της εβδομάδας: "Οθέλλος, ο μαύρος της Βενετίας"

Από τα πλέον εμβληματικά, πολυπαιγμένα παγκοσμίως και πολυδιασκευασμένα για τη σκηνή και την οθόνη έργα του Γουίλιαμ Σαίξπηρ, ο Οθέλλος (με τον επεξηγηματικό υπότιτλο Ο Μαύρος της Βενετίας) εικάζεται ότι γράφτηκε το 1603, έχοντας ως αφετηρία το διήγημα Ένας Μαυριτανός αρχηγός (UnCapitanoMoro, 1565) του Τζοβάνι Μπατίστα Τζιράλντι, μαθητή του Βοκάκιου και γνωστότερου με το ακαδημαϊκό προσωνύμιο Il Cinthio. Η υπόθεση του πρωτοτύπου βασίστηκε πιθανώς στην ιστορία Τα τρία μήλα από τις Χίλιες και μια νύχτες, ή ίσως και σε αληθινό περιστατικό που έλαβε χώρα στη Βενετία των αρχών του 16ου αιώνα – ενώ η μεταγενέστερη έμπνευση του Σαίξπηρ μπορεί να προήλθε και από το γεγονός ότι ο αγγλικός στρατός της δικής του εποχής είχε αρχίσει να προσλαμβάνει Μαυριτανούς μισθοφόρους.
Μαρ
16

Η επιλογή της εβδομάδας: "Νίκη" σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή

Το βραβευμένο με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος, μυθιστόρημα του Χρήστου Α. Χωμενίδη «Νίκη» ζωντανεύει στη σκηνή του Θεάτρου του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», σε διασκευή των Σταμάτη Φασουλή και Γιώργου Λύρα υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του πρώτου.
 
Η Νίκη αμέσως μετά τον θάνατο της το 2008 αποφασίζει να κάνει ένα ταξίδι στο χρόνο, από τις αρχές του 20ου αιώνα έως το 2008 και να μας αφηγηθεί τη ζωή της.
 
Μικρασιατική καταστροφή, Κατοχή, Εμφύλιος και πολλές ακόμη στιγμές από την ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας περνούν από μπροστά μας και μαζί με αυτές και η ζωή της Νίκης και των δικών της ανθρώπων.…
 
Το ταξίδι δεν ήταν εύκολο μέχρι να καταλήξει στο προσωπικό της λιμάνι μέσα από τον έρωτα.
Μαρ
08

Η επιλογή της εβδομάδας: "Ο φόβος τρώει τα σωθικά" σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα

Η εμβληματική ταινία «Angst Essen Seele Auf» (Fear Eats The Soul) του 1974, ορόσημο στη καριέρα του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, ζωντανεύει στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης σε μια συμπαραγωγή με το Θέατρο του Νέου Κόσμου, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Σίμου Κακάλα και μιας γερής ομάδας ηθοποιών με προεξάρχουσα την Τάνια Τσανακλίδου.

Ο Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, βασικός εκπρόσωπος του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου αποτελεί έναν από τους παραγωγικότερους σκηνοθέτες στην ιστορία, καθώς κατάφερε μέσα σε 13 χρόνια να δημιουργήσει 41 ταινίες μεγάλου μήκους. 

Στους περισσότερους από τους ήρωες του Φασμπίντερ, συναντάμε την αδυναμία έκφρασης των συναισθημάτων, τον πόνο, τη βία και τη φθορά στις διαπροσωπικές σχέσεις και το κυριότερο, πρόσωπα που ζουν στο περιθώριο και έρχονται αντιμέτωπα με τα πάθη τους.

Έργο επίκαιρο στις μέρες μας σε μετάφραση και διασκευή του Σίμου Κακάλα εξιστορεί την ιστορία της Έμμυ (Τάνια Τσανακλίδου), μιας καθαρίστριας χήρας με τρία παιδιά, που ερωτεύεται τον κατά πολύ νεότερο της μετανάστη Αλί (Κωστής Καλλιβρετάκης) και έρχεται αντιμέτωπη με το ξενοφοβικό και κλειστό περίγυρο της όταν αποφασίζει να ζήσει την υπόλοιπη ζωή της μαζί του και να τον παντρευτεί.